Kale plekjes bij de singel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Kale plekjes bij de singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 16:25

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft kale plekjes tussen de voorbenen en de singel. Ik maak het daar altijd erg goed schoon, dus daar kan het niet aan liggen. Ze heeft nu een neopreen singel. Ik heb al eerder bontjes geprobeerd, maar dat hielp niet echt. Het bontje was de eerste keer wel zacht, maar daarna werd het toch wat stugger en hielp het niet meer. Ook heb ik een badstof hoes geprobeerd. Die bleef langer mooi, maar hielp ook niet afdoende tegen de plekjes.

Wie o wie heeft de oplossing?

Kasty

Re: Kale plekjes bij de singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:51

heeft het paard niet toevallig schimmel? Dat blijft mooi intakt als je telkens weer dezelfde singel gebruikt en die niet behandeld met imaverol... zeg ook maar wat, maar dat is meestal waarom mijn paard plekjes krijgt daar..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:52

Ik dacht het niet, omdat het echt alleen daar zit en ook alleen maar als ze bereden wordt (dus niet als dat een tijdje niet gebeurd is). Maar alles kan natuurlijk.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:56

Sommige paarden zijn er erg gevoelig voor. Wij hebben er ook eentje die snel irritatieplekken krijgt van de singel. Wij hebben er een lamsvacht hoes omheen gedaan. Deze wordt zeker niet stugger, ook niet na verloop van tijd. Kost iets meer, maar is geen synthetisch "bont".

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:06

kan zijn dat de singel het stukje huid steeds bekneld waardoor je kale plekjes krijgt.
Ik trek de benen van het paard altijd even naar voren als ik het idee heb dat de singel iets belemmerd bij de vacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:10

Na het rijden goed schoonmaken met water en een singel met schapenbont kopen, dus niet een simpel (fleece)bontje. Mijn paard had dit ook en toen ik die singel gebruikte ging het weg. Anders zou je even een paar dagen niet moeten rijden tot het weer geheeld is en dan met iets zachts weer beginnen. Want nu krijgt het eigenlijk niet echt goed de tijd om te helen en als je een paar dagen geen singel gebruikt kan het wel helen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:13

Miss_Montana schreef:
Na het rijden goed schoonmaken met water en een singel met schapenbont kopen, dus niet een simpel (fleece)bontje. Mijn paard had dit ook en toen ik die singel gebruikte ging het weg. Anders zou je even een paar dagen niet moeten rijden tot het weer geheeld is en dan met iets zachts weer beginnen. Want nu krijgt het eigenlijk niet echt goed de tijd om te helen en als je een paar dagen geen singel gebruikt kan het wel helen.

Ik rijd alleen in het weekend, dus die rust krijgt ze wel Lachen.

Ik had trouwens toen wel een echt schapenbontje gebruikt... maar toch werd hij stug. Waar maken jullie ze mee schoon dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:20

Sheran schreef:
Ik rijd alleen in het weekend, dus die rust krijgt ze wel Lachen.

Ik had trouwens toen wel een echt schapenbontje gebruikt... maar toch werd hij stug. Waar maken jullie ze mee schoon dan?

Oh haha ja, dan gaat dat niet op Clown Mijn bontje hoef ik maar om de zoveel tijd te wassen, voor de rest blijft ie schoon. Als ik hem was dan doe ik dat op wol-was met groene zeep om een allergische reactie op gewoon wasmiddel/verzachter te voorkomen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 16:25

Ah, okee, dan ga ik dat eens proberen. Dank je!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:52

Probeer het eens in te smeren met zinkzalf. Mijn paard kreeg plekken en wonden van hoofdstel, singel, dekens, noem maar op. Door de zinkzalf blijft het dicht en wordt de huid wat 'harder', meer in bestand tegen schuren.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:31

tegenwoordig kan je de lamswollen singels van Mattes ook in extra uitgelijnde versie krijgen, zodat het been zeker geen contact maakt met de singel
in veel gevallen biedt dat de oplossing als het paard zich openloopt door de wrijving met de singel

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:00

Wat Miss_Montana al zegt, een goed bontje (dus geen synthetisch bont) helpt goed. Je moet die regelmatig wassen met een speciaal wol-wasmiddel, dit wasmiddel kun je gewoon bij je ruitershop halen.
Goed schoonmaken voor en na je gaat rijden en ik smeer het regelmatig in met calendulan, succes! Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:57

Mijn merrie heeft sinds een tijdje ook een wondje naast de singel. Er zit ongeveer 1cm tussen. Dus het komt niet van de singel zelf dacht ik zo.. Ik bontje geprobeerd, maar hoe dikker de singel, hoe groter het wondje werd! Verdrietig
Alleen met een smalle simpele katoenen singel bleef het zoals het was, maar ik rij liever met mijn leren singel, katoen wordt zo vies en gaat zo stinken..

Toen mijn nichtje zich afvroeg of mijn zadel misschien niet te krap lag.... krabte ik me eens achter mijn oren, wat heeft DAT er nou mee te maken? Maarr......
Ik heb eens zeer kritisch naar mijn zadel gekeken, en láten kijken, en verdomd, mijn merrie is breder geworden, en het zadel lag inderdaad wat krap!! Verdrietig Damn!
Nou heb ik een wintec, met verwisselbare boom, dus gelijk een nieuwe boom besteld, en die er in gezet, en wat denk je....? Je gelooft het vast niet, maar het wondje gaat niet meer open, dus nu kan het helen! Ik rij dus gewoon weer met de leren singel.
Ik heb het nog aan verschillende mensen gevraagd, en ja, het kan blijkbaar wel, dus...
Misschien is dit ook het geval bij jou?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:01

misschien is een anatomische singel een idee?
een die de oksels vrijlaat ofzo, wellicht een idee dat lijkt mij minder schuren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 23:04

Dabo schreef:
Mijn merrie heeft sinds een tijdje ook een wondje naast de singel. Er zit ongeveer 1cm tussen. Dus het komt niet van de singel zelf dacht ik zo.. Ik bontje geprobeerd, maar hoe dikker de singel, hoe groter het wondje werd! Verdrietig
Alleen met een smalle simpele katoenen singel bleef het zoals het was, maar ik rij liever met mijn leren singel, katoen wordt zo vies en gaat zo stinken..

Toen mijn nichtje zich afvroeg of mijn zadel misschien niet te krap lag.... krabte ik me eens achter mijn oren, wat heeft DAT er nou mee te maken? Maarr......
Ik heb eens zeer kritisch naar mijn zadel gekeken, en láten kijken, en verdomd, mijn merrie is breder geworden, en het zadel lag inderdaad wat krap!! Verdrietig Damn!
Nou heb ik een wintec, met verwisselbare boom, dus gelijk een nieuwe boom besteld, en die er in gezet, en wat denk je....? Je gelooft het vast niet, maar het wondje gaat niet meer open, dus nu kan het helen! Ik rij dus gewoon weer met de leren singel.
Ik heb het nog aan verschillende mensen gevraagd, en ja, het kan blijkbaar wel, dus...
Misschien is dit ook het geval bij jou?

Bijna onmogelijk, want het zadel is 2 weken geleden nog gecontroleerd Lachen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 00:07

Ik moet ook helaas meedelen dat een van de wondjes toch weer openging vandaag... zucht. Verdrietig

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 08:17

Dabo schreef:
Ik moet ook helaas meedelen dat een van de wondjes toch weer openging vandaag... zucht. Verdrietig

Ach gut