Harnachement africhting paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Harnachement africhting paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:12

Hallo allemaal!

Het duurt nog wel even voor ik mijn paard kan inrijden, maar ben toch al nieuwsgierig.. Haha! (en een goede voorbereiding is het halve werk, zegt men Knipoog ):

1. Is het echt noodzakelijk een paard te rijden en/of te longeren met een africhtingsneusriem? De naam zegt't al, ik weet't Bloos , maar ik zou graag de reden willen weten, mocht't echt noodzakelijk/beter zijn. Zijn er ook bokkers, die 't vanaf het begin met een hoge neusriem/sperriem hebben gedaan?

2. Welk bit is aan te raden om mee te beginnen? Is er misschien een manier om erachter te komen welke maat bit je paard nodig heeft of kom je daar alleen achter door simpelweg te passen?

3. Is het beter om een paard in te rijden met een veelzijdigheidszadel? Ik vind zelf een dressuurzadel namelijk comfortabeler (ligt er wel aan welke natuurlijk Haha! ), maar misschien zijn er bokkers die over deze keuze tips kunnen geven?

Alle tips en ervaringen zijn welkom, graag zelfs OK dan! , daar leer ik alleen maar van Slim Lachen !

Alvast bedankt!

EmptyWords

Re: Harnachement africhting paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:46

ik heb een fjord ingereden met een gecombineerde neusriem...maakt naar mijn weten niets uit, ze is dat gewend

ik denk dat ik zou beginnen met een enkel of dubbel gebroken trensje, die zijn toch het meest vriendelijk (met een vriendelijke hand) en gewoon passen. Meestal mag je gewoon passen (niet rijden/longeren ermee) en als hij niet past kun je hem weer terugbrengen.

qua zadel is het vooral belangrijk dat het goed past, waarmee je het doet...jij moet er goed op kunnen zitten om de hulpen goed door te kunnen geven

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:31

1. De meeste paarden op stal beleren wij met een africhtingsneusriem. Ik heb mijn paard wel beleerd met een gecombineerde neusriem, en het maakt niet zoveel uit natuurlijk. Ik kan me alleen nog wel een topic herinneren over lage neusriemen, waarom dat beter was. Misschien ff zoekfunctie gebruiken. Een hoge neusriem zou ik niet gebruiken, dan ligt het bit wel erg los in de mond en zal hij wss meer met zijn mond gaan klooien omdat hij zijn mond ver open kan doen.
2. Ik zou beginnen met een dubbelgebroken bit met een bol tussenstukje. Dit is zo'n beetje het vriendelijkste bit wat er is. Hoe je achter de maat moet komen weet ik niet, misschien een strotouwtje een keer in zijn mond passen, en opmeten hoe lang hij is?
3. Het fijnste vind ik om een paard in te rijden met een veelzijdigheidszadel, zodat je eventuele sprongen makkelijker kan opvangen. Ik heb zelf ook het gevoel dat het voor een paard wat vrijer is dan een dressuurzadel, maar dat slaat vast nergens op Vork

Veel plezier met je paard zadelmak maken Haha!

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:09

1. Ik rijd paarden bijna altijd in met gecombineerde neusriem. Hoewel ik moet zeggen dat ik altijd begin met bitloos en dan pas de overstap maak. (3 dagen bitloos en dan bit) Dit is natuurlijk wel moeilijker als het maar eenmalig is om deze spullen meteen aan te schaften.
2. Paarden hebben over het algemeen bitmaat 13,5 je kunt het opmeten (zie topics op bokt) of je kunt een ruitersportzaak om hulp vragen of zoals je zelf aangeeft lenen van iemand anders.
3. Persoonlijk vind ik een spring- of veelzijdigheidszadel veiliger aangezien deze meer stevigheid bied, Maar als je je beugelriemen van je dressuurzadel een gaatje (of 2) korter doet denk ik dat je ook al wat steviger zit.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:19

Het belangrijkste is een goed passend zadel en dan maakt het niet uit of het dressuur, springen, veelzeidigheid, western, endurance, boomloos, enz. is. Het moet gewoon goed liggen en voor zowel het paard als de ruiter goed liggen/zitten.

Bit zou ik passen. Anders even op internet kijken, volgens mij kun je daar wel eens tabellen vinden over de maten van een bit en het opmeten ervan. Rij zelf bitloos of met leren bit, dus zit niet meer zo in de maten van een bit.

Een africhtingsneusriem is gewoon een benaming die ze eraan gegeven hebben. Ik vind het niks met africhten te maken hebben. Een paard richt je trouwens ook niet af, maar daar bouw je band mee op en ga je samen mee aan het werk om in balans en met plezier mee te kunnen rijden. Net als een zadel, gaat het erom dat je een goed passend hoofdstel hebt. Je zou bitloos kunnen beginnen en later als het goed gaat, zo nodig overstappen naar een bit. Zelfs met een halster, halsring of gewoon zonder iets kun je een paard "inrijden".

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:37

@EmptyWords: Bedankt voor de tips! OK dan!
@Snoekiej: Ik denk dat ik inderdaad begin met een tweedehands (goed passend) veelzijdigheidszadel. Dan kan ik er later altijd een dressuurzadel bij kopen eventueel. Volgens mij groeien die jonge paarden er toch vrij snel uit, omdat ze steeds breder worden na een tijdje.
Dat van dat strotouwtje hou ik ook in gedachte Haha! !
@LovesHerPony: Idem over de zadelkeus en eerst bitloos is inderdaad ook geen slecht idee!
@Chrisss: Ik zal straks eens op internet kijken voor zo'n tabel!
Ik vind trouwens inderdaad dat je gelijk hebt over dat africhten. Een goede band opbouwen is het belangrijkste, de rest gaat dan eigenlijk bijna vanzelf als je die goede band eenmaal hebt. Daarom vind ik het ook zo leuk om met een jong paard bezig te zijn Haha! .