prestige zadel verbreden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annemiek1989

prestige zadel verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 23:05

Weet iemand of de prestige zadels te verbreden zijn? Voor mijn pony heb ik een zadel prestige hippos dressuur wat helaas te smal is. Het zadel is zo smal dat het tegen haar ruggengraat aan drukt en mag zo wel 4cm breder. Een wintec met een rode boom ligt haar goed, maar dat is volgens mij wijd. Ik vrees dat prestige niet te verbreden is en ik was al van plan om Divoza daarover te bellen, maar ik vrees dat van smal naar wijd al helemaal niet te doen is.. Weet iemand of het dus al sowieso te verbreden is? En als dat niet is of Wintec aan te raden is? Ik rij de pony niet zoveel meer, dus wil voor mezelf geen superluxe zadel, maar de rug van haar gaat natuurlijk voor!
Welke ruitersportzaken er verstand van hebben weet ik ondertussen ook niet meer zo aangezien een ruitersportzaak mij een duur, nieuw en speciaal NOG smaller gemaakt prestige zadel hebben aangesmeerd. Ik voel me schuldig tegenover mn pony dat ik ermee heb gereden, maar toen ze liet merken dat t niet fijn zat met aansingelen heb ik er meteen niet meer mee gereden, maar ja alsnog veelste lang..

RedFlame

Re: prestige zadel verbreden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:10

Ik heb ook een prestige zadel en als het goed is hebben deze een kunstofboom die met een speciaal apparaat te verwarmen is en daarna te verbreden. Mijn zadel is een stuk breder geworden, terwijl je er aan de buitenkant niets van ziet, er zit alleen wel een limiet aan hoever een zadel verbreed kan worden, dat moet je even na vragen bij een goede zadelmaker (kan namelijk niet iedereen).

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 10:06

Oke, bedankt voor de reactie. In verschillende types prestige zadels zitten toch wel verschillende soorten bomen? Het zadel zou wel erg verbreed moeten worden, van maat 31 naar de rode boom van wintec. Het zadel ligt meer op haar dan dat het om haar heen sluit. Ik zou Divoza nog bellen of hun ook (een stuk) verbreden, maar of hun nou zo goed zijn weet ik niet.. hier in de buurt zeggen ze dat tweespan goed is maar daar hoor k ook nog wel negatieve reacties over dus wat echt een goede zadelmaker in Friesland (of omg. groningen) is geen idee. Als iemand echt een goede weet hoor ik dat graag!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:41

Hou er rekening mee dat als je een zadel gaat verbreden of versmallen, het zadel zwakker wordt en ook het zadel anders gaat liggen. Laat je heel goed informeren over het verbreden van je zadel, heb er zelf helaas heel veel negatieve berichten over gehoord en veel zadelmakers/ruitersportzaken beginnen er ook niet meer aan omdat het vaak het verplaatsen van een probleem is en het zadel en de ligging er niet beter van worden.

Als het zadel op haar ruggegraat drukt, dan ligt het zadel echt niet goed. Is het probleem alleen bij de schoft of over de hele lenge van de kussen? Zou er anders toch even iemand naar laten kijken of het zadel in zijn geheel wel past op je pony.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:45

Ik heb een prestige top dressage, daar zit een kunstof boom in en die is aan te passen. De mijne was te breed en is smaller gemaakt door een zadelmaker die aan huis komt, was het zadel wel een week kwijt, maar ben er helemaal tevreden over (is al ruim een jaar geleden gebeurt). Voordat je hem aan laat passen zou ik wel eerst een zadelmaker aan huis laten komen, om naar de totale ligging van het zadel te kijken.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:09

ja dat zwakker worden was ik ook al bang voor, helemaal omdat het zadel dan behoorlijk verbreed zou moeten worden. Ik weet niet precies of het over de hele breedte van het zadel was, maar ik heb er iemand naar laten kijken die bij de Divoza werkt (staat daar ook op stal) en zij liet me meerdere dingen zien aan het zadel waardoor je duidelijk kon zien dat het niet past. Ik had eerder gemerkt dat het tegen de ruggengraat aan zat, ik merkte niet dat het op de ruggengraat drukte maar er tegen aan zat. Ik heb naar de Divoza gebeld en ze willen Prestige zadels geeneens verbreden, maar ik zie van t zadel ook geen passend zadel meer komen. Het zadel ga ik alleen nog invetten meer niet. Ik heb gisteren een dressuurzadel rossner plus met brede boom geprobeerd, die leek mij goed maar na nog een keer kijken met 't meisje die bij de Divoza werkt lag het toch niet optimaal. Ik ga vandaag met dat wintec zadel van haar rijden, die leek goed te zitten. Mijn mooie prestige zadel gaat iig de deur uit, misschien dat ik het bij de divoza wel kan inruilen voor een 2ehands zadel/wintec. Mja een echt goede zadelmaker hier uit de buurt zou ik zo niet weten, mn vader had het over een zadelmaker in groningen die het geheel op maat maakt, maar dat zou dan eerder een laatste optie zijn aangezien dat waarschijnlijk erg veel gaat kosten (natuurlijk is haar rug wel belangrijker!) ik ga eerst vanmiddag dat zadel maar proberen en misschien is een wintec dan wel een optie, ik ga zeker niet over 1 nacht ijs!
@ Luxje: Divoza wou geen enkel type van prestige verbreden, maar een zadelmaker aan huis klinkt ook veel beter. Mij lijkt een zadel smaller maken makkelijker dan een stuk breder ook omdat het dan dus uit verhouding/zwak wordt. Gelukkig dat je er nu helemaal tevreden over bent! Voor mijn paard heb ik ook de prestige top dressage, is wel een fijn zadel he:) Mn paard is nou net 5 en nog niet zo in de bespiering, dus ik hoop dat wanneer hij breder zou worden en t zadel niet meer zo past een zadelmaker het wel wat zou kunnen verbreden, anders wordt het al met al een duur grapje! (en k vind het fijne zadels)

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:12

Zoek eens op google/het net naar adressen/telefoonnummers van zadelmakers. Staan er meerdere op. Je zou eens kunnen informeren naar hun prijzen en eens kunnen vragen of je werk van hun mag bekijken om te beoordelen of het je wat lijkt.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:20

Het is idd een heerlijk zadel Knipoog
maar dat Divoza niet wil verbreden, wil natuurlijk niet zeggen dat een "echte" zadelmaker ook niet zou willen verbreden.
Zoek idd eens op google, bel eens iemand op en leg het probleem voor.
Je hoeft dan toch niet direkt diegene aan huis te laten komen.
Als diegene er ook niets in ziet, dan kun je altijd nog op zoek gaan naar een ander zadel, nietwaar Knipoog

gansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:45

ik had ook een prestige die te smal was, en hij kon breder gemaakt worden door te verwarmen ofzo. maar helaas was dat niet genoeg want mijn prestige was dus achteraf helemaal scheef..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:35

Mijn prestige zadel is verbreed door prestige zelf. Het was een boommaat 32 en is nu een 33. Eventueel had het ook een 34 kunnen worden, maar volgens de man van prestige hield het daarna wel op. Teveel verbreden is echt niet goed voor je zadel.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 23:17

Ja dat lijkt mij ook #Ymke#, ik heb er geen vertrouwen in, maar ik zou het idd nog aan zadelmakers kunnen vragen. Vanavond heb ik op een wintec gereden, het leek mij wel goed. Bij aansingelen stond ze haast te slapen op stal en het rijden voelde verder ook wel goed. Moest zelf wel even wennen omdat het een veelzijdigheidzadel was. Hoeveel verschil zit er precies tussen de boommaten? Ze heeft nou een 31 wat dus erg krap is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:44

Als ik zo vergelijk zitten er geen cm's verschil tussen. Misschien een cm per boommaat ofzo.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 23:23

Ik heb het zadel ingeruild voor een wintec met cair dus de kussens gevuld met lucht. Dit zadel ligt gelukkig goed op haar, moet er zelf alleen nog wel aan wennen. Heb ook een veelzijdigheid in plaats van dressuur gedaan. Mijn prestige zadel is waarschijnlijk moeilijk verkoopbaar, maar nou ben ik er maar vanaf. Wel erg zonde van het geld, maar kon er mooi die wintec voor doen:) Wel stom, toen we zagen hoe mooi een wintec lag hadden we pas echt in de gaten hoe slecht het oude zadel lag. Maar dat is gelukkig voorbij!:) Iedereen bedankt voor de reacties.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:39

Ik heb mijn prestige hippos dressage laten verbreden, en een vriendin van mij heeft haar zelfde zadel laten versmallen (of was het nou andersom?). Afijn, heb het laten doen door een erkende zadelmaker. Volgens hem zijn de prestige bomen gemakkelijk aan te passen door middel van verhitting van de boom.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:02

Dat is wel raar dan! Hetzelfde type als mijn zadel.. maar ik denk dat het zadel dan toch teveel verbreed zou moeten worden.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:29

Iedereen bedankt voor de reacties, heb dus inmiddels al een nieuw En passend zadel:)