Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

En ik zou zeggen: hangen laten
miekkiej schreef:hallo allemaal.
. het is een dubbelgebroken bit. dus al vrij scherp.
groeten maaike
MysticTinker schreef:Dubbelgebroken is ten eerste geen scherp bit, maar juist het zachtste wat je kan hebbenEn ik zou zeggen: hangen laten
![]()
Probeer je paard eens een beetje anders te trainen, dit soort problemen kun je gewoon rijtechnisch oplossen, maar het kost wel wat tijd en moeite. Hopelijk heb je dat wel voor je paardje over![]()
Even vantevoren, weet je zeker dat ze medisch in orde is? Geen probleem met de tanden of rug ofzo?
Het is belangrijk dat je haar goed soepel krijgt, en ze goed op haar eigen benen gaat lopen, en goed de achterhand gaat gebruiken. Zolang dat nog niet perfect gaat moet je nog niet teveel druk op de teugels nemen, niet 'in de krul' gaan trekken. Laat het hoofd maar lekker lang en laag hangen. Als het paard over haar hele lijf ontspannen en los is dan kun je pas langzaamaan wat gaan vragen, zorg dat je paard gaat nageven op het bit, dus niet rond trékken, maar vrágen.
Wat zegt je instructeur/trice er eigenlijk van?
shadowprince schreef:ik zat idd ook al te lezen dubbelgebroken bit scherp? volgens mij ook niet hoor, zijn veel minder scherp.
hoelang heb je haar al? doet ze dit altijd al?of sinds kort? hoe rijdt jijzelf?
shadowprince schreef:ja, heel veel manegepaarden doen het idd, want iedereen loopt altijd maar te sjorren . jammer vind ik dat altijd..
MysticTinker schreef:Een andere optie is een tijdje bitloos rijden, zo kan de mond zeg maar 'genezen' en weer soepel en gevoelig worden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het na een paar maanden een wereld van verschil is als je dan weer met bit gaat rijden
MysticTinker schreef:Een andere optie is een tijdje bitloos rijden, zo kan de mond zeg maar 'genezen' en weer soepel en gevoelig worden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het na een paar maanden een wereld van verschil is als je dan weer met bit gaat rijden
shadowprince schreef:ah droppiej hoor, ik heb nog wel foto's in 1 van mijn berichten staan van mijn overleden paard.
die hield mij in het begin voor de maf hihi en hij had nog gelijk ook!lol
ik reed net een jaar heb ik hem gekocht, was zadelmak ook alles mee gezegd. privelessen etc etc. alles ging perfect maar ook al gaf ik heel fijne kneepjes en mn been erbij hij ging niet nageeflijk lopen.
instructrise er 1 x op, hihi bleek hij gewoon mij al een bijna half jaar voor de gek te hebben en t bit gewoon vast te houden. lol echt een paard met humor, pakte alles in zn bek dus tja waarom t bit niet he lol!!
Das middelbare leeftijd, en dan kun je prima nieuwe dingen aanleren
Gewoon eens proberen voor de lol, misschien bevalt het niet, dan laat je het bij een keertje, maar misschien vinden jullie het wel heerlijk, en kunnen jullie het vaker doen. Ook oudere paarden houden van nieuwe dingen en afwisseling, dat houdt ze aan het denken, houdt ze mentaal fit