wat is het juiste bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miekkiej

wat is het juiste bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:26

hallo allemaal.

ik rijd een KWPN-er van 17. is heel sterk in de hand. er is al eens gezegd, probeer een ander bit. ze is gewoon dood voor het bit. je kan doen wat je wil, niks helpt. het is een dubbelgebroken bit. dus al vrij scherp. ik spring er ook af en toe mee, wat ik zeker nog verder uit wil breiden, maar wat is dan een goed bit? waar ik mee kan dressuren EN springen???ik wil niet voor het springen en voor de dressuur een ander bit moeten gebruiken..

iemand een idee???

groeten maaike

_janet_

Re: wat is het juiste bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:27

Ik zou als ik jou was wat verschillende bitten gaan uitproberen.
een scherper bit hoeft niet altijd de oplossing te zijn.

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:30

en wat is het verschil tussen een water en een bustrends? ze heeft nu een watertrends in..en daar reageert ze dus weinig op..en ik ga niet allerlei bitten kopen, en proberen, terwijl ike r niks aan heb..iemand anders een goed idee? ziggiy_janet niet verkeerd bedoeld hoor!!!:D(K)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:32

Ik zou ook geen bitten gaan kopen om te testen. Er heeft vast iemand op stal of in de buurt wel bitten over, of die ze gebruiken, die je misschien wel kan lenen en uitproberen. Zo ben ik ook aan de bit keuze gekomen voor mijn paard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:33

Dubbelgebroken is ten eerste geen scherp bit, maar juist het zachtste wat je kan hebben Haha! En ik zou zeggen: hangen laten Ja
Probeer je paard eens een beetje anders te trainen, dit soort problemen kun je gewoon rijtechnisch oplossen, maar het kost wel wat tijd en moeite. Hopelijk heb je dat wel voor je paardje over Haha!

Even vantevoren, weet je zeker dat ze medisch in orde is? Geen probleem met de tanden of rug ofzo?

Het is belangrijk dat je haar goed soepel krijgt, en ze goed op haar eigen benen gaat lopen, en goed de achterhand gaat gebruiken. Zolang dat nog niet perfect gaat moet je nog niet teveel druk op de teugels nemen, niet 'in de krul' gaan trekken. Laat het hoofd maar lekker lang en laag hangen. Als het paard over haar hele lijf ontspannen en los is dan kun je pas langzaamaan wat gaan vragen, zorg dat je paard gaat nageven op het bit, dus niet rond trékken, maar vrágen.
Verder moet je meer op je zit gaan rijden. Diep zitten is rustiger lopen. Je moet je paardje zelfs helemaal zónder teugels kunnen stoppen op alleen je zit, dan ben je pas écht goed bezig Ja
Hoe minder jij in je handen hebt, hoe minder het paard eruit kan trekken Knipoog

Wat zegt je instructeur/trice er eigenlijk van?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 03-08-08 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:34

miekkiej schreef:
hallo allemaal.

. het is een dubbelgebroken bit. dus al vrij scherp.

groeten maaike

Dit is JUIST een heel vriendelijk bitje dubbelgebroken, en niet scherp, ik zou niet teveel gaan klooien met bitjes ,
is dit gewoon niet rijtechnisch op te lossen?

watertrens zijn de zij ringen los, van een bustrens niet. vind ik naar mijn mening fijner bustrens.maar daar zijn meningen over verdeeld.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:35

ik zat idd ook al te lezen dubbelgebroken bit scherp? volgens mij ook niet hoor, zijn veel minder scherp.

hoelang heb je haar al? doet ze dit altijd al?of sinds kort? hoe rijdt jijzelf?

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:40

MysticTinker schreef:
Dubbelgebroken is ten eerste geen scherp bit, maar juist het zachtste wat je kan hebben Haha! En ik zou zeggen: hangen laten Ja
Probeer je paard eens een beetje anders te trainen, dit soort problemen kun je gewoon rijtechnisch oplossen, maar het kost wel wat tijd en moeite. Hopelijk heb je dat wel voor je paardje over Haha!

Even vantevoren, weet je zeker dat ze medisch in orde is? Geen probleem met de tanden of rug ofzo?

Het is belangrijk dat je haar goed soepel krijgt, en ze goed op haar eigen benen gaat lopen, en goed de achterhand gaat gebruiken. Zolang dat nog niet perfect gaat moet je nog niet teveel druk op de teugels nemen, niet 'in de krul' gaan trekken. Laat het hoofd maar lekker lang en laag hangen. Als het paard over haar hele lijf ontspannen en los is dan kun je pas langzaamaan wat gaan vragen, zorg dat je paard gaat nageven op het bit, dus niet rond trékken, maar vrágen.

Wat zegt je instructeur/trice er eigenlijk van?

heeeey..bedankt voor de goede informatie. ze is een 17jarige KWPN merrie. moeder van 1 ooit eerder geboren veulen. ze is zeer lang manege paard geweest. gebruikt in beginners lessen. vorig jaar juni is ze verkocht. bij mensen thuis komen te staan. heb nooit weer wat van haar weer gehoord. totdat in oktober de eigenaresse van het paard van haar vriendin viel, en haar rug brak. (niet zown leuk iets om mekaar weer te treffen maar het was nie4t anders) ikw erd gevraagd om haar te bereiden, ze stond dicht bij me huis(wat ik niet wist) en die vrouw wist dat ik er veel op gereden had. helaas ging ik verhuizen. 15 km van haar af. op fiets niet te doen..meer dan uur feitsen door donker bos, en akkerland. toch had ik het voor haar over! ik heb haar blijven verzorgen. het gaat steeds beter. de eigenaresse rijd inmiddels weer. ik was op dat moment erg bang, dat ik haar kwijt was..omdat ze zelf zo snel weer reed. gelukkig was dat niet zo. ik kan het daar zo goed vinden, het is gewoon mijn 2e thuis. ik ben er zo ontzettend blij mee!!! ik heb haar nu steeds beter lopen. ze loopt al laag en neemt nu eindelijk haar achterhand goed mee. ik krijg dus op de manege alleen maar springles met haar. omdat ik daar vertrouwen in moet opbouwen, omdat ik het heel eng vind, maar thuis op stal super leuk! dus ja..en die zegt het ligt aan jezelf, maar als jij denkt dat je beter bij voelt, moet je het gewoon een keer proberen. hij had het over idd een busstrends..daarvan zitten de ringen vast. en dan een niet te dikke enkel gebroken. gewoon om het te proberne. nou hebben we op stal ontzettend veel bitten zwerve:Pmaar net niet die ene die ik nodig ben.. dus ik ga nog ff flink op zoek,en anders toch donderdag maar de ruitersportzaak binnen lope!!!:D haha..maar dan wil ik ook en helemaal nieuw hoofdstel:P hjeb ook net een nieuw super gaaf zadel..zwart,maar nog een donkerbruin hoofdstel,omdat t vorige zadel ook bruin was:P haha..lol:D maarja..komt allemaal wel..tis allemaal zo duur jammer genoeg:( kussiejs..

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:42

shadowprince schreef:
ik zat idd ook al te lezen dubbelgebroken bit scherp? volgens mij ook niet hoor, zijn veel minder scherp.

hoelang heb je haar al? doet ze dit altijd al?of sinds kort? hoe rijdt jijzelf?

dit doet ze altijd al.. ze is zoals ik al vertelde vroeger manege paard geweest,en de eigenaresse die haar nu heeft rijd haar voor de fun, maar ik probeer er toch wat mee te bereiken..zoveel rijd de eigenaresse ook niet, dus adt komt mooi uit..ze heeft dit eigenlijk altijd al gedaan. al vanaf het begin dat ik ahar ken..en dat is al heeeeeeeeeeel lang.. eerder wel wedstrijden gelopen. ze is al 17 tenslotte,maar eigenaren waarmee dat gebeurt is spoorloos verdwene,en kunnen dus geen informaite achterhalen over bit, sporen weet ik veel allemaal.hulpen..allemaal erg lastig vind ik zelf, omadt ze al 17 is. je leert een paard dan niet zomaar meer iets aan en af.. dat heeft veeeeeel meer tijd nodig als een jong paard. en zelf rijd ik goed genoeg..ik heb M gereden officieel dus..dat zit wel goed..maar hiermee weet ik gewon even geen raad:D:P

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:44

ja, heel veel manegepaarden doen het idd, want iedereen loopt altijd maar te sjorren . jammer vind ik dat altijd..

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:52

shadowprince schreef:
ja, heel veel manegepaarden doen het idd, want iedereen loopt altijd maar te sjorren . jammer vind ik dat altijd..

ja heel jammer, maarja het waren mensen die neit zo veel geld hadden, en de manege eigenaar had wel wat paarden nodig, dus ja dan komen ze in halfpension en dan heb je er eigenlijk niks meer aan. gellukkig is ze nu van die rot manege weg, en leeft ze helemaal op..echt een super leif paardje

p.s. kijk maar op mijn profiel..staan foto's op..super!!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:56

Een andere optie is een tijdje bitloos rijden, zo kan de mond zeg maar 'genezen' en weer soepel en gevoelig worden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het na een paar maanden een wereld van verschil is als je dan weer met bit gaat rijden Ja

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:56

ah droppiej hoor, ik heb nog wel foto's in 1 van mijn berichten staan van mijn overleden paard.

die hield mij in het begin voor de maf hihi en hij had nog gelijk ook!lol

ik reed net een jaar heb ik hem gekocht, was zadelmak ook alles mee gezegd. privelessen etc etc. alles ging perfect maar ook al gaf ik heel fijne kneepjes en mn been erbij hij ging niet nageeflijk lopen.

instructrise er 1 x op, hihi bleek hij gewoon mij al een bijna half jaar voor de gek te hebben en t bit gewoon vast te houden. lol echt een paard met humor, pakte alles in zn bek dus tja waarom t bit niet he lol!!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:00

MysticTinker schreef:
Een andere optie is een tijdje bitloos rijden, zo kan de mond zeg maar 'genezen' en weer soepel en gevoelig worden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het na een paar maanden een wereld van verschil is als je dan weer met bit gaat rijden Ja

birloos rijden is leuk en zou ik ook wel willen, maar een paard van 17 die het niet kent, en als je er zelf geen ervaring mee hebt. dan wordt t wel lastig misschien..... dan kun je wel met zo'n hoofdstel gaan rijden zonder bit maar met die scherpe gevallen op de neus maar dat lijkt me persoonlijk niets. en direct alles losgooien en alleen maar op halster rijden, weet niet das ook niet altijd helemaal vertrouwd, misschien wel als je alleen op je zit, stem en benen rijdt want dan was je het hoofdstel al niet nodig.....

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:01

MysticTinker schreef:

ja dat kan,maar dat lykt me geen goede optie..want ik zit dat er ook mee word gesprongen..en ik weet zkr dat ze gewoon door me hand weg gaat lopen..id op me zit gaan rijde,maarja..ben nu al steeds meer bezig met het bit los late enzo

miekkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:03

shadowprince schreef:
ah droppiej hoor, ik heb nog wel foto's in 1 van mijn berichten staan van mijn overleden paard.

die hield mij in het begin voor de maf hihi en hij had nog gelijk ook!lol

ik reed net een jaar heb ik hem gekocht, was zadelmak ook alles mee gezegd. privelessen etc etc. alles ging perfect maar ook al gaf ik heel fijne kneepjes en mn been erbij hij ging niet nageeflijk lopen.

instructrise er 1 x op, hihi bleek hij gewoon mij al een bijna half jaar voor de gek te hebben en t bit gewoon vast te houden. lol echt een paard met humor, pakte alles in zn bek dus tja waarom t bit niet he lol!!

idd bitloosrijde dat werkt niet meer bij een 17jarige merrie. dtat wl ik haar niet aan doen..egt niet. ze is echt een super paardje,en ik heb er zo veel geluk mee gehad. echt heel erg. ze is helaas al 17 maar zou nie wete wat ik zodner haar zou moeten..me moeder wil graag verhuize naar ver,nou alleen vanwege JUNETTA(dat paardje) gaik nie mee..ik kan er niet meer zonder..dat weet ik zkr!!!

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:11

heb het net ook al in een andere post gezet, wat doet ze precies? is het bijv. niet stoppen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:14

17 is toch niet oud joh Haha! Das middelbare leeftijd, en dan kun je prima nieuwe dingen aanleren Ja Gewoon eens proberen voor de lol, misschien bevalt het niet, dan laat je het bij een keertje, maar misschien vinden jullie het wel heerlijk, en kunnen jullie het vaker doen. Ook oudere paarden houden van nieuwe dingen en afwisseling, dat houdt ze aan het denken, houdt ze mentaal fit Lachen
En om bitloos te rijden heb je geen scherpe hackamores nodig ofzo, gewoon eens de teugels aan een hoge aansnoerneusriem vastmaken, en voila, je eigen bitloze hoofdstel!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:25

Jammer altijd van manegepaarden...
Daarom vind ik dressuur zo moeilijk op die paarden, zo ongevoelig voor je been en op het bit..
En bitloos zou ik gewoon proberen.
Desnoods gewoon een touwhalster met teugels en dan je hoofdstel zonder neusriem er over zodat je nog een rem hebt in geval van, dan gooi je jezelf niet meteen zo in het diepe.

en nog iets, zou je misschien een beetje op willen letten op je taalgebruik?
het leest zo lastig namelijk.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 23:23

ik zou sowieso geen bustrens nemen, daar hangen paarden erg op en kunnen ze makkelijker vastpakken omdat het rustiger in de mond ligt. mijn paard is een drammertje. met watertrens is ze een stuk lekkerder te rijden.