Veiligheidshaken open of dicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Veiligheidshaken open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 12:43

Ik vroeg me laatst af wat jullie doen met de veiligheidshaken van het zadel waar de beugelriemen aan hangen.
Sommige zeggen dat ze dicht moeten omdat je beugelriem er anders bij een noodsprong met springen bijvoorbeeld eraf kan vallen,
is ook ooit gebeurd bij een vriendin van mij.

Andere zeggen dat het veiliger is om hem open te laten, omdat die haak anders niet snel genoeg los schiet.

Bij mijn wintec heb ik zo haak die in een boogje loopt en niet open en dicht kan, dat is wel ideaal.
Bij mijn kieffer heb ik ze meestal dicht, maar soms open als ik ze na het schoonmaken vergeet dicht te doen Bloos

Voor de duidelijkheid even een foto, ik bedoel die haak die is aangegeven met een 3.

Afbeelding

Hoe hebben jullie dat?

Silence

Re: Veiligheidshaken open of dicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:44

Ik heb ze dicht. Als het goed is, schieten ze bij een grote ruk aan de beugels vanzelf open.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:45

Open.
Mijne gaan echt niet snel los, gaan heel stroef.
Ben bang dat ze niet openschieten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:46

Bij mijn nieuwe zadel hou ik ze ook wel open. Tot ze soepeler zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:11

ik heb ze ook dicht,ze gaan heel soepel open en dicht.
als ze bij jou stroef open gaan dan zou ik ze open laten voor de veilig heid,je weet maar nooit. Nagelbijten / Gniffelen

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:11

ik ben bang als ik eraf val dat ze dan niet openschieten idd, terwijl die keren die ik eraf ben gevallen altijd gewoon goed op de grond belande zonder dat me beugelriem eraf was, dus hoeft niet persee fout te gaan als je ze dicht hebt en ze schieten niet open.
Maar als ze open zijn en je maakt een noodsprong dan kunnen ze er zo afschieten

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:13

Ik heb ze dicht en bij mij schieten ze open bij val en of ergens achter blijven hangen

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:16

Bij onze manegepony's zijn ze allemaal dicht en heb er nog nooit iets fout mee gezien.
De wintec vind ik nou ook niet zoon supersysteem met het boogje. Je krijgt de beugelriemen er erg moeilijk af vind ik

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:17

dat is natuurlijk ideaal en zoals het hoort Lachen
zou je dat anders misschien zelf uit kunnen testen. dat als je zadel op je paard ligt en je trekt hard aan een beugelriem naar achteren ofdat die haak dan los gaat of niet.
En als ie dicht blijft dan is de haak dus te stroef en moet je de haak openlaten.
Schiet ie wel open kun je hem gewoon dichtlaten want dan gaat ie bij een val ook open.
Of kan je dit nooit goed nabootsen?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:18

GWENNx schreef:
Bij onze manegepony's zijn ze allemaal dicht en heb er nog nooit iets fout mee gezien.
De wintec vind ik nou ook niet zoon supersysteem met het boogje. Je krijgt de beugelriemen er erg moeilijk af vind ik

ow die krijg ik er juist wel goed af en op, ideaal Ja

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:18

Ik denk dat dat moeilijk na te bootsen is. Je krijgt dan een hele andere kracht en druk erachter.
Onverwachte gebeurtenissen hebben altijd meer kracht. Als iemand jouw duwt terwijl je dat weet, val je veel minder hard, als wanneer iemand je duwt zonder dat je het weet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:26

gewoon dicht, ik heb sprenger beugels van die beweegbare dus dat zou wel veilig genoeg moeten zijn.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:37

Silence schreef:
Ik denk dat dat moeilijk na te bootsen is. Je krijgt dan een hele andere kracht en druk erachter.
Onverwachte gebeurtenissen hebben altijd meer kracht. Als iemand jouw duwt terwijl je dat weet, val je veel minder hard, als wanneer iemand je duwt zonder dat je het weet.

ja dat is waar, ik twijfelde er zelf ook al aan

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:40

Er bestaan van die rubbere dingetjes die je over de haak moet schuiven zodat die zeker open gaat bij een eventuele val.
Hoe ze noemend en of ze echt goed werken weet ik niet meer.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:22

Ik heb ze altijd open staan.
Heb een keer gehad dat ik tijdens het springen van mijn paard viel en mijn voet in de beugel bleef hangen.
Ik werd meegesleurd maar gelukkig stond er iemand te kijken die mijn paard kon stoppen.
Die haak was dus niet open gesprongen dus nu staan ze altijd open.
Dat gebeurt me niet nog een keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:24

Ik heb ze open, ze zijn er nog nooit afgeschoten.

Verder heb ik veiligheidsbeugels.
Soms heb je best dikke beugelriemen en dan vindt ik het vrij moeilijk op en neer schuiven.
Zo minder risico met die beugels Lachen

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:26

GWENNx schreef:

Ik vind ze juist te makkelijk gaan. Tijd geleden longeerde ik met zadel met losse hangende beugels (beugelriemen onder het zadelblad) en toen verloor ik er 1tje in de galop Huilen van het lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:33

Ik had ze altijd open, maar volgens de zadelmaker is het beter voor het leer van je zadel om ze dicht te doen...

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 20:34

.... de ervaringen en meningen zijn dus verdeeld, weet nog niet wat ik er mee ga doen Tong uitsteken

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:39

Ik heb ze altijd dicht zitten. Weet eigenlijk niet echt waarom. Ik rij verder ook met veiligheidsbeugels en die vind ik ideaal.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 21:15

als ik met veiligheidsbeugels zou rijden zou ik ze ook wel dicht doen, maar nu weet ik het niet zo goed Tong uitsteken

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:13

ik moest toch beugels hebben (voor een nieuw zadel en ik heb ook geen beugels verder.)
en toen heb ik die van mij overgekocht van iemand hier..
ik vond ze nieuw even wat te duur.
dan maar in 1 keer goed, paard doet nooit wat maar als er wat gebeurt vind ik het fijn dat ik er wel uitkom, dan kan ik die haak net zo goed dicht doen.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:22

Heb ze dicht, maar controleer wel regelmatig of ze niet stroef worden. Af en toe beetje kruip-olie erop (doekje bij de hand houden voor als het op je leer lekt) en ze blijven soepel hoor. Wintec haken vind ik ook niet fijn, zijn te slap dan reguliere haken. Ooit zo'n zadel gehad waarbij ik naar voren gelanceerd ben en m'n voet bleef haken in een beugel. Hele haak was naar voren gebogen, toen ik deze terug boog brak deze helemaal af. Duur geintje een nieuwe eraan te laten zetten, heb toen maar een ander zadel gekocht.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:11

Heb veiligheidsbeugels dus dicht, maar die van mij zijn heel soepel dus die schieten zowiezo met een ruk er wel uit dan, mocht je vallen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:16

Ik heb gewoon soepele, goed werkende haken, dus dicht. Als ik mijn beugelriemen eraf haal ka ik ze naar achterschuiven en dan gaan de haken ook open, soepel genoeg dunkt me. Buiten dat heb ik ook veiligheidsbeugels en gewoon degelijke rijlaarzen. De kans dat ik nu blijf hangen is zo minimaal mogelijk Knipoog