Bit beetje vastpakken, ander bit nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Bit beetje vastpakken, ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 19:43

Mijn pony is best lief met rijden, maar het komt wel eens voor dat hij erg eigenwijs word en dan wil hij zijn bit wel eens vastpakken. Hoewel hij dan geen ongeleid projectiel is, is het natuurlijk wel hinderlijk. Want ik zou wel willen dat ik hem iets beter kon besturen dan (want in geval van nood is dat toch wel handig en heb je niet altijd de tijd om alles op zit te doen. Een boom moet ook ontwijkt worden dan Nagelbijten / Gniffelen).
Met rijden merk ik het de laatste tijd ook wat meer als ik meer van hem vraag. Wil ik echt dressuur rijden is hij wat lastiger in de mond zeg maar. Dan heb ik ook het idee dat hij het wat vastpakt.

Het is dus niet dat hij zich heel sterk maakt, maar meer dat het fijne besturen niet meer echt wil zeg maar. Ik krijg hem wel tot stilstand met een buitenrit en ook is hij echt te besturen, maar ik merk gewoon wat weerstand in de mond als hij zijn zin wil krijgen of gaat rennen. En wat ik net zei, met dressuur mis ik ook wat goed contact met de mond waardoor bepaalde oefeningen niet echt willen.

Hij loop nu al jaren op een 21 mm enkelgebroken bustrens.
Dus hij loopt er wel goed op, maar ik heb het gevoel dat het beter kan...

Wat is een goed ander bit? Welk bit is lastiger vast te pakken?
Welke dikte is goed?

Hij is dus niet extreem gevoelig in de mond, maar reageerde bv wel slecht op de 18 mm watertrens (enkelgebroken). Dus ik zoek absoluut geen scherp bit (jaja ik weet: een bit is zo scherp als de ruiterhand Knipoog ) maar jullie snappen wel wat ik bedoel Tong uitsteken

Puera

Re: Bit beetje vastpakken, ander bit nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:18

Misschien heeft zijn protest niet eens zo zeer met het bitje te maken maar zit 'm iets dwars in z'n lichaam. Als je lekker met 'm aan het toeren bent, heeft ie daar niet last van maar als je wat meer van 'm vraagt gaat ie 't voelen.
Ik zou daar eerst naar kijken voordat je naar een ander bit grijpt.

Mijn ervaring is dat als ik niet vastpak, mijn paard het ook niet doet (hoe makkelijk gezegd Haha! ). Maar ik kan me voorstellen dat het wel fijner rijd, wetende dat je zelf het stuur hebt.

Een paard kan soms heel erg verschillend reageren op bitjes. Als je alle mogelijk lichamelijke oorzaken hebt uitgesloten, zou je eens in verschillende uitvoeringen en diktes kunnen variëren. Bv. een dunnere bustrens, een dubbelgebroken of juist een enkelgebroken. Jouw paard gaf al duidelijk aan dat een enkelgebroken watertrens van 18 mm niet fijn was. Misschien loopt ie net wat fijner op zoiets in bustrens-uitvoering. Sommige paarden hebben ook niet zoveel ruimte in de mond, dan is een dunner bit juist fijner. Ook zou je eens het verschil tussen RVS en koper-legeringen kunnen uitproberen.

Ik heb ook wel eens een uitstapje gemaakt naar enkelgebroken, ongebroken en een dubbelgebroken trens met lichte hefboomwerking, maar ik kom altijd weer uit op m'n simpele dubbelgebroken trensje. In dit geval een HH Golden Brass van nog geen 20 euro.

Succes.

[Edit] Post is een beetje lang geworden. Bloos

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:12

Mischien een bit met rolletjes, die kan niet worden vastgepakt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:18

een bit met rolletjes geeft elektrische stroomstoten..
Wat als je eens een ongebroken of dubbelgebroken bitje probeert? Al dan niet van koper of aurigan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:25

Als ik iets zou aanbevelen als je toch een ander bitje wil, is het inderdaad dubbelgebroken of misschien ongebroken.

Maar inderdaad, laat ook eens checken of het niet van ergens anders uit het lichaam komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 06:43

electrische stroomstoten is erg overdreven.........de twee verschillende metalen kunnen een reactie met elkaar geven.
je hebt ook een rollenbit met alleen rvs.
al zou dat niet mijn keuze zijn.

kan je niet overleggen met je instructeur?die zal jou en je pony ook goed kennen en een goed advies kunnen geven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:36

Zelf leren loslaten.

En eventueel een dubbel gebroken bit.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:38

Ben het eens met Marcella. Die van mij durfde soms ook vastpakken, tot het moment dat ik zelf compleet los liet, dan was het over. Lachen

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 17:38

Inderdaad zelf loslaten, vaak is het alleen maar protest tegen een harde hand, evenals tong over het bit gooien Lachen