Bareback-pads

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UniQueU2

Bareback-pads

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:20

Hallo, ik ben opzoek naar een goede bareback-pad.. ik weet dat er al meerdere topics over zijn maar ik kan door de bomen het bos niet meer zien.. ik moet een goede hebben die niet verschuifd, maar ook een beetje dik is (omdat mijn paard een hoge schoft/ruggegraat heeft).
De qualiteit moet gewoon echt goed zijn, ik betaal liever iets meer voor een goeie.
Ook wil ik hem wel goed schoon kunnen houden..
wie kan mij helpen?? Alvast Bedankt!

8nnemiek

Re: Bareback-pads

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:23

De merken weet ik zo niet uit mijn hoofd, daar kan iemand anders je vast wel mee helpen Lachen
Waar je in ieder geval op moet letten is dat er geen beugels aan zitten, dat veroorzaakt namelijk teveel puntdruk.
Een hoge schoft is meestal niet zo'n probleem, een barebackpad hoort net zoals elk ander zadel iets achter de schouder te liggen, en heeft meestal ook nog een iets uitgesneden schoftruimte. De hoge ruggengraat is een groter probleempje natuurlijk, ik zou dus wel goed erop letten of de pad genoeg ruggengraadvrijheid heeft, ook als je erop gaat zitten. Niet dat de vulling van veraf dik lijkt, maar later helemaal indeukt. Dat ben ik wel eens bij goedkopere merken tegengekomen.

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:31

Heey dank je wel, ik zal er rekening mee houden!! het lijkt me namelijk wel wat om bareback te rijden, zitten veel voordelen aan en is veel paardvriendelijker dus wil er mee gaan beginnen..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:38

Barebackpads zijn inderdaad heel fijn om lekker buitenritjes te rijden enzo. Je hoeft weinig rekening te houden met de bouw van het paard.. En het zit lekker zacht en warm, en je hebt veel meer contact met je paard. Maar het hoeft niet perse paardvriendelijker te zijn. Dat ligt er helemaal aan wat je ermee doet en hoe je zelf kan rijden Lachen

Wat wil jij ermee gaan doen? Heb je ook nog een ander zadel voor lange ritten of trainingen? Rijd je veel met je paard, of af en toe een rustig ritje?
Ik heb zelf gekozen voor een boomloos zadel, een barefoot. Heeft ook veel van de voordelen die barebacks ook hebben, maar boomloze zadels zijn wat meer 'echte' zadels, met betere drukverdeling, stevigere zit, beugels.. Dus meer geschikt voor lange ritten en intensievere trainingen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:53

UniQueLady schreef:
Heey dank je wel, ik zal er rekening mee houden!! het lijkt me namelijk wel wat om bareback te rijden, zitten veel voordelen aan en is veel paardvriendelijker dus wil er mee gaan beginnen..

Waarom is een bareback pad paardvriendelijker? Een zadel is niet voor niets uitgevonden, het verdeeld de druk van de ruiter over het rug van het paard. Een barebackpad doet dit absoluut niet waardoor je meer belasting hebt op een minder aantal wervels. En voor paarden met een hoge schoft/ruggengraat is het sowieso minder prettig omdat ze vrij snel op de schoft gaan drukken.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 09:20

Ik vind zelf de barebackpads van Emiel voest heel lekker rijden, ik heb erop gereden op kamp en ze bleven super liggen (ook op mijn ronde haf) http://www.emielvoest.nl/hst/e05v30a/em ... enDocument

Hij heeft er ook nog een luxe versie van, maar die is nog duurder...
http://www.emielvoest.nl/hst/e05v30a/em ... enDocument

Je betaalt er wel best veel voor, maar ze zitten heerlijk.
Ik heb nu een goedkope variant, de bbp van ruitersportshop, maar daar kan je zeker aan merken dat het gewoon veel minder kwaliteit heeft.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:38

Voel je iets voor een sheepskin pad?!
Zelf rij ik al jaren met diverse bbp en naar aanleiding daarvan ben ik 2 jaar geleden zelf wat gaan proberen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:53

Na veel voelen, kijken en rijden heb ik voor de BBP van Parelli gekozen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:41

Visconti schreef:
UniQueLady schreef:

Waarom is een bareback pad paardvriendelijker? Een zadel is niet voor niets uitgevonden, het verdeeld de druk van de ruiter over het rug van het paard. Een barebackpad doet dit absoluut niet waardoor je meer belasting hebt op een minder aantal wervels. En voor paarden met een hoge schoft/ruggengraat is het sowieso minder prettig omdat ze vrij snel op de schoft gaan drukken.

Helemaal mee eens OK dan!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:32

Citaat:
En voor paarden met een hoge schoft/ruggengraat is het sowieso minder prettig omdat ze vrij snel op de schoft gaan drukken.

Dat over de schoft ben ik niet helemaal met je eens.
Er zijn genoeg bbp die losjes over de schoft heen liggen en daar totaal geen druk geven, omdat de banden net na de schoft pas beginnen.
En er hoeft ook niet zoveel druk op te staan als bij een zadel.
Bij een zadel heb je nog beugels die extra gewicht kunnen geven op moment dat een zadel schreef gaat, dit heb je bij een bbp niet.

Bij een hoge ruggegraat ben ik het compleet met je eens!
Als de spieren lager zitten dan de graat zelf... is een bbp bijna not done. (in ieder geval niet voor langere tijd)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 16:34

ik heb een goedkope van ruitershop (internet winkeltje) geloof ik, word een keer per maand een keer gebruikt meer niet echt. Ding is vrij prettig, maar kan me voorstellen dat als je echt langdurig wilt rijden dat je een ietwat zachtere wilt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:15

annebe schreef:
Dat over de schoft ben ik niet helemaal met je eens.
Er zijn genoeg bbp die losjes over de schoft heen liggen en daar totaal geen druk geven, omdat de banden net na de schoft pas beginnen.
En er hoeft ook niet zoveel druk op te staan als bij een zadel.

Die bbp kan wel losjes over de schoft liggen als je naast je paard staat, maar als je erop gaat zitten krijg je vanzelf dat hij naar beneden wordt gedrukt door je bovenbenen. Dus zodra je erop zit is er geen sprake meer van "losjes" en "totaal geen druk".

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:19

MysticTinker schreef:
Barebackpads zijn inderdaad heel fijn om lekker buitenritjes te rijden enzo. Je hoeft weinig rekening te houden met de bouw van het paard.. En het zit lekker zacht en warm, en je hebt veel meer contact met je paard. Maar het hoeft niet perse paardvriendelijker te zijn. Dat ligt er helemaal aan wat je ermee doet en hoe je zelf kan rijden Lachen

Wat wil jij ermee gaan doen? Heb je ook nog een ander zadel voor lange ritten of trainingen? Rijd je veel met je paard, of af en toe een rustig ritje?
Ik heb zelf gekozen voor een boomloos zadel, een barefoot. Heeft ook veel van de voordelen die barebacks ook hebben, maar boomloze zadels zijn wat meer 'echte' zadels, met betere drukverdeling, stevigere zit, beugels.. Dus meer geschikt voor lange ritten en intensievere trainingen.

Hoi,
Het is de bedoeling dat ik er een betere zit van krijg en om gewoon is een keer wat rustiger aan te doen, ik rij altijd met een dressuurzadel, springlessen met een springzadel.. ik rij 5 dagen in de week omdat het wel een sportpaardje is...

UniQueU2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:20

Visconti schreef:
UniQueLady schreef:

dat had ik op een site gelezen dat het paardvriendelijker was... ??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:30

UniQueLady schreef:
Visconti schreef:

dat had ik op een site gelezen dat het paardvriendelijker was... ??

Niet alles op internet is waar....... Ach gut
Enne, een betere zit krijg je er niet van, want je zit zonder zadel in een andere houding dan met zadel. Een betere balans krijg je meestal wel en eventueel een beter idee van wat er aan spiergebruik is op die rug.