Beugels onder zweetblad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Beugels onder zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 07:06

Ik heb gisteren een Wintec 500 dr zadel gekocht, nu is het de mogelijkheid om de beugels onder het zweetblad te doen. Ik durf het bijna niet te vragen haha maar hoe ziet dat er dan uit? En zijn er meer mensen die het hebben? Bloos

Silence

Re: Beugels onder zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:08

Ik zou het persoonlijk niet doen.
Je knelt je beugelriemen helemaal vast tussen de zweetbladen en hebt er dus weinig tot geen speling mee.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:11

Ik vind het dus wel prettig. Mijn benen liggen er veel stiller mee, maar ik kan wel mijn benen nog naar achteren leggen voor de galop oid.
Hoe het eruit ziet. Je ziet ze bijna niet. Alleen wat onder het zadel uit komt. Je kan wel speciale beugels kopen die de gesp onderaan hebben zodat je niet zo bobbel krijgt onder het zadel. En je kan ze er zowel onder als boven leggen, dus je kan het ook gewoon proberen. Bij het zadel dat ik gebruik kunnen de beugels heel makkelijk verwisseld worden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:14

Volgens mij kun je met alle beugels ze omdraaien hoor, heb je alleen zo een soort kokertje nodig dat je om je stijgbeugel riem doet zodat het uiteinde niet naar beneden valt. Ik vind het ook prettig, dan liggen je benen juist erg netjes stil, gewoon eens proberen zou ik zeggen!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:14

Ik heb het bij mijn dressuurzadel ook en vind het heerlijk zitten, heb stijgelbeugelriem sluiting onderaan zitten met van die leren beschermertjes? Ik vind het lekkerder zitten dan wanneer het over het zweetblad loopt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:22

Ik heb dat een keer gehad met een bijrijdpaardje, maar vond het zelf niet zo geweldig. Maar je kan het toch gewoon uitproberen? Misschien dat het met het jou zadel wel lekker zit...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:22

ja die bedoelde ik dus ook van die beschermers, zit veel fijner dan boven aan het zweetblad en je zadel slijt ook minder snel zonder die bobbel onder de rok(? zo heet dat ding toch wat over dat stuk waar je stijgbeugel in vast zit valt? ( handig zo een opleiding paardenhouderij haha ben het nu alweer kwijt ) )

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 07:23

Oké bedankt voor het antwoord, ik snap nu pas hoe het er dan uit ziet (dom he?) haha. Maar ik heb ze maar gewoon op de normale manier bevestigd Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:47

Je kan het altijd proberen. Vind het zelf wel fijn, ik zit geloof ik beter als ze onder het zweetblad doorlopen.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:52

Ik heb ook een wintec (Isabell) en draag al 5 jaar de beugelriemen onder het zweetblad. Dat zit heel lekker, en bovendien blijft het zweetblad van het zadel heel mooi.
Veel plezier met je nieuwe zadel Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:55

Ook ik heb ze onder het zweetblad en bevalt goed verder.
Ik heb de beugelriemen ondersteboven en de gesp dus onderaan.
Het is wel lastig met verstellen maar dat doe ik verder toch niet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 09:14

Of het lekker zit of niet, is naar mijn idee een beetje afhankelijk van de verhouding tussen de lengte van je been en die van het zweetblad. Zeker bij een dressuurzadel, met lange, recht naar beneden gebouwde zweetbladen, zou ik het alleen doen als je benen ver genoeg onder het zadel uitkomen. Ik kan me voorstellen dat, als je een zadel met lange zweetbladen hebt en vrij korte benen, je dan met de beugelriemen onder het zweetblad toch wel enigszins in je bewegingsvrijheid wordt beperkt. Zelf hebben we het bij 2 van onze zadels wel en bij eentje niet. En wat hierboven ook al gezegd wordt: bij de zadels waar de beugelriemen onder de zweetbladen zitten, blijven deze aanzienlijk mooier dan bij het zadel waarbij het niet kan. Niet alleen het leer, maar ook de stiksels waarmee de wrongen op het zweetblad gestikt zitten. Dus - ondanks dat je er nu voor gekozen hebt er nog geen gebruik van te maken - zou ik je toch willen aanraden het eens te proberen, gewoon om te kijken hoe het bevalt.

Bij de zadels die wij hebben, is het overigens geen must om dan ook de beugelriemen om te keren; wij hebben de gespen dan ook gewoon nog bovenaan zitten. Dat maakt het wel iets lastiger om de lengte te verstellen terwijl je op je paard zit, maar dat is gemakkelijk te vermijden door even na te denken voordat je opstijgt. En zeg nou zelf: hoe vaak verander je - vooropgesteld dat je de enige bent die het gebruikt - bij een dressuurzadel de lengte van de beugels nog, als ze eenmaal goed zijn afgesteld?