Wie heeft ervaring met een Thiedemann teugel?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vernaatje

Wie heeft ervaring met een Thiedemann teugel?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 18:20

Ik nog niet zo heel lang een eigen paard, nu wil mijn instructeur dat ik haar met Thiedemann ga rijden, ze is 6 jaar en we zijn nog bezig met een goede basis aan te leggen, ze is uit zich zelf niet zo voorwaarts.(Ze wordt dus pas 3 maanden consequent gereden, dit was niet zo bij haar vorige eigenaar.)
In de draf en stap is ze al lekker ontspannen en loopt ze soepel over de rug, maar in de gallop waarbij ze nog moeite heeft om haar balans te vinden en gooit ze vaak met haar hoofd. Ze drukt zich er dan ook uit met te gaan "scheuren". Vandaar dat hij een Thieddeman wilt proberen, om haar zo te leren nagevelijk te lopen in de gallop.
Wat ik begreep van hem is dat een Thiedemann niet werkt als ze ontspannen loopt en dus alleen werkt als ze omhoog komt met haar hoofd. Maar eigenlijk ben ik zelf niet zo voor hulpteugels, wie heeft er ervaring met zo'n teugel?????

Oja ze is pas naar de tandarts geweest en alles is weer in orde, ook rijd ik haar met een happy mouth bitje...

Joltsje

Re: Wie heeft ervaring met een Thiedemann teugel?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:28

een thiedeman vergelijk ik altijd met een slofteugel, alleen kun je moeilijker de thiedeman te kort nemen.

ipv een slofteugel vind ik het dus een goede oplossing. maar als ik het zo lees kunnen jullie het beter zonder proberen. het paardje is nog maar een maand dus echt bezig. alles op zijn tijd.

als je hem wel gebruikt let dan goed op dat hij loshangts zodra het paard nageeflijk loopt.

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:35

wij hebben hetzelfde probleem gehad, iedere keer gooide ze haar hoofd omhoog. Met de thiedemann kan ze dat niet als je maar zorgt dat de teugel wel los hangt als ze nageeft dan kan het geen kwaad. Niet te lang mee doorgaan en ook weer eens zonder proberen. succes!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:38

Ik heb een jong paard gereden, waarbij de eigenaar altijd met een Thiedeman reed omdat hij anders met zijn hoofd gooide..
Dit was de eerste 2 keer bij mij ook het geval, want ik reed zonder. Toen heb ik een ander bitje geprobeerd en voorwaarst gereden en het paard heeft het nooit meer gedaan..
Probeer het eerst op een andere manier op te lossen, zeker omdat je ook nog niet zo lang consequent aan het rijden bent.. Niet alles kan in 1 keer goed gaan Knipoog
En ook omdat je zelf niet zo voor hulpteugels bent, ga niet van je "geloof" af als het niet goed voelt..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:46

Ik ben zelf ook niet zo 'van de hulpteugels' al heb ik er, mits goed gebruikt, ook geen moeite mee... Knipoog

Ik heb met mijn hafje een korte periode ook met een thiedeman gereden. Ik vind de thiedeman teugel niet vergelijkbaar met een slof. Een slof kun je makkelijk(er) als 'martelwerktuig' gebruiken als je paard tijdens het rijden het bloed onder je nagels vandaan haalt. Je moet daar heel bewust mee rijden, vind ik, en goed opletten of je de ruimte wel steeds opnieuw terug geeft.
Bij een thiedeman moet je vooral heel goed opletten hoe en op welk ringetje je de teugel vastmaakt. Als het paard in een normale hoofd/halshouding loopt, mag de thiedeman niet inwerken. Daar moet je goed op letten en dan kan je er eigenlijk tijdens het rijden weinig kwaads mee doen.

Echter, ik zou in jouw geval niet zo snel over stappen op de thiedeman (al kun je ook heel makkelijk daarna weer zonder hoor). Je paard heeft blijkbaar (of heb ik nu verkeerd gelezen?) een balans probleem dat beter zal worden als ze beter gespierd raakt. Het dragen van zichzelf en de ruiter is nog moeilijk.
Je kan proberen om haar enkel, om te beginnen, korte rechte stukken te laten galopperen. Terug nemen voor de bocht, belonen en weer opnieuw naar de ontspanning toewerken. Buiten kan dit ook heel mooi, maar ik weet dat dat niet voor ieder paard geschikt is. Met mijn haffie ging dat juist super... Knipoog
En verder misschien het galopperen door bochten (he, wat druk ik me onhandig uit) oefenen aan de longe? Dan heeft ze jouw gewicht er nog niet bij en kan ze meer aan zichzelf werken.

Jouw paardje is nog jong (6 vind ik nog jong, aangezien ze dan officieel nog niet helemaal uitgegroeid zijn) en zal haar balans steeds beter vinden. Daar kun je op verschillende manieren aan werken. Ikzelf zou het op bovenstaande manier proberen, maar goed, ik ben jou niet en ik ken natuurlijk jouw paard niet, dus misschien heb je hier weinig aan.

Succes!

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:48

Citaat:
In de draf en stap is ze al lekker ontspannen en loopt ze soepel over de rug, maar in de gallop waarbij ze nog moeite heeft om haar balans te vinden en gooit ze vaak met haar hoofd. Ze drukt zich er dan ook uit met te gaan "scheuren". Vandaar dat hij een Thieddeman wilt proberen, om haar zo te leren nagevelijk te lopen in de gallop.

Ik ben van mening dat je rijproblemen niet moet oplossen met een Tiedemanteugel.
Je schrijft zelf dat je dat ook niet wilt, echter je instructeur schijnt er op aan te dringen Verward
Citaat:
ze is 6 jaar en we zijn nog bezig met een goede basis aan te leggen, ze is uit zich zelf niet zo voorwaarts.(Ze wordt dus pas 3 maanden consequent gereden, dit was niet zo bij haar vorige eigenaar.)

Ze wordt pas 3 maanden qonseqent gereden zeg je zelf, dan is het al knap dat ze in stap en draf al onstpannen en over haar rug loopt!

Eerlijk gezegt snap ik je instructeur niet zo goed. Je kan een paard niet leren na gevelijk te laten lopen met een tiedeman, het wordt dan gedwongen om zo te lopen. doe je de tiedeman af dan "scheurt" je paard net weer zo hard als voorheen.

Aangezien je zelf ook de tiedeman niet wilt gebruiken, zou je het beter kunnen oplossen met rijden zonder de tiedemanteugel.

TIP:
Rij eerst lekker onstspannen in draf, Galopeer aan zodra ze haar hoofd omhoog gooid neem je haar terug naar draf. Zoek weer de ontspanning op, en galopeer weer aan, houd je been er bij en rij haar evt terug. Gooit ze weer haar hoofd omhoog, weer terug nemen. Dus overgangen blijven maken. het beste gaat dit op een volte, de meeste paarden galoperen dan niet zo hard.

Let zelf eens goed op je teugels, vaak komt hier onbewust meer spanning op te staan en/ of neem je ze korter. Voor sommige paarden betekend dit juist sneller gaan. ( Tenmiste bij die van mij wel, met veel spanning en / of te kort houden scheurt die van mij er in alle gangen er vandoor)

Je bent 3 maanden bezig, en het is je eerste paard, ik zou zeggen neem lekker de tijd om aan elkaar te wennen en doe het stap voor stap. in stap en draf gaat het al, neem de tijd voor de galop. Het balans probleem kun je ook oplossen door buiten op rechte stukken te galoperen. Laat een ruiter die rustig kan galoperen voorop rijden op een pad waar je niet langs elkaar kunt. Hij voorop en jij er achteraan zo kun ook je galop onder controle houden en is het gelijk een oefening voor de balans.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:51

djinnie schreef:
Ik vind de thiedeman teugel niet vergelijkbaar met een slof. Een slof kun je makkelijk(er) als 'martelwerktuig' gebruiken als je paard tijdens het rijden het bloed onder je nagels vandaan haalt. Je moet daar heel bewust mee rijden, vind ik, en goed opletten of je de ruimte wel steeds opnieuw terug geeft.

dit klopt helemaal. maar als je goed met slofteugel kan rijden dan heeft het wel dezelfde functie als een slofteugel.

ik zeg altijd een thiedeman is een slofteugel voor dummies, waar niks mis mee is. want het is beter voor je paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:56

Dat een jong paard hard gaat in galop is eigenlijk wel logisch. Ze hebben gewoon even nodig om hun balans te vinden en de spieren te ontwikkelen die ze nodig hebben aan te kweken. Laat ze gewoon eerst maar lekker galopperen en galoppeer ook gewoon even door, ze gaan uiteindelijk altijd wel een keer rustiger, als je DAT moment kiest om te belonen dan snappen ze het na een paar keer wel.

Ik ben er niet zo voor om dan een thiedemann te gebruiken. Niet omdat dat niets zou oplossen, misschien helpt het wel heel goed en inderdaad dat heb je weer een mooi "plaatje". Maar je loopt dan wel het risico dat als je de hulpteugel er weer af haalt, je paard die steun als het ware dan mist, en het probleem zich dan direct weer voordoet.

Je paard moet eerst leren om stap, draf en galop te doen zonder "steun" van de teugel (ik zou een jong paard om die reden juist ook niet aan de teugel willen hebben, dan vinden ze wel steun op de teugel maar dat is op de lange termijn juist niet wenselijk).

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:04

Hmmm bedankt voor jullie reacties, nee ik vind zelf hulpteugels niet fijn daarom twijfelde ik ook. En wou ik daar advies in hebben, maar als ik al kijk wat we in die 3 maanden al bereikt hebben ben ik best trots op d'r *LOL*
Toen ik haar kocht kon ze niet eens fatsoenlijk en ontspannen een volte draven of stappen. Nu doet ze dat al zo goed, ok ik merk ook daarin dat ze daar nog wel moeite mee heeft omdat ze als ze ontspannen is ook erg terugkomt in tempo, dit probeer ik dan op te lossen door overgangen te rijden. Misschien moet ik dit ook vaker met de gallop gaan doen, ik moet ook toegeven dat ze mij weleens heeft uitgeprobeerd in de gallop door te bokken en te scheuren. Dat deed ze denk ook inderdaad om dat ze geen goede balans kon vinden en zo er onderuit wou komen. Vandaar denk ik dat ze nu ook met haar hoofd schudt in de gallop, een manier om er onderuit te komen, maar ga nu proberen meer overgangen naar de gallop te maken kijken hoe ze dat oppakt.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:02

Ik vind dat je een slof helemaal niet met een thiedemann kan vergelijken.. Ja idd, het principe is hetzelfde, maar bij een slofteugel heb je het allemaal zelf in de hand, bij een thiedemann niet..
Bij een thiedemann moet je die 'haakjes' gebruiken en zo heb je dikwijls het probleem dat het op het ene moment te kort is en op het andere moment dan weer te lang.. Ik heb lang in de manege een paard met een thiedemann gereden , en volgens mij hielp dat voor gééén meter en heb daarom gevraagd als ik zonder mocht rijden, verschil was niet merkbaar..
Ik ben voor slofteugels maar àlleeeen als die verstandig word gebruikt!!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:45

Vernaatje schreef:
Hmmm bedankt voor jullie reacties, nee ik vind zelf hulpteugels niet fijn daarom twijfelde ik ook. En wou ik daar advies in hebben, maar als ik al kijk wat we in die 3 maanden al bereikt hebben ben ik best trots op d'r *LOL*
Toen ik haar kocht kon ze niet eens fatsoenlijk en ontspannen een volte draven of stappen. Nu doet ze dat al zo goed, ok ik merk ook daarin dat ze daar nog wel moeite mee heeft omdat ze als ze ontspannen is ook erg terugkomt in tempo, dit probeer ik dan op te lossen door overgangen te rijden. Misschien moet ik dit ook vaker met de gallop gaan doen, ik moet ook toegeven dat ze mij weleens heeft uitgeprobeerd in de gallop door te bokken en te scheuren. Dat deed ze denk ook inderdaad om dat ze geen goede balans kon vinden en zo er onderuit wou komen. Vandaar denk ik dat ze nu ook met haar hoofd schudt in de gallop, een manier om er onderuit te komen, maar ga nu proberen meer overgangen naar de gallop te maken kijken hoe ze dat oppakt.

Dat bokken en scheuren, weet je zeker dat dat "uitproberen" is?
Als een paard gaat galopperen in de wei, komt daar bijna ALTIJD een lekkere bok bij. Hoe moet dat paard nou weten dat dat opeens niet meer mag als er iemand op zit?

Natuurlijk moet je paard dat leren dat dat dus niet de bedoeling is, maar ik zou het niet direct uitproberen willen noemen.

Mijn jonge paard heeft het nog steeds, als we in galop gaan heeft ze al-tijd de neiging om even te bokken. Daarom heb ik haar eerst heel goed (aan de longe) het commando "hoho" geleerd. Gaat ze bokken, dan gebruik ik dat, ik laat haar wel doorgalopperen maar bedoel dan "hee, rustig aan". En dan merk ik zelf wel, dat het niet kwaaiig bokken is, maar meer "gewoontebokken". Ze leren dat vanzelf af , ik zou dat gewoon rustig blijven corrigeren maar verder niet al teveel aandacht aan besteden.

Galopperen met een ruiter is best heel moeilijk voor een jong paard hoor!

(en ook daar ben ik van mening, beter eerst gewoon losjes aanleren zonder hulpteugels, tuurlijk duurt dat langer, maar je houdt wel een paard dat van zichzelf goed in balans loopt en daar de teugels niet voor nodig heeft).