Hoofdstel"zacht"voor hoofd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carolien_P_S

Hoofdstel"zacht"voor hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:37

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw hoofdstel. Mijn paard zweet aan zijn hoofd erg dus zijn hoofd maak ik na het rijden met een spons schoon. Echter toch zie ik wat plekjes waar de haren een beetje weg gaan. Dit is niet door maar omdat ik toch op zoek ga naar een nieuw hoofdstel heb ik me voorgenomen maar meteen als extra eis aan het hoofdstel mee te nemen: zacht voor het hoofd van het paard (voorkomen is beter dan genezen).
Dus wie weet welk merk / type hoofdstel extra zacht is voor het hoofd en dus zoveel mogelijk "schuurplekjes / kale plekjes" voorkomt.
Momenteel heb ik een 17 jaar oud Kiefer hoofdstel (dus ik dacht inmiddels wel tijd voor een nieuwe). Mijn paard is een 4 jarige ruin, die dressuurmatig gereden wordt.
Alvast bedankt voor jullie reacie(s)
Groet,
Carolien

8nnemiek

Re: Hoofdstel"zacht"voor hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:11

Ik zou gewoon eens langs de ruitersportwinkel gaan, en daar voelen wat aan de onderkant zacht aanvoelt als je erlangs schuurt met de bovenkant van je hand, of met je pols.
Let in ieder geval erop dat het leer lekker soepel is (dan kom je meestal wel bij de duurdere hoofdstellen uit) en of de randjes netjes rond zijn afgewerkt, en of de stiksels niet bovenop het leer liggen.
Kies je een onderlegd hoofdstel, let dan op dat het geen rubber-achtig spul is, want dat schuurt en brandt bij veel wrijving.
Verder kun je zoeken naar een hoofdstel met zo breed mogelijke riempjes, op die manier wordt de druk verdeeld over een zo groot mogelijk oppervlak, met dus minder kans op wondjes door de druk.

Waar zitten de kale plekjes precies? als het op de neus zit zou je er eventueel tijdens trainingen een bontje onder kunnen leggen, dat werkt vaak goed bij paarden met een extreem gevoelig huidje.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:16

Kan ook komen doordat er in het hoofdstel teveel opgehoopt ledervet of andere olieën in zitten. Misschien eens goed reinigen?

Is een kunstof hoofdstel niet een optie?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:21

Anky hoofdstellen zijn erg zacht!
Heb er laatst zelf een gekocht, goede kwaliteit leer en echt heel zacht!

Wel 99,- zonder teugels, maar je hebt dan wel wat.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:32

Zelf heb ik nou een Kieffer Maya. (foto's zie profiel)
Deze heeft naast een onderlegde neus- en frontriem ook een onderlegd kopstuk.
Het 'kopstuk van de neusriem' gaat net boven de frontriem door het kopstuk heen en ligt dus bovenop het kopstuk, waardoor een breed gedeelte onderlegd is.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:45

Judje schreef:
Zelf heb ik nou een Kieffer Maya. (foto's zie profiel)
Deze heeft naast een onderlegde neus- en frontriem ook een onderlegd kopstuk.
Het 'kopstuk van de neusriem' gaat net boven de frontriem door het kopstuk heen en ligt dus bovenop het kopstuk, waardoor een breed gedeelte onderlegd is.

Mijn hoofdstel kun je als hetzelfde beschrijven. Praktisch alles is onderlegd, dit was voor mij een vereiste.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de schockemohle london. Een erg fijn hoofdstel voor zo'n €120,-

Carolien_P_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:01

Bedankt voor de tips. Huidige hoofdstel is niet onderlegd (volgens mij hadden ze dat 17 jaar geleden nog niet). Dus dat is alvast een goed tip.
Ik ben geen hele goede poetser maar toch maak ik regelmatige het leer schoon (naast lederolie ook met zadelzeep) dus mij lijkt dat deze combinatie ervoor zorgt dat er geen ophoping van leervet kan ontstaan.

De plekjes ontstaan opzij van het hoofd ongeveer ter hoogte van het oog. Dit weer helpt natuurlijk niet want mijn paard zweet erg onder met dit weer en ook onder het hoofdstel. Ik maak het wel schoon na elke training met een spons en water.

Ik zal eens kijken bij de ruitersportzaak met inacht neming van jullie tips.

Groet,
Carolien

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:38

Mijn paard heeft dit ook heel erg. Zowel in de zomer, maar vooral in de winter.
Ik heb zeer veel hoofdstellen, Kieffer (zowel oude als nieuwe modellen) maar ook Harry's Horse. Hij heeft het bij allemaal. Ik heb 1 Schumacher en daar zweer ik bij. Dat zijn echt top hoofdstellen.
Zoek inderdaad een model met gevoerd kopstuk uit. Dat heeft de plekjes achter de oren van mijn paard wel opgelost.
Toch denk ik dat welk hoofdstel je ook kiest, je de plekken er niet mee weg kan krijgen. Ik denk dat het extra goed onderhouden van je hoofdstel en het goed op maat zetten belangrijker is. Zorg ervoor dat de bakstukken e.d. niet te los zitten, zo zit er minder speling in en schuurt het ook minder.En dagelijks een doekje met zeep erover halen (ik gebruik Effol ledercombi).
Ik denk dat vrij veel A klasse hoofdstellen met gevoerd kopstuk dan geschikt zullen zijn.
Succes ermee!!

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:45

Mijn Anky hoofdstel is bij het kopstuk en met name precies achter de oren gevoerd-onderlegd.

Verder is het ding van karton hoor, maar dat is er wel heel erg fijn aan!