schuivend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 23:09

Andere haflinger (of andere brede rassen) eigenaren zullen dit probleem wel kennen. Mijn zadel schuift, m.n. met opstappen. ik heb een heel fijn zadel wat ook best duur was dus wil het eigenlijk met dit zadel oplossen. Het geeft geen drukplekken en ligt m.i. ook goed. Weet iemand een oplossing? Zou een gelpad kunnen helpen?

marlies85

Re: schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:28

Je kunt vanalles en nog wat onder je zadel proppen, maar meestal helpt het toch niet.Je kunt beter even je zadelmaker om raad vragen en anders wordt het opstappen met een krukje o.i.d.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:21

Ik ben het met Marlies eens. Het zadel kan in jouw ogen misschien goed liggen, terwijl het eigenlijk niet zo is. Ik heb trouwens goede ervaring met Thorowgood op een Haf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:25

Zadelmaker vragen, ik heb ook een haf en rijd nog 2 andere bij en bij geen van allen schuift het zadel Knipoog

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 10:31

Als je zadel écht goed past schuift ie niet.
Even vragen aan de zadelmaker dus! Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:03

Als een paard superrond is (zoals nu vaak het geval is in het weideseizoen) dan kan een zadel best iets opzij schuiven met opstappen. Als jij met 60 kilo aan één kant gaat hangen, lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik zou het heel knap vinden als je een zadel vindt dat dan als een huis blijft liggen. Of je zou het zadel zo strak moeten aansingelen dat je paard geen adem meer kan halen. (lijkt mij ook geen optie)

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:06

Jol1 schreef:
Als een paard superrond is (zoals nu vaak het geval is in het weideseizoen) dan kan een zadel best iets opzij schuiven met opstappen. Als jij met 60 kilo aan één kant gaat hangen, lijkt mij dat niet meer dan logisch. Ik zou het heel knap vinden als je een zadel vindt dat dan als een huis blijft liggen. Of je zou het zadel zo strak moeten aansingelen dat je paard geen adem meer kan halen. (lijkt mij ook geen optie)

helemaal mee eens, opstappen met een krukje/ stoel Haha! dat scheelt tenminste al met verschuiven bij het opstappen

mocht je zadel onder het rijden verschuiven dan kan het zijn dat jij scheef zit of je zadel niet recht is of niet past

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:06

Mijn Fries had hetzelfde probleem
JC zadel leek goed te liggen maar ging wel schuiven,zadelmaker erbij (wou toch'n andere zadel hebben) en nu heb ik'n Fryso diep perfect blijft liggen!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 12:46

Jol1 schreef:

Als dat toch eens waar was hihi

Maar goed ga het idd maar eerst met krukje proberen, en anders toch maar de zadelmaker laten komen

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:40

Ik zou een zadelmaker laten komen of opstappen met krukje etc.
Ik heb zelf en haflinger, hier ligt een thorowgood zadel op. De speciale haflingerversie. Ik heb geen problemen met schuiven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:42

ik denk dat je boom te smal is.

manon_reyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:06

Met een krukje opstappen is sowieso beter voor de rug, of het zadel nou schuift of niet Knipoog

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:40

Als het zadel schuift met rijden, dan ligt het niet goed. Een anti slipmatje zou kunnen helpen als je zadel verschuift tijdens het rijden, maar dit is niet de juiste oplossing. Ligt het schuiven aan een verkeerd zadel, dan moet je het zadel aanpassen of een andere nemen. Ligt het schuiven aan de zit en beweging van de ruiter, dan moet je werken aan je houding en zit en kan een antislipmatje goed uitkomst bieden.

Met opstappen is het ten alle tijden beter om een opstapje te gebruiken of je door iemand een voetje te laten geven. Voor een paardenrug is het niet goed als je met je volle gewicht aan 1 kant van het zadel (het paard) gaat hangen en je er vervolgens ophijst.