Hoe hoort een dressuurzadel te liggen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pikeur

Hoe hoort een dressuurzadel te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 22:56

Hey Lachen

Mijn pony heeft best een ingezakte rug, en mn zadel ligt dus ook scheef.
Horen die zweetbladen van een dressuurzadel echt recht naar beneden te hangen?
Want het viel me op dat ik best wel naar voren zit tijdens het lichtrijden, en rechtop zitten is bijna niet te doen... grote kans dat dit gewoon aan mij ligt, maar zou het ook kunnen komen doordat mn zadel zo scheef ligt?

Alvast bedankt. Lachen

Afbeelding
Even een vage (en iets overdreven) schets, maak morgen wel even een foto.
Want de schouder van mn pony word nu zeker ook wat geblokkeerd?

Het is trouwens een BR zadel.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 26-07-08 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

kejen

Re: Hoe hoort een dressuurzadel te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:01

Als het goed is horen dresuurzadels recht te liggen(zweetbladen) want vzh zadels die lopen wat naar voren

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:30

de schouder wordt zeker geblokkeerd
je zweetblad moet zeker drie vingers breed achter de schouder liggen

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:34

Ze horen recht naar beneden. Je kan het ook zien als je je beugels naar beneden laat hangen. Als ze recht naar beneden gaan ligt het "goed" hangen ze achterover dan ligt het zadel duidelijk niet goed

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 02:55

niet bij elk dressuurzadel horen de zweetbladen recht naar beneden, dat ligt er maar net aan hoe het zadel in elkaar zit en hoe de zweetbladen gesneden zijn. wel horen ze de schouder vrij te laten

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:02

Zadel normaal. Ik heb ook het gevoel dat de druk dan niet zo goed verdeelt word
Afbeelding

Zadel met dekje even opgehoogd.
Voor mijn gevoel ligt hij zo veel beter, maar het is dan best een grote ingreep of niet? Te groot misschien?
Afbeelding

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:16

Het lijkt of de boommaat te smal is, en dat daardoor het zadel achterover kiept. Wellicht zal een zadel met bredere boommaat meteen heel anders liggen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 15:36

Hmm, ja dat zou ook nog kunnen ja.
Nja, ik laat de zadelmaker dan wel komen... want zo'n zadel is denk niet zo best voor zijn rug.
Die kan ook beter zien wat er nu eigenlijk is, valt niet mee vanaf foto's.

Dit zadel was van mijn pony toen ik hem kocht, dus ik ben er maar vanuit gegaan dat het paste, maar zn rug is laatste jaren veranderd dus nu begint het me echt op te vallen.
(Hij was 24 toen ik hem kocht, nu 30)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:39

Dit zadel is inderdaad te smal in de kamer! Een goede zadelmaker maakt hem wel wijder voor je.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:56

Hoe een dressuurzadel hoort te liggen? Goed natuurlijk!
Flauw, ik weet het. Maar een zadel moet nu eenmaal goed liggen. De schouder moet vrij zijn, het zadel moet in balans liggen, de ruggegraat moet vrij zijn, de boommaat moet goed zijn en het zadel/de kussens moeten overal goed aansluiten.

Om te kijken of een zadel goed ligt, kijkt je zoals op de foto altijd zonder dekje. Hier zie je dat het zadel teveel achterover hangt. Dus niet in balans. De boommaat is waarschijnlijk niet goed. Je doet er verstandig aan om er iemand (bijvoorbeeld je zadelmaker) na te laten kijken.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:11

Op foto 1 ligt het zadel sowieso te ver naar voren. Je zult 'm eerst op de juiste plaats neer moeten leggen, en dan een foto maken van de zijkant. Je moet je gehele vingers vrij makkelijk van bovenaf naar beneden toe onder het zweetblad (voorkant) door kunnen halen. Als je erop zit moet de schoft vrij blijven (zowel van boven als aan de zijkanten). Als je de beugels naar beneden hebt, dienen de riemen verticaal te hangen. Het zadel (de kussens) mogen niet voorbij de 18e rib komen, zoja is het zadel te lang voor het paardje. De ruggenwervel dient vrij te liggen en je moet onder het zadel door kunnen kijken.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:27

Zoals aslo al zegt, leg het zadel goed (achter de schouder) en kijk dan of het goed ligt en de ruggegraat vrijhoudt. Ook voorbij de 18 rib is slecht voor het paard. Ruggegraat moet met passen en met het ruitergewicht altijd vrij liggen.

Linky: een zadelmaker kan je zadel niet zomaar wijder maken. Dit wordt vaak wel gedacht, maar een zadel is gemaakt op een bepaalde boommaat/wijdte en dit is niet zomaar zonder gevolgen aan te passen. Laat je altijd goed informeren als iemand je zadel wijder of smaller wil laten maken. Uit ervaring weet ik helaas dat dit vaak niet goed gaat.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 16:56

aslo schreef:
Als je de beugels naar beneden hebt, dienen de riemen verticaal te hangen.

Hoe bedoel je dat? Misschien dom van me, maar riemen hangen toch altijd verticaal naar beneden? Bloos

De schoft en de ruggegraat liggen vrij, het enige wat me niet zinde was het achterover kantelen.
Ik zal morgen een zadelmaker bellen, en kijken wat hieraan gedaan kan worden. Als de ingreep te groot is kan ik denk beter gewoon dit zadel inruilen, dit zadel is nog in goede staat en ik zou het zonde vinden als hij minder goed wordt.

Dit zadel is trouwens een 17(,5?) inch, kleiner moet echt niet want dan pas ik dr niet meer goed in *LOL*
Maar ik denk dat dit niet veel te groot zal zijn voor een pony van 1,475 dekenmaat 175 (even voor een beeld),maar morgen toch maar even ribjes tellen Tong uitsteken

Bedankt voor jullie berichten Lachen

Handig stukje (over zadels) op je site Chrisss Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:06

Nou eh, loodrecht naar beneden, dus verticaal en niet dat ze de beugels iets voor of achter de loodlijn hangen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 15:24

Zo, binnenkort komt er iemand kijken en hij neemt een paar zadels mee, hij zegt ook dat je er niet teveel aan moet veranderen..

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 15:32

Tuurlijk gaat een buitenstaander die zelf zadels verkoopt zeggen dat je er niet aan te veel moet veranderen! Dan heeft hij iig meer kansen dat jij een nieuw zadel bij hem koopt Pling

Neem een onafhankelijke zadelpasser onder de arm en laat hem/ haar beoordelen hoe je zadel ligt en wat er eventueel nog aan te passen valt.