[WN] Bosal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 09:18

Ik ben op zoek naar een bosal (Ebay!). Nu zie je natuurlijk nogal verschillen in prijs en de daarbij horende kwaliteit. Waar moet ik op letten? Zelf denk ik aan een 16 plait rawhide, die is fijner dan de meesten toch?

DubbelFun

Re: Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:59

Hoe meer 'plait' hoe duurder de bosal. Hoe minder hoe grover hij oogt en kan geen schuren op de neus.
Verder is de binnenkant van belang voor de vormvastheid.
Een goedkope zit sisaltouw in, die vormt makkelijker, maar vérvormt ook weer eerder. Eentje van rawhide is wat stugger, maar blijft weer beter in vorm als hij eenmaal in vorm gebogen is.
Ik heb er zelfs al gezien die hadden gewoon een stuk tuinslang als binnenkant Cool

Verder zijn ingeweven kleurtjes weer duurder als eenkleurige, maar je hebt ook hele goedkope (tenminste in Amerika goedkoop, maar hier nog behoorlijk aan de prijs) die hebben op de neus ook kleurtjes maar bij een stevige bui of zweetneus lopen die kleuren door Cool

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:18

Bij bosals is het inderdaad verstandig 'over de grens' te kijken. Prijsverschillen zijn er bij winkels onderling echt enorm, dus als je de bosal hebt gevonden waar je naar zocht, dan kan het niet kwaad nog even wat andere websites te bekijken... Ik merkte bij het zoeken naar een bosal dat je erg goed moet letten op de breedtemaat, maar ook de lengtemaat en de vorm/het 'verloop' van de bosal. Ik dacht eentje te hebben gekocht die qua breedte en lengte goed was, maar hij bleek toch te veel toe te lopen naar de onderkant, waardoor hij met één keer rijden flink had geschuurd op Scarletts onderkaak. Dat zijn hele nare wondjes....
Laatste vakantie in Amerika heb ik een bosal gekocht van kangaroeleer. Mooi stevig, maar wel lekker vormbaar en ook zachter van materiaal dan rawhide, dat soms flink kan schuren bij een paard met een 'teer huidje' Bloos De kangaroelederen bosal vormt mooi mee en omdat de hele opbouw van goed leer is, houdt hij niet te extreem vast aan de vorm. Een bosal is dus niet per definitie van rawhide Knipoog
Deze kangaroelederen bosal is trouwens te koop omdat ik er na een jaar nog niet mee heb gereden en hij hier ongebruikt niets ligt te doen.. en volgend jaar heb ik een senior paard dat ik er toch niet meer op mag starten. Dus als je interesse hebt...

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:07

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:48