Welk bit bij paard die zijn tong erover gooit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Clairee

Welk bit bij paard die zijn tong erover gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 03:02

Ik heb even een vraag.
Ik rijd nu sinds een week een Frieze ruin. Tijdens het rijden is hij alleen maar bezig met zijn bit. Hij is nu 6 en toen hij 4 was is hij zadelmak gemaakt en verder is er weinig mee gedaan. Nu na twee jaar ben ik er dus mee bezig. De mensen die hem hebben ingereden hebben gezegd dat het voor hem beter was om een tonglepel mondstuk in te doen, omdat hij altijd zijn tong over het bit gooit. Nu merk ik dat dus ook maar naar aanleiding daarvan heb ik twee vragen:

- Wat kan er gebeuren als hij zijn tong erover gooit
- Is het beter om een enkele- of dubbelgebroken bit in te doen of misschien zelfs bitloos?

Ik heb zelf nooit bitloos gereden, en omdat hij zo jong + sterk + onervaren is vind ik dat op zich een eng idee. Anderzijds denk ik dat het misschien juist beter is omdat hij nu zo ontzettend druk is met die lepel (als ik naar zijn mond kijk 'likt' zijn tong telkens van de een naar de andere kant naar buiten). Enkel is misschien ook een idee omdat hij verder niet bepaald 'hard' in zijn mond is maar ik weet niet wat de gevolgen zijn van een paard dat telkens zo met zijn bit bezig is (vooral met het ontwijken van het bit). Ik rijd hem slechts met contact, met weinig druk maar ook zeker niet met compleet loshangende teugel.

Ik weet dat het wat lastig is om op deze manier raad te geven maar ben toch benieuwd of iemand een idee hierover heeft? Graag met uitleg! Alvast bedankt!

bayaatje

Re: Welk bit bij paard die zijn tong erover gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:32

hoi,

mijn fjordenhengst deed het ook. Ik heb vanalles geprobeert en niets hielp. Nu heb ik een keertje een goede tandarts laten komen en de zadelmaker. Hij doet het niet meer en loopt veel beter dan eerst.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:11

Hang het bit maar wat hoger (als dat kan), kans is groot dat het dan over is. Tonglepel kan altijd nog.
Als hij steeds zijn tong over het bit heeft, heb jij geen controle meer en niets te vertellen en hij let dan ook niet meer op jou, maar is met zijn tong/bit bezig.
Hij hoort met jou bezig te zijn en niet met het bit.
Twee plooitjes in de mondhoeken is een richtlijn, maar dan kan heel goed van afgeweken worden, per dier ook verschillend.
Geen mond is gelijk, de ene heeft een dikke korte tong, de andere weer anders, zo net zo met de lagen e.d..
Ik zou dit eens proberen.
Succes

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:16

Ik zou gewoon bitloos gaan , veel fijner voor het dier en je hebt dikke kans dat hij dan meteen een heel stuk rustiger is omdat hij geen last meer heeft van dat bit waartegen hij steeds aan het vechten is.

Maar als je toch per-sé met bit wilt blijven rijden , dan zou ik eerst eens de tandarts ernaar laten kijken. Wellicht heeft het dier wel heel weinig ruimte voor een bit of is het probleem simpel te verhelpen.

Ik zou hem iig. niet langer pesten op deze manier , waardeloos om er een tonglepel in te hangen terwijl het beestje duidelijk aangeeft gewoonweg last van het bit te hebben....

Gelukkig kijk jij wel verder en denk jij wel meer in het belang van het dier zo te horen OK dan!

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 19:34

Bedankt voor de tips allemaal! Hoop dat er nog wat reacties/ideeen komen!
En nog even voor de duidelijkheid: heb dus 1x met die lepel gereden, verder alleen maar gelongeerd omdat hij er niet bepaald lekker op het bit reageerde ofzo. Ik zal vragen of de eigenaresse een tandarts wil langssturen, kan zowiezo weinig kwaad. Hij is 3 jaar geleden wel geopereerd aan een abces in zijn mond, hij heeft er nu ook een soort gat zitten (zal even vragen waar het precies zit: wang/gehemelte/kaak) dus misschien dat het daar ook aan kan liggen. Anders zullen we wel bitloos moéten heb ik het idee Bloos

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:15

Lekker bitloos gaan proberen. Het bevalt mij super. Heb inmiddels verschillende paarden bitloos gereden. De meeste ontspannen er veel meer van en reageren super op been en gewichtshulpen! Ik zou het gewoon een keer proberen als ik jou was. Controle zit in de ruiter niet in het bit! Veel succes.

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:21

Eline_Fergie schreef:
Lekker bitloos gaan proberen. Het bevalt mij super. Heb inmiddels verschillende paarden bitloos gereden. De meeste ontspannen er veel meer van en reageren super op been en gewichtshulpen! Ik zou het gewoon een keer proberen als ik jou was. Controle zit in de ruiter niet in het bit! Veel succes.

Is ook wel zo natuurlijk. Hij luistert verder ook super naar mijn stem en reageerd (soms net wat té Clown ) goed op mijn beenhulpen dus het zou moeten lukken. Maar gewoon om die overstap te maken is wat lastig vind ik. Vind het gewoon een raar idee! Maar ik denk ook wel dat het een uitkomst is hoor, ik moet misschien gewoon niet zo zeiken Tong uitsteken

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:44

Je hebt van die speciale bitten die extra tongvrijheid geven. Eigenlijk het tegenovergestelde van de tonglepel. Je paard geeft goed aan dat hij er gewoon last van heeft, als je niet bitloos wilt kan je naar die bitten kijken. Ik kom even niet op de naam, maar wordt geadviseerd door een bekend paardentandarts. Je hebt er ook verschillende levels in en je mag met level 1 wedstrijden rijden.

Ene paard is idd het andere niet en de een heeft langer de tijd nodig om te wennen aan het bit. Paardje hier kan ook nog heel onrustig zijn op het bit, maar namate het rijden vorderd let ze meer op mij en minder op het bit.

Succes!

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:46

En anders een sperriem erom !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:46

En hoe zou dat moeten helpen?

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:17

hoi,

correctiebit kan helpen geeft meer tongvrijheid en wordt best vaak bij jonge paarden gebruikt het is wel "scherper"dan een dubbelgebroken bitje maar dat is natuurlijk hoe scherp jij hem maakt. volgens mij is het wel een uitkomst voor jou

groetjes steffie

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:11

De hengst hier deed dat ook met zijn liverpoolstang in de koets, het bit hing goed, maar op de een of andere manier bleef hij ze erover gooien.

Toen ik hem begon te rijden met soort stang met tongboog (geen idee hoe dat ding heet) deed hij het nog, en toen ben ik toch overgegaan op een enkel- en later een dubbelgebroken bit en daarbij heeft hij het nooit meer gedaan. De keren dat hij toen ook nog voor de koets heeft gestaan deed hij het ook niet meer. Dus geen idee wat dat was...

DA had ook z'n tanden nagekeken en daar was niets aan te zien.

Ik zou bitloos toch eens proberen, dat wilde ik ook doen, maar het ontbrak met toch een beetje aan lef. We hadden er beide geen ervaring mee en we hadden soms toch wel eens ruzie als hij z'n hoofd weer bij de hitsige merries had die naast de bak stonden, anders had ik het wel geprobeerd.

Misschien dat je van iemand eens een bitlooshoofdstel kan lenen om te zien of het was is voor jullie?

Clairee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:20

Bedankt voor jullie reacties nog!
Helaas heeft het geen zin om jullie tips toe te passen..
Hij is woensdag ingeslapen omdat zijn maag gescheurd was door graskoliek.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:21

Bah wat ontzettend poedersuiker Boos!...
Gecondoleerd Ach gut
Jammer dat het zo heeft gemoeten.. het dier had nog een heel leven voor zich

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:59

Ach jee , dat is schrikken zeg !! Bloos!

Gecondoleerd.... Ach gut

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:14

echt super sneu voor je sterkte er mee

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:18

Ach wat erg, heel veel sterkte ermee.
Hij was nog zo jong.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:30

Jeetje wat schrikken zeg! Bloos!
Gecondoleert en veel sterkte!