Zadel Daaleman ligt niet goed, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Viper03

Zadel Daaleman ligt niet goed, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 08:52

Ik heb een heel verhaal over mijn 1,5 jaar oude Daaleman zadel.

Sinds het begin heb ik het idee gehad dat ie niet goed ligt. Hij ligt vrij hoog en hij schuift met het rijden. Alleen als ik het zadel goed strak aansnoer blijft het enigzins liggen. Ook het dekje schuift naar achter en omhoog.

Daaleman heeft het zadel begin dit jaar opgevuld, maar zonder succes.

Nu heb ik gisteren een andere zadelmaker er naar laten kijken en die zegt dat de kamer te smal is. Deze ligt strak tegen zijn ruggewervel aan en als het zadel gaat schuiven, liggen de kussen op de ruggewervel. Absoluut niet te bedoeling dus. Ik kan dit overigens ook zelf zien/voelen.

Nu heb ik Daaleman gebeld voor een oplossing. Hij kan waarschijnlijk volgende week langskomen. Hij is het absoluut niet eens met de zadelmaker die gisteren geweest is en kent die zadelmaker ook en zegt dat hij (Daaleman) en andere collega's problemen hebben met die zadelmaker. Ik vind dat de zadelmaker van gisteren wel een goed punt heeft en heeft ook duidelijk uitgelegd hoe een zadel precies MOET liggen.

Het probleem is dat mijn paard een vrij brede rug heeft met een vrij platte schoft.Aangezien hij diverse problemen (kreupel, rugpijn e.d.) heeft heb ik een fysiotherapeute erbij gehaald en die adviseerde mij o.a. om mijn zadel na te laten kijken omdat hij volgens haar niet goed lag.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen met zadels? Ik vind het namelijk zo moeilijk omdat ik er zelf te weinig van weet.

Alvast bedankt.

nickyu

Re: Zadel Daaleman ligt niet goed, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:57

denk dat er duizenden paarden en eigenaren zijn
die vergelijkbare ervaringen hebben

schoft moet vrij , schouders moeten vrij , paard moet kunnen bewegen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:57

Dit is geen leuk probleem. Jij bent de leek op zadelgebied en de zadelmakers 'kraken elkaar af'.....

Ik zou Daaleman er nog 1 keer naar laten kijken en als je er nog geen goed gevoel over hebt, dan ga je naar de andere zadelmaker. Desnoods vraag je of de fysiotherapeute aanwezig is als Daaleman er is.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:06

Rhodos schreef:
Dit is geen leuk probleem. Jij bent de leek op zadelgebied en de zadelmakers 'kraken elkaar af'.....

Idd, en wat moet ik hiermee? Ik wil verder geholpen worden.....

Het is toch mijn/zadelmaker woord tegen het zijne.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:07

Het probleem is overigens wel dat er, volgens die andere zadelmaker, niets meer aan het zadel te doen is omdat ie te smal is. Dus dat zou een nieuw zadel betekenen.....

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:13

Dat je een nieuw zadel moet hebben kan, maar hoeft volgens mij niet altijd zo te zijn.

Helaas heb ik zelf ook het nodige met zadels meegemaakt en de zadelmaker die ik erbij heb, kan vrijwel alle zadels versmallen en verbreden.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 09:39

Nee idd. Maar ik wil niet aan dit zadel gaan lopen sleutelen, als in boom verbreden en dergelijke. Dan koop ik liever een nieuw zadel waarvan ik echt zeker weet dat het goed ligt.

Als ze de boom gaan veranderen heb ik sowieso geen garantie meer bij de zadelleverancier.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:47

Ik hou ook niet zo van verbreden of versmallen van een zadel ik koop dan liever idd een andere.

Dat die te smal is zou je redelijk zelf kunnen zien?. Problemen met zadelmakers zullen er altijd wel blijven. Ik heb er ook last van gehad. Gelukkig gaat het nu al een tijd goed.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:48

Is de boom te smal of de ruimte tussens de kussens, of beiden wellicht? Dit begrijp ik nl. niet helemaal goed uit je verhaal. Een zadel hoort niet te gaan schuiven, dan past die gewoonweg niet goed. Tussen de kussens (dus kamerkanaal) is 3 tot 4 vingers ruimte zeker gewenst. Lage schoften en brede rug is altijd wat lastig vwb zadels, maar er zijn er echt die dan prima blijven liggen, zoals Stubben of een Klimke Miller.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:01

De kamer is te smal, de ruimte tussen de kussens. Volgens Daaleman is dit een standaard maat bij hun zadels, maar mijn paard is daar juist het breedst. Als daar niet voldoende ruimte zit, schuift ie zo op de ruggewervel..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:09

Ik vind het voorstel om je fysio erbij te laten zijn als Daaleman komt een heel goed idee. Fysio kan dan uitleggen welke problemen er spelen, en je hebt er een expert bij die aan jouw kant staat. Ik als ik jouw was zeker benadrukken dat je niet tevreden bent over het door Daaleman geleverde product en dat je er graag samen met hen op een goede manier uit wil proberen te komen. Ik zou de adviezen van de andere zadelmaker er even helemaal buiten laten maar puur samen met je fyiso aangeven waar nu de problemen liggen. Jij wordt anders gebruikt in de concurrentie die er duidelijk heerst tussen de verschillende zadelmakers en daar gaat het helemaal niet om. Jij hebt iets bij hun gekocht en bent daar op dit moment niet tevreden over.
Mocht dit niet lukken kun je altijd nog een andere zadelmaker in de arm nemen. Ik heb zelf hele goede ervaringen met een zadelmaker uit Ede, die vorig jaar ons paard met rugproblemen in samenspraak met de DA ons paard aan een goed passend zadel heeft geholpen.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:14

@ SusanH Ja, ik ben het zeker met je eens.

Hmm, laat me raden....John Kool in combinatie met Gert-Jan den Heijer?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:26

Ik ga je even een pm sturen Lachen

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:15

Bedankt! Haha!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:35

Probleem opgelost?

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 07:01

Nee nog niet. Daaleman komt volgende week of die week daar op, hopelijk komt ie met een goede oplossing!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:11

Laat een onafhankelijk iemand kijken. Die kan dan desnoods aan Daaleman zelf uitleggen en laten zien wat er misschien niet goed is en kan ook zien of het zadel wel of niet goed ligt.

Kussens kun je opvullen, maar een zadel zomaar breder of smaller maken komt vaak niet ten goede van het zadel. Er zit een bepaalde boom in het zadel, als deze niet past, dan moet je een ander zadel nemen. De boommaat is niet zomaar aan te passen als het geen verwisselbare boom is. En dan nog kan je maar een klein beetje aanpassen, het hele zadel wordt dan niet aangepast, alleen de wijdte voor in het zadel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:11

Viper03 schreef:
De kamer is te smal, de ruimte tussen de kussens. Volgens Daaleman is dit een standaard maat bij hun zadels, maar mijn paard is daar juist het breedst. Als daar niet voldoende ruimte zit, schuift ie zo op de ruggewervel..

Dat is raar,ze maken zadels op maat maar dat is standaard Verward . Is het erg als ik dat niet snap.

De enige oplossing die ik me nu kan bedenken is een derde persoon die er naar gaat kijken.
Maar als je echt twijfelt zou ik het inruilen en niet al die poespas afwachten. Jij en je paard hebben er niks aan en het is alleen maar verwarrend.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:26

Daaleman is er niet meer bijgeweest zie ik, maar komt volgende week pas.

Misschien heb ik het gemist hoor, want hoe oud is je paard? En ben je bijv. meer en/of zwaarder gaan trainen met je paard?
Een paardenrug is natuurlijk erg aan veranderingen onderhevig en daarom kan het zijn dat het zadel niet meer goed ligt. Ik ben benieuwd wat Daaleman ervan zegt en ik denk ook dat daarna er pas meer over te zeggen valt. Lachen
Succes iig!

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:42

Chrisss schreef:
Laat een onafhankelijk iemand kijken. Die kan dan desnoods aan Daaleman zelf uitleggen en laten zien wat er misschien niet goed is en kan ook zien of het zadel wel of niet goed ligt.

Dat heb ik dus gedaan (zie bovenstaande gedeelte) en zij hebben contact gehad met Daaleman. Maar Daaleman is het dus niet eens met die onafhankelijke partij.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:43

Cowgirl schreef:
Dat is raar,ze maken zadels op maat maar dat is standaard Verward . Is het erg als ik dat niet snap.

Je hebt helemaal gelijk, vond ik ook heel erg raar. De rest maken ze blijkbaar wel op maat, alleen het gedeelte tussen de kussens is standaard Rolleyes

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 09:48

Judje schreef:
Daaleman is er niet meer bijgeweest zie ik, maar komt volgende week pas.

Misschien heb ik het gemist hoor, want hoe oud is je paard? En ben je bijv. meer en/of zwaarder gaan trainen met je paard?
Een paardenrug is natuurlijk erg aan veranderingen onderhevig en daarom kan het zijn dat het zadel niet meer goed ligt. Ik ben benieuwd wat Daaleman ervan zegt en ik denk ook dat daarna er pas meer over te zeggen valt. Lachen
Succes iig!

Mijn paard is 6 jaar oud. Ik ben niet zwaarder of meer gaan trainen. Het klopt idd dat een paard nogal eens wisseld in gewicht en vorm e.d. Maar de onafhankelijke partij zegt dat de kamer gewoon te smal is. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu opeens het geval is. Het moet, volgens mij, altijd al een te kleine kamer geweest zijn. Zo breed wordt een paard opeens ook niet.

Het zadel ligt er overigens ook best hoog op. Ik wil een zadel wat als het ware 'in' mijn paard ligt.

Maar Daaleman is nog steeds niet geweest, het is altijd heel moeilijk om een afspraak bij hem te maken als je 40 uur per week werkt en niet voor 17:00 uur op stal kunt zijn...... Boos!

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:20

Ik hoop dat jullie eruit komen. Is niet fijn om zo'n probleem te hebben die niet zomaar en snel opgelost is. Ik hoop dat Daaleman snel komt kijken en jullie er (voor jou en het paard) positief uitkomen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:29

Ik heb pas geleden ook een nieuw zadel besteld. Deze wordt op maat gemaakt. Mijn paard is ook zes jaar, maar is behoorlijk in de spieren gekomen.

Vervelend dat Daaleman wat terughoudend en behoudend is.

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 10:31

Wij hadden ook een verkeerd zadel gekocht. We hadden er dus geen verstand van dus hebben een ruitersportzaal gevraagd om een paar zadels te komen passen en dat heeft hij gedaan. Hij hoorde aan onze manier van praten wel welke wij mooi vonden en dat was gelijk de duurste en dat was voor hem genoeg om te zeggen dat het zadel paste. Het paard was toen 3,5 en dus nog in de groei en doordat het zadel dus al die tijd verkeerd was heeft ze haar spieren niet voldoende kunnen ontwikkelen. We hebben er iemand bij gehaald die zo'n zadelpas cursus heeft gevolgd en zo zijn we er achter gekomen. we zijn terug gegaan naar die winkel met het verhaal dat hij ons een verkeerd zadel heeft aangesmeerd en kregen vervolgens het geld terug terwijl het zadel al een jaar oud was. Voor het geld doen we het niet want er zit een behoorlijke periode van fysio en trainen aan vast voor we weer intensief kunnen rijden.