zadel te smal, problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

zadel te smal, problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 07:34

Mijn paard is nogal breed geworden, in vergelijking met drie jaar geleden. Ze is nu zes jaar (meer in training).
Omdat ze laatst de eerste paar passen wat stijf/onregelmatig liep, heb ik een zadelmaker gebeld. Overigens na die paar passen (echt maar vier a vijf passen), liep ze weer als vanouds.

De zadelmaker concludeerde, dat het zadel niet optimaal was. De boom is net iets te smal en sluit dus niet mooi aan. Ook ligt het zadel net iets op de schouder, het zadel moet dus iets verder naar achteren komen te liggen. Bij sommige dekjes blijft het zadel redelijk goed liggen.
Haar rug: weinig schoft, vlakke rug en dus erg breed, verder heeft ze veel front.

Ik heb een nieuw zadel gesteld, deze wordt geheel op maat gemaakt. Dit duurt nog 4 tot 6 weken (ik kan niet wachten, omdat steeds door mijn gedachten speelt dat het zadel nu niet helemaal goed ligt).

Meer mensen dit probleem gehad?

susie_anne

Re: zadel te smal, problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:38

Ja ken het probleem. De mijne is in een jaar tijd van medium naar brede boom "gegroeid". Ze is nu 1,5 jaar onder het zadel, maar al 11 jaar nu. Zo zie je maar dat je regelmatig je spullen moet laten nakijken, vooral als ze volop in ontwikkeling zijn. Ik heb inmiddels een nieuw zadel en ze loopt er zo veel beter mee!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:58

Niet zo vreemd hoor...jong paard is nog beetje iel.Groeit door en krijgt meer bespiering en daardoor moet hij een ander zadel hebben met een bredere boom.
Niets bijzonders hoor Knipoog
Ga zelf maar eens flink je armen en schouders trainen,zal je zien dat je kleding ook strakker gaat zitten Haha!

Hoop dat je nieuwe zadel er snel is en goed past zodat jullie samen weer lekker aan de slag kunnen...houd in de toekomst je paardje ook weer in de gaten als hij weer breder wordt.

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:04

Ik heb dit ook gehad. Alleen mn toenmalige zadelmaker dacht dat het niet aan het zadel lag waardoor mn paard serieuze klachten kreeg. Maar goed, inmiddels hebben we een andere zadelmaker en een ander zadel en hij loopt weer een stuk beter!

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:38

Reageerde zojuist op een topic over een Ainsley zadel. Dit is precies de reden waarom ik dus een nieuw zadel heb moeten kopen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:43

Ik ken het maar al te goed. De boom is in een jaar tijd twee keer aangepast (eerst 2 maten groter, daarna weer 2 maten kleiner), kussens zijn al weet ik het hoeveel keer aangepast.

Ik ben er nu klaar mee. Hopelijk kan een zadel met westernboom dit beter opvangen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 21:00

Goed dat je een nieuw zadel hebt bestelt!

Tot die tijd: kies voor dunne dekjes, zodat de te gebruiken ruimte optimaal blijft. Misschien kun je met een staartriem ervoor zorgen dat het zadel niet naar voren gaat tijdens het rijden? (als tijdelijke oplossing kan dat best).