pannekoekzadel op grote paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

pannekoekzadel op grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 20:24

Hele domme vraag Clown wil het toch echt weten

waarom zie je alleen pannekoekzadels op shetlanders en andere kleine ponys en nooit op fjorden, rijpaarden of andere grotere paarden? ik zou dit graag willen weten.

Margreet

Re: pannekoekzadel op grote paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:57

Dat zijn zadeltjes voor kleine kinderen, niet om serieus mee te rijden. Die rijden meestal niet op grote dieren.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:57

die heten geen pannekoekzadels maar boomloze zadels Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:02

Zie je jezelf al op zo´n zadeltje op je paard rijden? Waarschijnlijk ook niet en daarom zie je het zo weinig.

Hoe groter het paard, meestal ook des te groter en zwaarder de ruiter. Met het ouder worden misschien ook serieuzer met rijden en trainen.

De zadelstjes die je bedoelt zijn goedkoper in aanschaf, licht en beter te hanteren voor kinderen. Maar vergeleken met de gewichtsverdeling en het gemak van een goed boom of boomloos zadel is het een wereld van verschil. Als zo´n zadeltje ook voldoet aan de eisen, dan snap ik de keus daarvoor wel voor bv. een shetje.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:03

het 'probleem' bij mij is dus: ik wil wel zonder zadel gaan rijden (heb een belg) rijd een beetje door het bos op en neer maar dr word weinig echt getraint of iets:

Probleem-> kan niet zonder zadel op me paard komen als ik onverwacht moet afstappen voor iets daarom leek zon zadel me wel grappig Clown

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:04

Het kan alleen als je paard echt náuwelijks schoft heeft, anders druk jij zodra je gaat lichtrijden of staan in je beugels vol op de schoft van je paard met je gewicht.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:06

Vologens mij bestaan er bare back pads met beugels.....

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:07

En singels met beugels, hier werd vroeger veel mee gereden op de trekpaarden.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:07

Leren op je paard springen he Tong uitsteken doe ik ook bij m'n halfarab van 1m52,, en die blijft tegenwoordig heul rustig staan, al heeft ie wel de neiging om te vertrekken als ik zit maar m'n teugels nog niet heb.

Zo'n pannekoek lijkt me ook niet handig om op te stijgen trouwens, lijkt me niet echt stabiel liggen.

Aan een barebackpad kan je idd beugels hangen, maar als je daarmee opstijgt gaat de hele boel schuiven ... dan lijkt me een singel met beugels idd stabieler.

@karin, puntsbelasting heb je met zo'n ding sowiesow als je 't mij vraagt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:50

haha ik kan op mijn paard springen met een aanloop maar ik laat mijn paard op de weg niet los om vervolgens een aanloop te nemen en op mijn paard te springen (en mijn paard is 1,65 & ik ook en ik ben niet zo lenig aangelegd Knipoog )

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:05

Bergje in de buurt zoeken dan en zo springen Tong uitsteken op den duur lukt het zonder bergje ook.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:05

ik heb thuis wel zo'n pannekoekzadel liggen, heb er toendertijd echt iets van 4 jaar opgereden. kan je vertellen, je zit wordt er verdomd goed van Nagelbijten / Gniffelen
maar je kunt echt beter een regulier zadel op een groter dier gooien, zo'n plat ding is eigenlijk echt niets waard bij het rijden