Welk zadel bij rugklachten?? (van mezelf)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paxine

Welk zadel bij rugklachten?? (van mezelf)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:48

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een zadel waar ik met m,n zwakke rug lekker in kan zitten.Ik wil graag endurance gaan rijden dus endurance zadels komen ook in aanmerking.Ik heb tot nu toe al zoveel zadels gepast en getest maar óf het ligt niet goed op m,n paard of ik krijg er enorme rugpijn van.Ik heb o.a de Massimo trail geprobeerd,Zaldi sahara,zaldi record.
Nu heb ik een wintec 500 dressuur,die ligt goed op m,n paard maar na een uurtje of anderhalf buiten rijden stap ik af als een bejaarde en doet m,n rug ontzettend pijn.Ik blijk ook nog eens hyperflexibel te zijn of hoe ze het ook noemen Rolleyes Ik weet dus echt niet meer welk zadel nou geschikt zou zijn voor zowel mij als m,n paard.Ik heb overigens een draver die ook overbouwd is dus mss heeft dat er ook nog eens mee te maken.Wie weet raad????

8nnemiek

Re: Welk zadel bij rugklachten?? (van mezelf)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:25

Heel veel mensen met rugpijn hebben een barefoot of ander boomloos zadel, zitten echt heerlijk, ik ben er zelf ook mee van mijn rugpijn af gekomen..
Is ook ergens een topic over..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:27

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 19:19

Hey bedankt! Alleen een boomloos zadel is mij te zeerste afgeraden door de osteopaat van m,n paard.Haar rug is daar absoluut niet geschikt voor.Ik heb eens een testzadel gehad en vond het een super zadel,zat er heerlijk in......maarja als ik moet kiezen tussen m,n paard haar rug en de mijne heb ik toch liever zelf de pijn....

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:24

Ik heb net een stockzadel.
mee gereden op terschelling, rit van 2 uur en had amper tot geen last van mijn rug. terwijl ik normaal maar een half uur 3 kwartier kan rijden.

heerlijk zadel, heb nu zelf ook een kunstof stock en is lekker licht.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:27

Ik heb nu een KN Symphonie en ik ben van m'n rugklachten af.
Dit heb ik eveneens bij een goed nieuwe model van Daaleman.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:45

Paxine, de Barefoot zadel heeft nu een vps systeem waardoor de druk absoluut verdeeld wordt, dit is uitgebreid en computergestuurd getest. Barefoot mag dan ook niet meer vergeleken worden met 'een boomloos' zadel. Het vps is een produk dat bestaat uit 5 verschillende materialen bestaat. hierdoor verdeelt deze de druk als een boomzadel maar dan nog wel wat flexibel zodat er geen drukplekken kunnen komen.

geheel nieuw en hierdoor boven alle boomloze zadels staat qua drukverdeling. (mag je echt tegen de oseopaat zeggen, deze weet dat waarschijnlijk (nog) niet)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:48

yankeestar schreef:
Paxine, de Barefoot zadel heeft nu een vps systeem waardoor de druk absoluut verdeeld wordt, dit is uitgebreid en computergestuurd getest. Barefoot mag dan ook niet meer vergeleken worden met 'een boomloos' zadel. Het vps is een produk dat bestaat uit 5 verschillende materialen bestaat. hierdoor verdeelt deze de druk als een boomzadel maar dan nog wel wat flexibel zodat er geen drukplekken kunnen komen.

geheel nieuw en hierdoor boven alle boomloze zadels staat qua drukverdeling. (mag je echt tegen de oseopaat zeggen, deze weet dat waarschijnlijk (nog) niet)

daar wil ik wel eens wat meer info over... op de site van barefoot werd me dat nog niet echt duidelijk en vermits die nieuwe barefoot zoveel kost en blijkbaar nog niet als testzadel kon gevraagd worden durfde ik die gok niet wagen

info mag in PB trouwens

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:10

Ik ben sinds mijn Massimo trail al mijn klachten aan mijn onderrug kwijt. Dit zadel bied me precies de steun waar ik het nodig heb! Als ik op andere paarden rijd en dus andere zadels (kieffer, western, passier) speelt mijn rug na een uurtje altijd weer op...

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 07:10

De barefoot kan wel degelijk getest worden. Ik heb artrose in mijn onderrug, en heb 24/7 last van rugpijn. De barefoot nevada vind ik ONTZETTEND comfortabel! zeker voor lange ritten.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:59

Mijn interesse gaat uit naar een Randoll's zadel en dan die mét boom.Heeft iemand daar ervaring mee?

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:22

Hmmm, hangt natuurlijk erg van je klachten af. Zelf heb ik ook vaak rugklachten, maar als ik met mijn kieffer vzh zadel rij heb ik daar geen last van. Ik weet niet of die geschikt is voor endurance, en voor je paard haar rug, maar ik heb er erg goede ervaringen mee (itt zonder zadel rijden, au!).

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:54

Mijn rugklachten verdwenen toen ik op een barefoot ging rijden.
Alleen kon mijn paard het niet hebben, hij kreeg drukplekken op de plaats van de beugelophanging.

Ik heb nu een prestige trekker zadel en dat gaat ook goed met mijn rug, ook na een dagtocht heb ik geen last van mijn rug. Dit zadel heeft een zwevende zit en is erg comfortabel.
Ook dressuurmatig rijden en af en toe een sprongetje is goed mogelijk met dit zadel.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:52

Let wel op dat je op elk zadel toch rugklachten zult houden / krijgen als je zelf niet goed in balans zit!