advies bit voor net 4jarige paard? dat graag vastpakt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

advies bit voor net 4jarige paard? dat graag vastpakt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:20

Hallo, ik heb een mei geworden 4 jarige merrie .
In april gekocht en was zadelmak licht ingereden en vanaf toen lekker doorgereden.
Nu ze het allemaal beetje gaat snappe gaat ze uitproberen en wilt graag vastpakken,zowel links als rechts.In de galop word ze echt ontzettend sterk.
Ik heb een dubbelgebroken watertrens met een bol middenstukje, een vriendelijk bitje dus.Ze wilt ook snel erg diep lopen.
Is het mischien verstandig om een keer een ander bitje te proberen?
Ook zag ik gister inneens een wondje boven der mondhoek, mischien der velletje er tussen gezeten? tussen de ring. bitschijf iets?
Ik heb niet echt verstand van andere bitjes en wil graag jullie ervaringen weten met andere bitjes? wat is het verschil met een bustrens? of watertrens

graag reactie x Haha!

KiWiKo

Re: advies bit voor net 4jarige paard? dat graag vastpakt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:23

kan je instructeur je allemaal vertellen Lachen Succes!

WildThing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:25

Ik heb een beetje hetzelfde probleem met mijn 6-jarigemerrie en heb vanaag voor het eerst gereden met een rolletjes bit en dit geeft voorlopig een goed gevoel. Verder uittesten zal wel noodzakelijk zijn voor een eindoordeel te maken, maar het valt allessinds te overwegen en uit te proberen. Alleen wel aandenken en miss aan je intructrice voorleggen, het blijft immers maar een tijdige oplossing!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:26

rolletjesbit is de oplossing niet Lachen

De enige oplossing is technisch beter gaan rijden

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:26

gebruik even de zoekfunctie of de wiki... daar is al veel te vinden over soorten bitten.

Persoonlijk zou ik nu echt niet teveel met bitten gaan klooien... Je hebt een fijn, zacht bit in gebruik en een jong dier. Dit is vooral nog rijtechnisch oplossen denk ik.

Wat het wondje betreft: zorg dat je bit groot genoeg is. Een rubberen bitschijf kan best schuren, zeker wanneer het geheel door toevoeging van zon schijf nog krapper zit. Probeer eventueel een bustrens (vaste ring) ipv een watertrens (losse ring) zodat er geen velletjes tussen kunnen komen.

Ps. rolletjesbit zijn ook al tientallen discussies over gevoerd... Dat zou ik hooguit af en toe eens gebruiken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:27

gewoon dit bit er in laten hoor.
als zij vastpakt moet jij loslaten.

goede instructie nemen,want vanaf hier kunnen wij niet vertellen hoe je het moet oplossen.
overgangen rijden,loslaten,en rechtrichten zijn in elk geval al dingen die je op de goede weg helpen.

en...geduld want zowel jij als je paard leren niet alles in 1 dag Haha!

en even tanden na laten kijken,als paarden aan het wisselen zijn dan is een bit wat minder fijn voor ze in de mond

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:52

bedankt voor alle reacties,
ik denk dat ik dan toch maar dit bitje erin houd en zoals ellepel, rijtechnisch moet oplosse met mijn intructrice.
Mijn intructrice wilde me een rollerbitje aanrade, maar omdat ik daar niet zo voorstander ben wilde ik graag jullie mening wete,

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:59

Wij rijden jonge paarden altijd op een rubberbitje.
Accepteren ze meestal heel fijn, alleen even opletten dat de mond niet droog is van te voren! Stukje appel oid geven helpt!
Daarna gaan ze over op zo'n KK bitje!

Maar daarbij rijtechnisch aan de slag gaan is veel belangrijker!!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:05

Ik heb voor mijn beginneling een Harrys Horse Gold Brass bitje, dubbelgebroken bustrens. Er loopt een topic over dit bit en zijn fijne reacties op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:08

Een instuctrice die een 4 jarige een rollentrens in wilt hangen is een waardeloze instructrice (sorry dat ik het zeg!)!! Die weet echt niet wat ze doet.

Wat betreft dat wondje zou het idd kunnen dat het velletje klem heeft gezeten. Dan zou je evt kunnen kijken naar een bustrensje omdat de ringen niet door het mondstuk lopen, en het velletje niet klem kan komen te zitten. Bustrensje is ook een heel vriendelijk bitje, bv een HH gold brass..

Verder kan je paard alleen vast pakken als er wat vast te pakken is.
Terug naar de basis dus. Voorwaarts en niet aan die voorkant zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:26

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:33

femmefatele1,dankjewel voor je reactie, ben blij dat ik niet gelijk ben meegegaan dat ik hem erin heb gehangen, ga het er zeker met erover hebben.

Bedankt voor alle reacties,ik ga kijken of het wondje morge dicht is en weer rijden, alshet nog een keer voorkomt ga ik is kijken voor een bustrensje

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:40

Het beste kun je het op dit bit houden, wat je nu hebt. Ik zou persoonlijk niet aan een scherper bit beginnen oid, daar worden ze alleen maar hard in de mond van, en dan worden de problemen alleen maar erger ..

Onder begeleiding van een goede instructeur/instructrice zouden deze problemen allemaal verholpen kunnen worden. Succes ermee!

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:52

goed moment om bitloos eens te proberen!! Die wondjes genezen niet in een dag. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:58

IVAANAA__ schreef:
Bedankt voor alle reacties,ik ga kijken of het wondje morge dicht is en weer rijden, alshet nog een keer voorkomt ga ik is kijken voor een bustrensje

Je hebt de pagina die ik gaf, dus niet gelezen. Jammer.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:08

Ik ben geen voorstander van het knoeien met allerlei bitjes maar ik ben wel een voorstander van een bustrens, hou ouderwets tegenwoordig! Haha!
Ik zou me idd wel beraden over de instructie want ik vind het een bijzonder slecht advies.
Als als enige oplossing voor een rijtechnisch probleem wordt aangedragen een ander (roller)bitje, dan wordt het misschien tijd om een ander te zoeken, je kunt het maar 1 keer goed doen hoor, met een jong paard. Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:16

JoviBan schreef:
IVAANAA__ schreef:

Je hebt de pagina die ik gaf, dus niet gelezen. Jammer.

Waarom is dat nou weer jammer?
Ts heeft daar schijnbaar geen behoefte aan.. niet iedereen is gecharmeerd van bitloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:03

femmefatale1 schreef:
Ts heeft daar schijnbaar geen behoefte aan.. niet iedereen is gecharmeerd van bitloos.

En laat die pagina nou nèt nièt over bitloos gaan. Knipoog

Er staat belangrijke info op die pagina, waar TS veel aan zou kunnen hebben. Daarom vind ik het jammer dat ze blijkbaar niet eens de moeite heeft genomen om het te lezen (en jij blijkbaar ook niet).

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:13

JoviBan schreef:
femmefatale1 schreef:

En laat die pagina nou nèt nièt over bitloos gaan. Knipoog

Er staat belangrijke info op die pagina, waar TS veel aan zou kunnen hebben. Daarom vind ik het jammer dat ze blijkbaar niet eens de moeite heeft genomen om het te lezen (en jij blijkbaar ook niet).

ik had na mjn antwoord pas de site gelezen, dacht idd dat het over bitloos ging,staan tog wel intressante dingen op..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:17

Ik vind ook dat je de link van Joviban eens moet lezen. Daar staat bijvoorbeeld:
"Tussen het 4e en 5e levensjaar van een ruin of hengst (soms ook bij een merrie) komen de hengstentanden door, waarbij problemen kunnen ontstaan. De tand komt net niet door het tandvlees, waardoor er veel druk op dat gebied staat en dus pijn. Dit wordt een blinde hengstentand genoemd."

Verder zou ik inderdaad een bustrens nemen in plaats van een watertrens, die wondjes komen waarschijnlijk door het bit, en dat komt dus doordat het bit niet goed meer is, of doordat je te streng bent met je handen.
En sowieso even geen bit meer indoen totdat de wondjes genezen zijn, anders maak je het paard alleen maar bang voor het bit.
Een paar weekjes bitloos rijden is ook heel goed voor je band met het paard, en je kan zo ook extra werken aan je zit en beenhulpen

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 21:20

Het was een zeer intressante link met goede dingen die erin stonde bedankt ervoor.
haha bitloos is echt geen oplossing voor mijn paard, ze is nog te jollig om dat te doen.
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden van het wondje van het bit had toevallig gister mijn bit op een ander hoofdstel gedaan en mischien net wat te strak vast gemaakt.
En ben absoluut niet te streng met mijn handen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:31

Nou, das mooi, dan is dat probleem hopelijk al opgelost Lachen
Houdt het wondje wel goed in de gaten, als je ziet dat het toch weer open gaat of groter wordt moet je het even goed verzorgen en even niet meer rijden.

Het is misschien wel eens een goede oefening om eens met losse teugels te rijden, ook om het vastpakken af te leren, en dan leer je meer op je zit rijden, minder op je handen, waardoor je straks ook meer vertrouwen in je paard krijgt, en zelfs eens bitloos zou durven als het ooit nodig zou zijn Lachen
Ik heb hetzelfde met mijn paard gehad, die pakte ook vroeger het bit wel eens vast, en dan volle galop er vandoor Nagelbijten / Gniffelen Nu rijd ik em soms zelfs hoofdstelloos Haha!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:37

Idd, ik had het ook niet gelezen, dat klopt. Nu wel Haha!

Als ik 'bitloos' zie staan heb ik al gelijk geen interesse meer
Denk ik gelijk aan de pure naturals.. en daar ben ik niet van..

Maar er staan idd goeie dingen in.. klopt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 21:50

Snap wat je bedoelt, dan krijg je vaak zoiets van 'bitten zijn moordwapens' enzo Clown
Maar eigenlijk is bitloos rijden ook heel erg fijn voor de niet-naturals of normals of hoe je ons ook wil noemen Tong uitsteken
Ik vind het heerlijk voor de afwisseling, lekker ontspannen, is een uitdaging om ook zonder bit goed te kunnen rijden. En ik merk dat mijn paard het ook heerlijk vindt Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:14

femmefatale1 schreef:
Idd, ik had het ook niet gelezen, dat klopt. Nu wel Haha!

Als ik 'bitloos' zie staan heb ik al gelijk geen interesse meer
Denk ik gelijk aan de pure naturals.. en daar ben ik niet van..

Maar er staan idd goeie dingen in.. klopt!

De site - en de NVBP - heeft niets met "natural" te maken.
Het is ook geen anti-bit site en er wordt ook niet geroepen dat iedereen bitloos moet gaan rijden.

Er staat ontzettend veel info op de site, met veel goede, interessante artikelen. Info die eigenlijk iedere paardeneigenaar zou moeten weten.
Ik zou zeggen, blader de site eens door en doe er je voordeel mee. Knipoog