Zoals de titel al zegt geeft hij met een bitje in makkelijk na, ongeacht wat voor bit het is, is hij dan op je pinken te rijden. Ik rijd hem momenteel met een dubbelgebroken zacht rubber bitje, dit is het vriendelijkste bit wat ik mij kan indenken. En dan is hij onwijs licht in de hand, lekker aan het knabbelen op het bit, en aan het nageven. Waar mijn hand gaat volgt zijn hoofd zonder moeite of problemen.
Alleen snapt hij volgens mij niet helemaal dat hij op een bitloze optoming ook wel mag nageven. Ik kan hem overal mee rijden, alle vriendelijke optomingen die je met en zonder bit maar kan bedenken. Hij laat zich ook rijden zonder iets om zijn hoofd of hals, zo netjes staat hij aan de zit en beenhulpen.
Hoe leer je een paard wat makkelijk te rijden is en goed, zonder moeite kan nageven dat dit niet iets is wat alleen hoeft wanneer er toevallig een bitje in zijn mond hangt? Nou moet ik zeggen dat ik de eerste paar keren bitloos niet echt serieus heb gereden, het was meer voor de lol, om hem er aan te wennen. En hij blijft het wel lollig vinden
ik loop zoals ik het wil, jij mag het tempo en de richting bepalen...Heb hem nu met een hackamore gereden, de hackamore zoals het hoort om het hoofd, en jawel, daar gaf hij op vederlichte druk op na, heb daarna zonder druk heerlijk kunnen rijden. Maar zijn er geen andere manieren om je paard zonder bit te leren nageven?