Paard geeft na op bit (vederlicht contact), bitloos niet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Paard geeft na op bit (vederlicht contact), bitloos niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 10:52

Wat wel iets is om in het achterhoofd te houden is dat het om een tuigpaard gaat, en dat hij gemakkelijk die houding aanneemt. Paard is verder super aan de hulpen. Wordt alleen bereden, hoeft dus voor de training nooit de tuigpaard houding aan te nemen.

Zoals de titel al zegt geeft hij met een bitje in makkelijk na, ongeacht wat voor bit het is, is hij dan op je pinken te rijden. Ik rijd hem momenteel met een dubbelgebroken zacht rubber bitje, dit is het vriendelijkste bit wat ik mij kan indenken. En dan is hij onwijs licht in de hand, lekker aan het knabbelen op het bit, en aan het nageven. Waar mijn hand gaat volgt zijn hoofd zonder moeite of problemen.

Alleen snapt hij volgens mij niet helemaal dat hij op een bitloze optoming ook wel mag nageven. Ik kan hem overal mee rijden, alle vriendelijke optomingen die je met en zonder bit maar kan bedenken. Hij laat zich ook rijden zonder iets om zijn hoofd of hals, zo netjes staat hij aan de zit en beenhulpen.

Hoe leer je een paard wat makkelijk te rijden is en goed, zonder moeite kan nageven dat dit niet iets is wat alleen hoeft wanneer er toevallig een bitje in zijn mond hangt? Nou moet ik zeggen dat ik de eerste paar keren bitloos niet echt serieus heb gereden, het was meer voor de lol, om hem er aan te wennen. En hij blijft het wel lollig vinden Haha! ik loop zoals ik het wil, jij mag het tempo en de richting bepalen...
Heb hem nu met een hackamore gereden, de hackamore zoals het hoort om het hoofd, en jawel, daar gaf hij op vederlichte druk op na, heb daarna zonder druk heerlijk kunnen rijden. Maar zijn er geen andere manieren om je paard zonder bit te leren nageven?

EngeltjeS

Re: Paard geeft na op bit (vederlicht contact), bitloos niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:56

Het paard moet nog wennen denk ik aan de overstap. Gewoon lekker door rijden, en hij kan even goed ontspannen zijn, zonder dat ie nagevelijk loopt Knipoog

veel plezier Haha!
*waarom wil je veranderen kwa optoming trouwens?*

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:16

Wat ik in ieder geval handig vind is dat een paard ook bitloos te rijden is, stel dat de tandarts iets heeft moeten doen waardoor hij een periode geen bit meer in mag, kunnen we toch blijven rijden. Veelvuldig andere dingen doen qua training gaat hij op een gegeven moment saai vinden.

Hij knabbelt veel op het bit, en is dan lekker ontspannen, wat ik op zich goed vind. (Andere oplossing; neusriem strak, maar dat doen we dan weer niet. Knipoog ) Het geeft alleen wel een onrustig beeld, en dat is met een bitloze optoming dan weer niet. Ik zou het gewoon leuk vinden als hij bitloos (en dan zonder hackamore die toch wel een hefboomwerking heeft) met een vriendelijke bitloze (of zelfs helemaal geen) optoming wil nageven en correct lopen.
Als hij in de 'tuigpaardhouding' loopt zet hij snel zijn lijf vast. En het is ook niet echt wenselijk gezien hij bang is om voor de kar te lopen, en dus bereden wordt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:18

Ik denk toch dat je onderaan de ladder staat met de training Knipoog
gewoon door zetten, rustig opbouwen. dan komt het 'plaatje' vanzelf! Knipoog

groetjes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:21

Een paard dat je voor het eerst op een bit gaat rijden, moet je ook leren wat nagefelijkheid is, dus geven als hij geeft. Je paard legt de link niet naar je bitloze optoming, dat betekent dat je het hem moet leren.

Wat je oa kunt proberen is je gewone hoofdstel met bit + je bitloze optoming aandoen (als dat gaat qua hoeveelheid riempjes om zijn hoofd) en eerst op je bitloze optoming vragen en als hij niet reageert op je bit vragen. Door dat steeds te herhalen gaat hij op de bitloze optoming ook reageren.

Succes!