Hoe hoort een springzadel te liggen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Hoe hoort een springzadel te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:54

Ik heb een KWPN-er van 1.65. Een nogal rank (dames) paardje.
Een jaar geleden heb ik een (2e hands) Stubben Siegfried gekocht met licht bruine kussens.
Toen heb ik er 2x meer gereden en lag die goed.
Nu staat mijn paard al een half jaar met een blessure en is het springzadel niet veel uit de kast geweest.
Vandaag vond ik het weer eens tijd om het zadel is te bekijken heeft het vet nodig etc.
Tot mijn verbazing zag het zadel er nog prima uit.
Toen heb ik het even op de rug van mijn paard gelegd maar daar twijfelde ik over. Denk dat ze ook veranderd is in bespiering door de blessure.
Het zadel ligt opzich goed alleen kan ik er helemaal door heen kijken. Van begin tot eind.
De kussens sluiten wel mooi aan op de rug en bij de schoft heeft ze voldoende ruimte.
Nou is het zo dat ik ook niet precies weet hoe een springzadel hoort te liggen.

Hebben jullie tips of ideeen hoe ik dat goed kan zien? En hoe een springzadel officeel op een paard hoort te liggen?
Ik gebruik voor het zadel een neopreen singel.

Alvast Bedankt voor de hulp!

Nexus

Re: Hoe hoort een springzadel te liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:41

Ben hier ook wel in geinteresseerd... Volgende week komt een zadelpasservice voor een nieuw springzadel en ik heb alleen ervaring met - op maat gemaakte - dressuurzadels.

Leg je een springzadel anders op een paardenrug dan een dressuurzadel? Moet je op dezelfde of andere dingen letten?

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:50

Ongeacht of het maatwerk is of niet...
Hoe hoort een springzadel officieel op een paard te liggen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:03

Ts, heb je er een foto van, aangezien ik niet helemaal begrijp waar jij doorheen kan kijken.

Overigens kan het idd best zijn dat de bespiering is weg gevallen, maar die komt met training wel weer terug..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:09

Bij een goed liggend zadel zou je via de kamer tussen de kussens naar achteren door weer naar "buiten" moeten kunnen kijken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:38

Idd, dat is één van de vereisten. Verder moet het niet opwippen van achter en niet achterover of voorover kantelen.
Als een zadel schuift met rijden, ligt het ook niet goed.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 08:13

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties zijn verwijderd naar de mesthoop, vanaf hier graag alleen nog antwoord op de vraag van de TS.
Wil je mensen graag laten weten dat jij dé oplossing hebt gevonden voor zadel pas problemen, start dan je eigen topic en val daar niet zomaar iemands topic mee binnen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 12:26

@Tanya Goed bezig Clown

Ik bedoelde inderdaad dat je van voor door het zadel heen naar achter kunt kijken.
Ik verneem net via dit topic dat dat goed is.
De kussens hebben iets speling op de rug maar als ik er op ga zitten komen ze wel op de rug terrecht.
Ik zal morgen eens een foto maken en plaatsen hier...

Maar nogmaals de vraag; Hoe hoort een springzadel te liggen?
Een dressuurzadel laat de schouders vrij maar is dit bij een springzadel ook het geval? Dat kan toch bijna niet? Bij mij lopen de zadelbladen iets schuin naar voren. (voor het springen)
De zadelbladen komen dan altijd wel in de buurt van de schouder. Of je moet het zadel ver naar achter leggen maar dat klopt ook niet.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:58

Bij elk zadel moet je helemaal door de kamer heen kunnen kijken zoals jij net zegt.
Heb je daar niet opgelet toen je het zadel kocht?

Het zadel moet je niet verder naar achteren leggen hoor.
Voor waar de schoft oploopt leg je een zadel neer, je kan het ook aan de singel zien die hoort precies achter het been te liggen dus als je aansingelt en de singel zit tussen ze oksel of ver naar achteren weet je ook dat ie niet goed ligt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 22:42

Dus tussen been en schoft zit ongeveer 1cm?