Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
) GWENNx schreef:Volgende informatie vond ik op het internet.
Bijzetteugel met katrol
te gebruiken bij het longeren,met clips en katrol,.het effect is vergelijkbaar als de bijzetteugels met elastiek,met het voordeel dat door de katrol het paard zijn hals kan buigen zonder druk op de mond
Deze foto stond erbij:
(ik kan geen foto's plaatsen dus even zo in link)
)
GWENNx schreef:Als je nooit een bijzetteugel gebruikt,
Snap ik niet waarom je er ineens 1 zou gebruiken waarvan je de werking niet precies kent en hem niet precies kan afstellen![]()
Als je dan toch een bijzetteugel wil gebruiken lijkt mij een gewoon bijzetje/elastiek handiger omdat ze in het algemeen meer gebruikt worden (naar mijn weten) en dus ook wel beter zullen zijn.

GWENNx schreef:Nou ik kan geen citaten meer gebruiken
maar ik las daarnet toch
'Ik heb er 1 gekocht in een opwelling en kostte die van jouw €17.75
(je hebt je bericht 5min geleden aangepast)
Ik ga hier geen discussie over voeren.
Laten we terug ontopic gaan want ik wil ook graag het verschil weten met de gewone elastiek en de precieze werking.
magic_lover schreef:een paard word echt niet hard en stug in de mond en krampachtig in bewegingen ed, als je een bijzetteugel gebruikt
ligt er natuurlijk wel aan hoe je hem gebruikt, en mits je hem goed gebruikt
maar dat is niet alleen zo met de bijzet, dat is met alle hulpteugels zo.
wij longeren bijna alle paarden ermee, en ze zijn stuk voor stuk superfijn in de mond, los door hun lichaam etc

Sabbientje schreef:Als ik zo naar de foto kijk, lijkt hij mij prettiger dan de "ouderwetse" bijzetteugel.
Ik heb er verder geen ervaring mee. Ben wel benieuwd of er mensen zijn die dat wel al hebben
Ik had deze versie overigens nog nooit gezien. Waar zijn deze te koop?
dresspaard schreef:Ik was toch echt in de veronderstelling dat ik die foto er ook al in mijn begin post bijgezet had;) Mn pc flipte weer eens dus moest mn tekst weer overnieuw typen ben ik toen die foto even mooi vergeten toe te voegen. Gelukkig hebben jullie dat voor me gedaan. Het gaat dus inderdaad om die hulpteugel.
Je bevestigd de lussen gewoon aan de singel zoals je ook bij de standaard bijzetteugel doet. De klipjes klik je aan het bit dan loopt ie zeg maar hetzelfde als een slof alleen niet naar je hand toe.
Dus niet kruislings hoor. Dat lijkt misshcien zo op de foto maar daar zit zeg maar dat katrolletje. Kan het ook niet beter uitleggen haha.
Gewoon 1 klipje aan de ene ring de andere aan de andere ring en die zitten met dat katrolletje verbonden en vanaf dat punt loopt ie hetzelfde als de normale bijzet.
De verstelbare lussen die je om je singel doet zijn van leer, de rest is rekbaar koord.
Je paard zou met deze hulpteugel dus hetzelfde effect hebben als met de bijzet maar door het katrolletje en het rekbare gedeelde kan die dus wel beter buigen zonder dat ie gaat hangen of extra druk in zn mond krijgt.
Zoals het beschreven wordt door de ruitersportzaken zou het een vriendelijkere bijzetteugel zijn?!;)
Deze van de foto kost 19,90 je hebt ze ook voor 27,75.
Kendra schreef:Is het ook om mee te rijden? Zo lijkt het wel op de foto namelijk.