Maarja wat zijn het en waar gebruik je het voor?
En eeuh.. Als er iets verkeerd is, sorry. Het is mijn eerte topic ben hier nog niet zo lang namelijk haha.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

ikkiN schreef:Een pad is in principe een dekje die onder zowel veelzijdig als dressuurzadel past.
Een pad heeft meestal ook geen singellusjes.
Anky heeft inderdaad geen vorm voor de rug van het paard, maar je hebt bijvoorbeeld van HH wel heel mooi voorgevormde pads, of van Eurostar. HH heeft ook dunnere pads trouwens, en het hoeft geen drukkingen te veroorzaken![]()
Als een pad drukkingen gaat veroorzaken is je zadel te smal voor je paard. Een paard hoort bij de ruggegraat nog voldoende ruimte te hebben met het zadel.

ikkiN schreef:Wel even goed lezen voor je op mijn berichtje reageert
Als een pad onder je zadel drukkingen veroorzaakt, is je zadel te smal.
ikkiN schreef:Welke pads heb jij het dan over smokey17? Mijn pads kan ik prima in de kamer optrekken, en dan ligt mijn zadel nog net zo mooi als zonder dekje.
Anky pads zijn wel slecht, die trekken inderdaad strak op de ruggegraat en kun je nauwelijks netjes in de kamer optrekken. Mijn pony's fysiotherapeute heeft me deze pads dan ook afgeraden.
Mosh schreef:Nou, dan mag jij me even uitleggen hoe het komt dat 'vroegah' 9 van de 10 paarden witte vlekken bij de schoft hadden (de meeste veroorzaakt door slecht passende zadels) en je dat nu nog maar weinig tegenkomt ?
Mijn zadel past prima, is ook keurig aangemeten. Hoe komt het dan toch dat mijn paard geen fysio nodig heeft en toch de pads op haar rug krijgt ? Naar mijn idee ligt de oorzaak van de narigheden die een pad en ieder ander shabrak veroorzaakt nog altijd bij de gebruiker. Er zijn zat ruiters die niet eens even de tijd nemen om het dekje fatsoenlijk recht neer te leggen en netjes de kamer in trekken. Ook aansingelen lijkt wel te veel gevraagd

Absoluut niet. ikkiN schreef:Met dunne dekjes zwemt mijn zadel in het zweet.
Ik denk dat het slechter voor je zadel is als je een zeiknat dun dekje onder het zadel hebt, dan een vochtige pad.
ikkiN schreef:Goh wat ben jij toch geweldig.
Omdat mijn dunne dekjes zeiknat worden, heeft mijn pony een slechte conditie en zou ik trainen in de brandende zon?!
Bord voor je kop.
Stel je eens open, ik zei net al dat mijn pony veel transpireert.
Het ene mens zweet toch ook meer dan een ander?
Dat heeft niets met conditie te maken.
smokey17 schreef:Ken zat die mee doen aan die flauwekul van pads mee doen... nou al die paarden lopen schots en scheef met weggedrukte rug en afgeknelde benen van de verkeerd aangelegde bandages.
Foryourneeds schreef:Vind ik ook vreemd dat je pony niet zweet!
Die van mij zweet namelijk wel, tenzij ik beetje manege-gewijs rondjes rij![]()
Die dunne dekjes waar jij bij zweert, die zijn op 15 minuten doorweekt en het duurt dan ook nog eens 3 dagen voor ze weer droog zijn.
Het katoen aan de onderkant is na 2 keer gebruiken voorzien van een vieze aangekoekte laag zweet en vuil.
Ik gebruik wel ankypads, ik trek ze hoog op in de kamer van m'n zadels en singel goed aan. Verschuiven nooit, tenzij ik niet aansingel.
De Euro-star pads zijn mooier van pasvorm, maar zakken evengoed over de schoft als ik niet aansingel, net als ieder ander dekje dat ik ooit gebruikt hebt.
On topic: een zadelpad is dus een dekje dat wat dikker is, vaak zonder lusjes
smokey17 schreef:Ken zat die mee doen aan die flauwekul van pads mee doen... nou al die paarden lopen schots en scheef met weggedrukte rug en afgeknelde benen van de verkeerd aangelegde bandages.