gebruik sporen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

gebruik sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 11:34

Sinds vorige week heb ik besloten om met sporen te gaan rijden, omdat mn pony niet altijd wil reageren op mijn been.
nu ik heb een paar stompe sporen gekocht.
Aangezien ik nog nooit met sporen heb gereden, weet ik niet preceis hoe ik ze moet omdoen.
in de WIKI heb ik het volgende gevonden:
Een spoor hoort als hij scheef staat naar binnen en naar beneden te wijzen.
Hieruit begrijp ik dat de doorn naar beneden moet wijzen.
Maar wat bedoelen ze met: als hij scheef staat naar binnen te wijzen?
En is er een verschil in links en rechts? of maakt het niet uit aan welke voet je welke spoor bevestigd.
Is er ook een verschil in breedt in de sporen?
zou het fijn vinden als er hulp komt.

Bon_Bon

Re: gebruik sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:38

Misschien is het handig ook een lesje of wat te nemen. Dan kan je precies uitgelegd worden hoe je ze moet dragen en hoe je ze moet gebruiken.
Dat is misschien wat duidelijk dan als je het leest.

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:38

Je heb sporen waar de spoor scheef staat en dus niet presies in het midden .
Die moeten naar binnen staan , bij jou is dat waarschijnlijk niet het geval en maakt het dus niet uit aan welke voet het zit .
Sommige laarzen hebben een hoekje achter , daar kan je je spoor op leggen .

Het is trouwens niet om je paard voorwaartser te krijgen , het is puur om de hulpen wat duidelijker te maken .
Ik zal anders eerst nog even les nemen de eerste paar keer wanneer je met sporen rijd .

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:20

mijn sporen zijn inderdaad gewoon recht.
IK heb volgende week pas weer les, omdat mijn instructrice vakantie heeft, en zal het er dan ook zeker met haar over hebben.
Verder is mijn pony voorwaarts genoeg en zijn ze dus ook bedoeld om duidelijkere hulpen te geven.
ik rij met schoenen en chaps waar geen hoekje achter op zit.
Op welke hoogte moeten de sporen bevestigd worden?
Boven of onder de enkel?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:27

ik denk dat je veel meer effect bereikt met een zweepje erbij om je paard alert aan het been te maken.

Met sporen krijg je namelijk heel snel de neiging om je hak op te gaan trekken en daarmee in je paard te porren om reactie te krijgen. Zo help je je zit dus om zeep. Daarbij, voor een spoor kan je paard snel imuun worden, zeker als jij geen stabiel stilliggend been hebt en je spoor dus constant je paard raakt.

Wat ikzelf doe is dus even een zweepje gebruiken. Beendruk = reactie. Geen reactie? Dan even beendruk + tikje van de zweep op die plek erbij. Na een paar keer is die link gelegd en is mijn paard mooi voor het been. Een zweepje kun je dan ook nog wegleggen. De spoor blijft.
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 14-07-08 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:30

Furyke laat je hier alsjeblieft goed over adviseren. Ik maak op uit je posts dat je geen enkel verstand hebt van sporen en hoe je ze moet gebruiken. Vraag dan liever gewoon advies aan je instructie of iemand uit je buurt die er verstand van heeft, ga niet zelf aan zitten modderen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 07:35

bedankt voor alle tips.
volgenden week heb ik weer les en dan zal ik het er met mijn instructrice over hebben. Het ging mij er vooral om hoe ik ze moet aandoen. Dan zet ik me daar in ieder geval niet mee voor schut. Knipoog
En natuurlijk ben ik voorzichtig met mn paardje!

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:55

Spoor is niet om je pony voorwaart te houden maar voor hulpen te verfijnen.