Het ideale springzadel!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dresspaard

Het ideale springzadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:19

Ik wil graag van jullie weten met welk springzadel je rijdt.

Graag hoor ik dan het volgende:

- hoe intensief gebruik je het zadel (recreatief, voor de sport etc.)
- hoe bevalt het zadel je
- waar heb je je zadel gekocht (ga je persee voor nieuw of mag het een gebruikte zijn)
- wat voor eissen stel je aan een springzadel (hou je zelf meer van een vlakke zit, half diepe zit, zachte zit of wat harder, kuitblokken of maakt dat niks uit. etc.)
- heb je nog kleur voorkeur?
- wat voor geld heb je over voor een springzadel en waarom
(is het meer een 'bijzadel' vind je het belangrijker dan je dressuurzadel of juist niet etc..)

Gebruik je een borsttuig?
ja waarom wel, nee waarom niet

wat voor singel heb je een normale of een met buikflap?

Kortom, ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met je springzadel, je reden van aanschaf, de kwaliteit en noem het allemaal maar op. Dus vertel hier alles wat je kwijt wil over jouw springzadel!!

ps. ik vraag niet om adviezen maar puur om jullie ervaringen en meningen en hoe je het nu hebt zeg maar.

Ik kies bijvoorbeeld zelf voor een buikflap omdat ik dat fijner voor mijn paard vind en veiliger.
Ik ben echt alleen nieuwsgierig naar jullie verhalen maar niet omdat ik advies vraag of dergelijke!
Dus pure nieuwsgierigheid!!
(hoewel ik vast nog wel wat van jullie verhalen opsteek hoor;))
Laatst bijgewerkt door dresspaard op 13-07-08 21:38, in het totaal 3 keer bewerkt

GWENNx

Re: Het ideale springzadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:26

Ik kan niet al je vragen beantwoorden
maar ik vind dat als je met kalkoenen rijd je altijd met een buikflap moet rijden!
Reden: als het paard zen voorbenen plooid kan hij anders zen buik openhalen/pijnigen
en zal hij de volgende keer misschien zen voorbenen niet meer voldoende plooien.
Dit geld natuurlijk voornamelijk voor de hoge klassen
maar toch: veiligheid voor alles Vork

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:29

op dit moment weinig, maar ben er intensief gebruiker van geweest.
Een chamberlain Basel, ben op zoek naar een 2e hands Stubben scandica!!!

het zadel bevalt prima, goede wrongen en toch geen gedwongen zit.

- waar heb je je zadel gekocht (ga je persee voor nieuw of mag het een gebruikte zijn)
Dit zadel is een 1e handse die perfect past op mijn paard, dat is een prioriteit.

- wat voor eissen stel je aan een springzadel (hou je zelf meer van een vlakke zit, half diepe zit, zachte zit of wat harder, kuitblokken of maakt dat niks uit. etc.)
Halfdiepe zit, met voldoende wrong voor steun. hard of zacht maakt me op zich niet uit. De belangrijkste eis is dat het zadel geen belemmering is voor mijn paard.

Ik heb alles in zwart, dus liefst zwart, alhoewel bruin ook niet een lelijke kleur is.

(is het meer een 'bijzadel' vind je het belangrijker dan je dressuurzadel of juist niet etc..)
als het zadel er goed uit ziet en goed ligt op mijn paard ben ik bereid om daarna ook te betalen.
Prijs is in mijn ogen niet belangrijk, het moet gewoon goed zijn!

ja ik heb een borsttuig, waar ik de martingaal aan kan doen, om in het parcours iets meer controle te hebben

ik heb een normale singel, die van mij plooit zijn benen niet en voor een eventuele hogere klasse, zou ik eventueel een buikflap overwegen!
Laatst bijgewerkt door Dela op 14-07-08 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:45

zadel 1) stubben siegfried cs 2
- intensief gebruik, voor springen (L/M), eventing (M), dressuurtraining, jonge paarden, buitenrijden
- bevalt super
- nieuw gekocht, Langeraap in Berlicum

zadel 2) stubben scadnica
- intensief gebruik, voor springen (L/M), eventing (M), dressuurtraining, jonge paarden, buitenrijden
- bevalt mij super (nog beter dan de siegfried maar ligt niet goed op mijn paard)
- tweedehands gekocht, Langeraap in Berlicum

Algemeen
- vlakke zit, niet te veel wrong, close contact, verder maakt me niet uit
- voorkeur voor bruin (kastanje met london)
- tot ca 1000 euro; ben fanatiek spring/crossruiter en wil daar goed materiaal voor. geldt ook voor mijn dressuurzadel trouwens Knipoog
- met voortuig (extra zekerheid in de cross)
- singel met buikflap, mijn paarden zijn erg voorzichtig en ik heb al eens een paard gehad met ontsteken borstspieren van het aantikken, en met kalkoenen wordt het helemaal erg

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:27

Tis dan wel niet mijn zadel, maar van de stal eigenaar.
Stubben Siegfried
Vlakke zit, kleine wrongen, ook een kuitwrong.
Vind het een zeer fijn zadel, heb er een goede zit in. Voldoende steun aan de wrongen.
Singel met buikflap, toch wel ivm veiligheid en kalkoenen.
Zadel wordt momenteel recreatief gebruikt, maar eerst ook intensief gebruikt voor de sport.
Ik vind het een fijn zadel, helemaal om mee te springen, maar ik pak het ook wel als ik naar buiten ga.
Nadeel vind ik wel dat je natuurlijk erg kort zit waardoor k m;n been niet zo goed om het paard heen krijg.
Zadel is van goede kwaliteit.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:34

- hoe intensief gebruik je het zadel Ik ben in het bezit van 2 veelzijdigheidszadel 1VSS en 1VSD. De VSS is niet 100% goed voor mijn paard en zou opgevult moeten worden, maar aangezien ik hem maar 3x per maand gebruik werkt het ook prima met bontje. Daarnaast rijd ik zeer veel met mijn VSD zadel deze is prima ook om mee te springen (en vooral om mijn dressuur te verbeteren). Daarnaast rijd ik ook wel eens met een VSS Chamerlian van iemand anders.
Mijn eigen zadels :
VSD : Perfect zadel heerlijk zacht en goede zit en je kan er ook prima mee springen. Wordt bijna dagelijks gebruikt vaak op 2 pony's soms nog meer. (Passier)
VSS : Een oud model zadel. Iets harder zit wel net iets harder als de VSD, maar dit zal ook te maken hebben met zijn leeftijd (30+ Tong uitsteken ) Maar hij zit er nog super goed uit en het is niet te vergelijken met de zadels van tegenwoordig. (Passier)
Leenzadel :
VSS : Af en toe moet ik een pony van een vriendin bijrijden, dan ligt er vaak dit zadel al op. Ik moet je eerlijk zeggen ik vind het een vreselijk zadel, slechte kwaliteit leer en het zit voor geen meter daarnaast ligt het nooit mooi op een paard of pony. (Chamberlian)
- waar heb je je zadel gekocht
Mijn zadels :
VSS : ''Gekregen'' bij een pony
VSD : Gekocht 2e rans bij Brabants ruiterhuis (zeer slecht bevallen meer info via pb)
Leenzadel :
VSS : Bij Het Gareel (spotgoedkoop zadel Bloos )
- wat voor eissen stel je aan een springzadel Zoals bij ieder zadel zijn mijn eisen ; niet te hard, niet te zacht ; zeer goede kwaliteit leer!
- heb je nog kleur voorkeur? Nee
- wat voor geld heb je over voor een springzadel en waarom Op het moment heb ik niet zoveel geld dus koop ik voor circa €300,- een zadel (2e rans), maar over een paar jaar ga ik over op een paard waar ik echt verder mee wil en daar wil ik ook een duurder zadel op hebben ik hoop dan een beter budget te hebben.

Nee, waarom wel Tong uitsteken ????

wat voor singel heb je een normale of een met buikflap? Gewone singel, hoewel ik twijfel om een singel met flap te gebruiken ivm. springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:56

hoe intensief gebruik je het zadel (recreatief, voor de sport etc.)
Ik rijd de wedstrijdpaarden met een Chamberlaine springzadel, gebruik 'm zo'n 4 á 5 keer per week 2 paarden per keer, vrij intensief dus.
Op de jongere paarden heb ik een Stübben liggen, ook weer zo'n 4 á 5 keer, maar niet elke keer allebei de paarden worden gereden, is al wel een ouder zadel zie je niks aan. Lachen
hoe bevalt het zadel je
De chamberlaine zit heerlijk, zacht, genoeg wrong, goed in onderhoud etc.
De Stübben zit ook goed, ligt op elk paard goed, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Chamberlaine.. Bloos
waar heb je je zadel gekocht (ga je persee voor nieuw of mag het een gebruikte zijn)
Geen idee waar ze gekocht zijn. Als ik voor een zadel ga kijken mag het best een 2e hands zijn, als het er nog maar fatsoenlijk uitziet zonder opvallende beschadigingen etc. Zolang het maar goed ligt. Lachen
wat voor eissen stel je aan een springzadel (hou je zelf meer van een vlakke zit, half diepe zit, zachte zit of wat harder, kuitblokken of maakt dat niks uit. etc.)
Ik hou bij een zadel van een halfdiepe zachte zit (niet té), met genoeg wrong. Kuitblokken zijn geen pré, al vind ik die bij het zadel wat ik voor de jonkies gebruik wel erg handig... Knipoog
heb je nog kleur voorkeur?
Zwart. Lachen
wat voor geld heb je over voor een springzadel en waarom
Als het zadel goed ligt, ziet er goed uit etc, maakt de prijs niet zoveel uit, al moet ik eerlijk bekennen dat ik geen kapitaal te besteden heb... Bloos

De springzadels die ik gebruik zijn echt fulltime in gebruik, rijd niet met een vhz/dressuurzadel. Ik zit hardstikke goed op die 2 zadels, ze passen goed, dus die liggen er mooi élke keer op. Knipoog

Jup, maar alleen als we echt gaan springen of het bos in, voor de martingaal.

Normale, spring nog niet in een hoge klasse, maar zodra het echte werk begint komt er een met een flap, zeker in het outdoor seizoen (ivm proppen) of als een paard net wat te veel invouwt en elke keer aantikt komt ie eerder. Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:25

-hoe intensief gebruik je het zadel (recreatief, voor de sport etc.)
Best veel, voor cross/SGW en Springen (sport)
Ik krijg m morgen, maar heb een keer andere soort uigeprobeerd (KenTaur) en die zat super lekker
Ruitersportzaak, liever een nieuwe... Bloos
Vlakke zit, rechte achterkant, zachte zit, kuitblokken hoeft niet, is opzich wel lekker
Chocobruin/Tobacco

900/1000 max...

Ja, voor de cross met opsprongen en voor martingaal.

Buikflap

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:32

- Ik heb twee CWD zadels, waar ik zeer tevreden over ben. Goede pasvorm en goede kwaliteit. De zadels zijn gekocht via CWD, nieuw. De prijs is €2.500. Prijs maakt me niets uit, als de pasvorm en kwaliteit maar goed is. Voorkeur/eisen: donkerbruin van kleur, niet te diepe zit, weinig kniewrong.

- Ik gebruik geen borsttuig maar een gewone martingaal.
- Bij het dressuurmatig rijden gebruik ik altijd een normale singel en bij het springen een singel met buikflap.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:37

dresspaard schreef:
- hoe intensief gebruik je het zadel
2x per week (sport,, 1x wedstrijdt 1x training)
Super de super Pling
- waar heb je je zadel gekocht
Ruitersportzaak,,nieuw (een 100% goed en nagekeken 2e hands zadel wat helemaal op maat/aangepast kan worden op mn paard..was ook geen probleem geweest)
- wat voor eissen stel je aan een springzadel
Half diepe zit veel steun, zachte zit, knie en kuitknopwrongen,(ivm jong paard NU liever nog wat extra steun eraan hebben)
Niet echt,, (al heb ik nu een zwart zadel??,,ik denk dat ALS ik het ooit zal willen verkopen dit wat simpeler zal gaan)
Geld speelt geen rol,, perfectie voor mn paard echter wel Knipoog
Ik vind het heel erg belangrijk dat welk zadel dan ook ,,voor mijn paard 100% goed ligt,,daarna kijk ik pas naar wat IK wil.
Dus heel wat eisen en wensen Knipoog tja dat kan best wat gaan kosten Cool

Ook heb ik een dressuurzadel waarmee ik de overige dagen mee rij/train..

Nee,, mijn zadel ligt 100% perfect,, zadel schuift/klappert niet,,borsstuig dus niet nodig Knipoog
Ook gebruik ik geen martingaal Cool

Buikflap,(altijd veilig gevoel bij gehad,,vooral met die jonge paarden die de benen niet helemaal kunnen plaatsen OF teveel invouwen,,zowieso als je springt met schroeven in ijzers is het een aanrader)

Ufsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:51

Ik wil graag van jullie weten met welk springzadel je rijdt.

Graag hoor ik dan het volgende: Ik heb een stubben sigfried, echt een super fijn zadel

- hoe intensief gebruik je het zadel (recreatief, voor de sport etc.) [Ik rijd iedere dag 1 paard met dit zadel zowel dressuur als springen[/b]
- hoe bevalt het zadel je Goed
- waar heb je je zadel gekocht (ga je persee voor nieuw of mag het een gebruikte zijn) nieuw bij drunens ruiterhuis gekocht, ze zijn thuis komen aanmeten
- wat voor eissen stel je aan een springzadel (hou je zelf meer van een vlakke zit, half diepe zit, zachte zit of wat harder, kuitblokken of maakt dat niks uit. etc.) Het moet een niet te diepe zit hebben en niet te stroef zijn
- heb je nog kleur voorkeur? Ik heb zwart, maar vind bruin denk ik mooier
- wat voor geld heb je over voor een springzadel en waarom (is het meer een 'bijzadel' vind je het belangrijker dan je dressuurzadel of juist niet etc..)

Gebruik je een borsttuig? Ja ik rij met springen altijd met een borsttuig, kan mijn paard zich niet zo vastzetten bovenin

voor dressuur een normale en voor het springen 1 met een buikflap, zodat ze geen stiften in haar buik krijgt.

Kortom, ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen met je springzadel, je reden van aanschaf, de kwaliteit en noem het allemaal maar op. Dus vertel hier alles wat je kwijt wil over jouw springzadel!!

ps. ik vraag niet om adviezen maar puur om jullie ervaringen en meningen en hoe je het nu hebt zeg maar.

Ik kies bijvoorbeeld zelf voor een buikflap omdat ik dat fijner voor mijn paard vind en veiliger.
Ik ben echt alleen nieuwsgierig naar jullie verhalen maar niet omdat ik advies vraag of dergelijke!
Dus pure nieuwsgierigheid!!
(hoewel ik vast nog wel wat van jullie verhalen opsteek hoor;))[/quote]

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:34

Stubben Roxane
iedere dag, ik heb momenteel geen ander zadel
Erg goed, ben blij me de hoeveelheid kniewrong, het zit lekker en het leer is lekker soepel
Ik heb hem gekocht van een particulier die hem 3 maanden daarvoor had gekocht. Ik heb tot nu toe alleen maar tweede hands zadels gekocht. Deze zijn goedkoper en vaak al ingereden en doorgezakt dus kun je beter zien of het goed blijft liggen
dat het lekker zit, en dat het flink wat kniewrong heeft
Ik heb voor Zwart gekozen, ook omdat deze er was in de maten die paste. Bruin vind ik erug chique Knipoog
Het ligt er ontzettend aan hoe het zit, hoe oud het is etc. maar niet meer dan 1000euro
nee, ik heb mijn dressuurzadel verkocht om dit zadel te kopen, dus ik heb alleen nog deze.
dat deed ik bij mijn oude pony wel, omdat het zadel naar achteren schoof met springen maar ik heb met mijn nieuwe paard nog niet gesprongen met dit zadel.
ik heb nu nog een normale maar ben opzoek naar een met buikflap Lachen

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:57

Ik heb een Prestige Versailles springzadel, kleur tabacco

Voor de dagelijkse training (zowel dressuur als springen), wedstrijden, buitenritten enz. dus toch al gauw een 5/6x per week
Prima zadel, zit echt heerlijk (kan bijv. Stubben niet aan tippen naar mijn mening), goede kwaliteit
Nieuw gekocht bij de ruitersportzaak hier in het dorp
Vlakke zit en liefst zo min mogelijk opvul materiaal zoals kussen en wrongen en andere rommel Tong uitsteken
Bruin
De pasvorm is het belangrijkste, daarna het zitcomfort en dan pas de prijs Knipoog Mag dus wel wat meer kosten.
Deze was rond de 1500 euro als ik het goed heb

Ja maar meer voor de sier, niet omdat het zadel dan steviger ligt.
Als ik het borsttuig niet zou gebruiken hing er een simpele martingaal aan (voor de zekerheid)

Bij de dagelijkse training heb ik een gewone singel eraan en voor het springen en concoursen de buikflapsingel

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 07:22

GWENNx schreef:
Ik kan niet al je vragen beantwoorden
maar ik vind dat als je met kalkoenen rijd je altijd met een buikflap moet rijden!
Reden: als het paard zen voorbenen plooid kan hij anders zen buik openhalen/pijnigen
en zal hij de volgende keer misschien zen voorbenen niet meer voldoende plooien.
Dit geld natuurlijk voornamelijk voor de hoge klassen
maar toch: veiligheid voor alles Vork

Het ligt vooral aan de voorbeentechniek van het paard. Ik heb een buikflapsingel, maar gebruik dat ding nooit. Rij met een gewone singel, en ja, ook met kalkoenen op wedstrijd.
Ik denk dat je zelf niet veel ervaring hebt met springen. Sommige paardne zullen zelfs in 1.60 parcoursen zich nooit raken, andere paarden doen dat al in een B parcours. Je moet gewoon echt naar het paard kijken.

Zelf heb ik een stubben Siegfried VSS. Het nodige aan laten ombouwen (andere wrong e.d.). Ik vind het zadel op zich fijn, maar momenteel is de keil in de kussens te hoog voor mijn paard. Ik glij dus voor van m'n zadel af als ik er mee spring. Ik spring dus nu (ook wedstrijden) met m'n Maestoso dressuur. Maar goed, op zich is het dus een fijn zadel, het moet alleen even weer aangepast worden.
Omdat ik lang ben vind ik extra lange zweetbladen wel fijn, anders komt m'n knie gewoon over het zweetblad.
Het zadel heb ik nieuw gekocht, maar dat was niet specifiek een eis. Zadel wordt dus ook voor wedstrijden gebruikt.

Ik vind de leerkwaliteit zeer b elangrijk. Een zadel moet gewoon netjes blijven als je er mee door een waterbak gaat of in de regen rijdt. Leer dat daar niet over kan (Zaldi New Kent, 2 zadels geprobeerd in de regen en de coating liet los, dus ik had er niets aan) is voor mij niets waard.
Verder is de beugelriemhaak heel belangrijk. Als die er goedkoop uitziet (bij JC, Pagony, of Wintec omdat deze niet gesloten kan worden), dan zou ik er best een sprongetje mee durven maken, maar nooit zo'n zadel intensief gebruiken.
Ik rij 50% met m'n dressuurzadel en 50% met m'n springzadel.

Soms rij ik met borsttuig. Waarom? Nergens om eigenlijk. Mijn instructeur zei een paar jaar geleden dat het gewoon verstandig was om zo'n borsttuig om te doen, mocht je een keer totaal niet uitkomen, grijp dat ding vast en je hindert het paard zo min mogelijk. In de praktijk blijkt dat ik nooit de brug van het borsttuig vastpak als we een soort noodsprong krijgen. Dus het hangt er puur voor de sier aan. Ik heb dus een borsttuig met een brug over de schoft. Gewoon een hele eenvoudige. De martingaal gebruik ik niet.

Kleur: ik vind bruine teinten mooi, maar zelf heb ik een zwarte. Ik kon 200 euro korting krijgen omdat het zadel in het zwart op voorraad was, maar een krasje van zo'n 3 cm op een zweetblad had. Die kras is allang niet meer zichtbaar, ik heb nu wel een zwart zadel, maar de prijs gaat bij mij wel voor kleur als het om dezelfde kwaliteit gaat.