problemen met bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

risky

problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:21

ik rijd mijn 3 jarige nu met kaptoom en dat gaat goed, ze is lekker nageeflijk en ontspannen in haar lijf

ze heeft wel altijd een dubbelgebroken trensje erbij in om te wennen aan het bit maar zodra ik steeds een poging doe om "alleen op het bit te rijden"
(jullie snappen wel wat ik bedoel) dan begint ze te vervelen, ze is met het bit aan het schudden in haar mond, gaat staken, het lijkt wel of ze word afgeleid door het bit en daardoor alle concentratie en zin om te lopen kwijt is.

als ik dan de teugels van het bit weer los laat hangen en op de kaptoom teugels verder rijd dan word het weer beter en gaat ze weer "normaal" lopen

hebben jullie ideeen wat ik kan proberen, mondproblemen heeft ze niet.

tamary

Re: problemen met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:23

Ander bit proberen. Dubbelgebroken kan te onrustig zijn voor haar. Probeer anders een ongebroken trensje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:25

Is het signaal dat je paard je geeft niet duidelijk genoeg?

Zij geeft zelf het antwoord al.

bitloos dus

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:50

Je kan ook een ongebroken rubberen trensje met appelsmaak e.d. proberen.
Haar gebit is verder wel nagekeken ?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:39

Waarom niet lekker bitloos blijven rijden? Je paard geeft het zo duidelijk aan Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:42

Ik denk dat je voor jezelf eerst de keuze moet maken óf je met een bit wilt rijden.
Een jong paard moet wennen aan dingen, dus ook aan de druk die een bit geeft. Hoe licht je hand/teugelcontact ook is.
Hoe reageert het paard als je 'm op bit licht bijzet aan de longe?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 23:27

ik wil met bit gaan rijden omdat ik ook op wedstrijd wil en dit helaas nog steeds met bit moet (anders zou ik voor bitloos kiezen)

longeren doe ik niet met bijzetteugels, ik werk via de academische rijkunst methode van bent branderup dus veel aanleren aan de hand en zonder hulpmiddelen

ga nu proberen om het werk aan de hand niet meer met de kaptoom erbij te doen maar alleen met het hoofdstel misschien dat dit gaat schelen dan maar weer een paar stappen terug nemen en weer opnieuw beginnen.

alvast bedankt voor jullie advies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 23:31

Ik ben niet zo thuis in jouw rijmethode, maar is het niet mogelijk om als tussenfase een dubbele teugel te gebruiken, zowel aan trens als aan kaptoom, om 'm op die manier heel rustig aan teugeldruk op een bitje te laten wennen?

Ik zou overigens ook veel liever een ongebroken trensje proberen dan dubbelgebroken. Dubbelgebroken is vaak te onrustig voor een paard, knijpt teveel in de tong en werkt erg op de mondhoekjes in.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:44

ik heb vandaag een enkel gebroken geprobeerd en alle problemen zijn opgelost,

Bloos dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, ik schaam me diep Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:59

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:36

risky schreef:

Haha!

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn jonge paard. Ook echt exact te reactie die jij beschrijft.
Zoals al gezegd wordt in eerdere reacties is een dubbelgebroken bit dus vaak hartstikke onprettig voor een paard, te onrustig, te sterke inwerking op tong en mondhoeken.
Waarom een dubbelgebroken bit als meest vriendelijk te boek staat, is me daarom een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:33

risky schreef:

Haha super toch dat je met zó iets simpels een probleem op kan lossen? En dat is het nou vaak; je zit er zelf met je neus bovenop en dan zie je de simpelste oplossinkjes soms niet. Een buitenstaander kijkt er veel simpeler naar.
Veel plezier en succes met rijden weer!