Passoabit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizzb

Passoabit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:28

Afbeelding

Een passoabit, iedereen kent het wel.

Maar ik had een paar vraagjes,
want myn verzorgpony heeft zo'n bit maar ik snap het niet.

Wat is het nut van zo'n bit?

Waar moeten de teugels aan vast?

Waar moeten die andere riempjes aan vast?

Waarom zijn al die ringen?

Ik heb de teugels aan de onderste ring, als je hem eentje naar boven doet, heeft dat zin?

Want elke keer als ik hem invet dan weet ik het weer niet,
waar alles vast moet enzo. En ik vind het heel interresant om
te weten.

Groetjes.

Sientje

Re: Passoabit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:36

Wordt je paard niet dronken van een passoabit...? Huilen van het lachen

Om antwoord te geven op je vraag: Die ringen zijn er voor de hefboomwerking. Hoe lager de ring die je gebruikt, hoe sterker de inwerking. Maar ik vraag me af of het wel zo verstandig is dat je met zo'n bit rijdt, als je de werking ervan niet kent. Kun je geen gewoon bitje gebruiken?

lizzb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:39

Sientje schreef:
Wordt je paard niet dronken van een passoabit...? Huilen van het lachen

Om antwoord te geven op je vraag: Die ringen zijn er voor de hefboomwerking. Hoe lager de ring die je gebruikt, hoe sterker de inwerking. Maar ik vraag me af of het wel zo verstandig is dat je met zo'n bit rijdt, als je de werking ervan niet kent. Kun je geen gewoon bitje gebruiken?

xD

Zoals ik al zij, het is mn verzorgpaardje Knipoog
Dus, de baas die gaat elke keer met haar het bos in, ze wil dus een passobit :S
maar met wedstrijdjes dan gebruik ik een gewoon bit en dan merk ik echt zoo het verschil,
oeewh, dus als ik een ringetje naar boven ga dan is ie minder sterk?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:43

dit bit heeft een hefboom werking dus hoe lager de teugels zitten hoe meer druk er achter de oren komt als je een finkse ophouding maakt
ik heb dit bit zelf ook voor als ik ga uitrijden op de middelste ring
omdat mijn paard zich erg sterk maakt en zich eruit duwt met een normaal bit

sommige sterke paarden die zich niet laten sluiten en bewerken tijdens het rijden
worden met dit bit gereden

mits je er normaal mee omgaat kan het geen kwaad
je kunt de teugels ook aan de grote ring vast maken dan is de hefboom werking eruit

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:46

Het is overigens een pessoabit vandaar de grap over het dronken paard

maargoed, het is niet helemaal waar dat wanneer je de teugels aan de grote ring doet de hefboomwerking dan uit is, want omdat de bakstukken nog steeds aan de bovenste ring zitten heb je nog een lichte hefboomwerking.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:48

Als de de teugels aan de grote ring doet kan het bit geen hefboomwerking meer hebben, ook al zitten de bakstukken aan dat kleine ringetje.
Het bit moet kantelen om hefboowerking te hebben en als de de teugels aan die grote ring doet gebeurd dat niet.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:27

Ik zou dan als ik jou was idd de grote ring de teugels doen.
Ik heb zelf ook een Pessoabit bij mn tinker, maar als ik jou was zou ik een gewoon bitje gebruiken als je niet weet hoe het werkt/hoe je ermee om moet gaan, want het kan echt heel scherp inwerken. Knipoog

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:45

Zelfde eigenlijk als eerder geschreven.
Gewoon de teugels aan de grote middelste ring doen dan rijd het bijna als een gewone watertrens.
Het heeft nog steeds wel iets meer werking maar minder dan wanneer je de teugels aan een van de kleinere onderste doen. Wanneer hij buiten sterk wordt doe je de teugels een ringetje lager.
Wanneer je het echt niet meer weet gewoon de eigenaresse of eigenaar vragen vind hij/zij vast niet erg. Het zou vervelender zijn wanneer je het bit niet op de goede manier gebruikt.

Gr M

lizzb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:52

Bedankt voor de berichtjes allemaal
Ik ga waarschijnlijk zelf een hoofdstel kopen/krijgen waar een gewoon bitje aan vast zit.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:30

als je zelf al niet snapt wat de werking ed is, zou ik er niet mee gaan rijden. dat is mijn mening Knipoog

edit; ik zie al dat je een ander hoofdstel met bit gaat halen
@lizzb, je kunt gewoon een los bitje halen toch?

Sash

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:51

Lenneke_ schreef:
Als de de teugels aan de grote ring doet kan het bit geen hefboomwerking meer hebben, ook al zitten de bakstukken aan dat kleine ringetje.
Het bit moet kantelen om hefboowerking te hebben en als de de teugels aan die grote ring doet gebeurd dat niet.

weer wat geleerd! zat er al over te twijffelen

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:55

hoi!
Ik rij mijn kwpner x tuiger ook met een pessoa maar alleen buiten want soms heb ik haar niet in de hand. Ze kan niet stilstaan en als ze dat wel moet staat ze rechtovereind. Ik heb m dan meestal op de middelste want ze heeft een gevoelige mond en tis een scherp bit maar zoals vanmorgen hadden we een harddraverij dus dan rijden we als opening met de rijverenigingen hier door de stad. Met fanfare. Mijn paard vind t prachtig maar afentoe gaat ze stuiteren van opwinding en daarom doe ik m met zulke dingen op de laagste je heb dr dan net iets meer in de hand

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:25

Lenneke_ schreef:

Niet correct. Zolang de bakstukken aan de bovenste ogen bevestigd zijn en de teugels niet direct aan het mondstuk zelf (altijd aan de bitring van het mondstuk) blijf je geringe hefboomwerking houden (http://www.paardenbitten.nl/Algemene_in ... oomwerking). Het is inderdaad niet veel, maar je kunt gewoonweg niet zeggen dat hij afwezig is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:39

De ringen zijn voor een hefboom werking, ik rij er ook mee maar dat paard is behoorlijk sterk en druk. Maar ik gebruik het bit alleen als het nodig is, dus ik rij altijd met losse teugel en als hij harder wild en zet ik er druk op. De eigenaar wou het liefst met een gewoon bit rijden maar daar was deze heer toch echt te sterk voor vooral in het bos