Zwabberen op de Barefoot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Airiin

Zwabberen op de Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:23

Ik heb sinds kort een Barefoot Cheyenne zadel en ivm blessure van mijn paard heb ik er twee dagen geleden voro het eerst mee gereden. Met het testzadel ging het helemaal super, ze liep heel rustig en nageeflijk en ik had een goed evenwicht en mijn benen lagen (voor het eerst!) stil. Maar toen ik vol goede moed op mijn paardje klom woensdag, kreeg ik eerst een racepartij met een heleboel bokken over me heen en daarna wilde ze van alles behalve rustig lopen. Ik had echt het idee dat ik in draf rond aan het zwemmen was in dat zadel en mijn benen vlogen alle kanten op. Gisteren ben ik er nog maar eens mee naar buiten geweest (in de stromende regen, heel dapper) en toen zat het al beter en rustiger, amar nog steeds niet zoals het testzadel reed.

Ik heb mijn paard 2 weken niet bereden, na een flinke val. Ze heeft een rugaandoenig (kissing spines) waardoor ik heel goed haar rugbespiering 'bij moet houden'. Zou het kunnen dat ik eerst de bespiering van haar rug weer op orde moet krijgen voor ik verder ga met rijden? En gaat het zwabberen van mijn benen nog over na verloop van tijd, als bijvoorbeeld het zadel wat meer gevormd is en de dubbeldikke inlages niet meer zo dik zijn?

8nnemiek

Re: Zwabberen op de Barefoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:10

Een nieuw zadel moet inderdaad wel eerst naar de rug gaan vormen. In het begin liggen de nieuwe zadels vaak wat hard en wiebelig.
Controleer ook even op fabrieksfoutjes, bijvoorbeeld harde puntjes of losse stiksels die misschien in de rug van je paard duwen. Maargoed als je een tijdje niet hebt gereden en dan ineens met dat frisse weer erop springt dan zouden meer paarden wel even willen rennen Lachen En het zou ook nog kunnen dat ze juist géén pijn meer voelt, zich vrijer voelt, en daarom wat vreugdesprongetjes wilde maken.. Das moeilijk te zeggen vanachter de computer Knipoog

Met barefootjes voel je heel goed de rugspieren, en als een paard even niet ontspant dan komt dat veel beter door, en dat zou de wiebelige benen kunnen verklaren.
Maar het is inderdaad wel een goed idee om voorlopig niet té hard te trainen onder het zadel, maar ook regelmatig te longeren om de rug lekker ontspannen en gespierd te krijgen. Longeren met pessoa kan helpen. Zou je eens moeten uitproberen.

Heb je wel dezelfde fenders en dezelfde beugellengte als bij het testzadel?
Het zwabberen zal in ieder geval vanzelf wel goedkomen. Het is gewoon even wennen, zo'n boomloosje.

Let wel goed op de reactie van je paard. Als het beter wordt is het prima, maar als je merkt dat ze het zadel niet fijn vind dan moet je uitzoeken hoe dat komt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:17

Toen ik mijn testzadel had, was ik niet de enige die hem testte. Omdat ik vantevoren al kon reageren op wat hij wilde doen (de andere kant op lopen of wegrennen in de bak) werd hij het een beetje zat. Op d eterugweg van d ebak zette hij het hem op een lopen en de eerste paar honderd meter was ik zo bang dat ik eraf zou vliegen (beugels verloren) pas toen ik merkte dat ik nog altijd zat kon ik hem zo terugnemen. Na die tijd mn eigen barefootje aangeschaft en nooit geen last gehad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:24

Veel mensen ervaren dit als ze overstappen op een barefoot, deze geeft minder steun aan de ruiter dan een dressuurzadel. Als je nog geen goede onafhankelijke zit hebt, merk je dit meteen zodra je op een barefoot stapt.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:20

Ik had er dus met het testzadel geen last van... Ik zal eens kijken of er niets is wat mijn paard prikt.

Ik heb van de dierenarts/chiropractor een paar oefeningen mee gekregen die ik moet doen om de bespiering sterk te houden, o.a. longeren met iets wat lijkt op een pessoa/slofteugel. Een echte pessoa zou ik ook wel eens willen (leren) gebruiken, met name omdat dit er niet echt paardvriendelijk uit ziet...

Ik zit trouwens wel veel steviger! Heel fijn, omdat mijn paard nogal vaak ineens aan de kant springt Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:43

Behalve de supergoed bovenstaande antwoorden : heb je niet per ongeluk een maatje groter gekocht dan je getest hebt...?

Want daardoor kun je ineens ook een stuk losser zitten , als je het hebt over "zwemmen" dan denk ik meteen aan een wat te grote zitting...voel je dat je tijdens het rijden steeds naar achteren glijdt en moet je kont dan weer wat naar voren doen in het zadel elke keer om weer "goed" te zitten ? Lachen

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 15:45

Het is echt een maat 1, en met mijn kont zit ik ook wel goed, alleen mijn benen maaien een beetje in het rond Tong uitsteken
Het is nu al stukken minder hoor, gelukkig!

Ik zit inderdaad wel ver naar achteren trouwens, maar dat had ik op het testzadel ook. Mijn kont is gewoon niet dik genoeg Clown

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:41

Airiin schreef:
Ik heb van de dierenarts/chiropractor een paar oefeningen mee gekregen die ik moet doen om de bespiering sterk te houden

Hoi
Ik zou haar (en haar rug & spieren) eerst trainen vanop de grond. Dit kan op verschillende manieren: grondwerk, longeren, de oefeningen vd DA, pessoa (mits goed gebruik! je kan een duidelijk en handige gebruiksaanwijzing aanvragen via www.aleashop.be)...
Succes
Sara

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:33

Bedankt allemaal voor de handige reacties! Ik heb hier zeker wat aan Lachen

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:40

ik zwabber ook meer op een cheyennne. Ik heb zelf een barefoot london op het moment. Zwabber ik absoluut niet op....hij is alleen wat te lang voor me. Maar ja ik ben ook 1.47m klein. Wel superjammer want ik vind juist de London het meest stevig zitten van allemaal.