Wij hebben thuis een ruim 3-jarige Fries, Djurre, die we graag willen beleren onder het zadel. Hij heeft echter een probleem, namelijk dat zijn achterhand behoorlijk scheef is. Zoals je kunt zien op de foto is hij rechts een stuk hoger dan links (en niet alleen doordat zijn linkervoet wat naar voren staat).

Laat ik voorop stellen dat hij geen pijn heeft hieraan en dat hij alle gangen kan lopen. De DA heeft er ook naar gekeken en dit zal ook niet meer rechttrekken.
We willen echter wel kijken of hij onder het zadel kan, zonder pijn of problemen. Inmiddels hebben we er 4 keer opgezeten. 3 keer gebruikten we een ouderwetse veelzijdigheids Stubben en 1 keer gebruikten we een anatomica dressuurzadel. In stilstand liggen beide zadel eigenlijk prima. Vrije ruggegraat, schoft en schouders en aansluitende kussens. Echter, tijdens het rijden gaat het mis. In beweging zakt het zadel langzaam naar links weg, hoezeer we het ook terug naar rechts duwen of aansingelen.
Nader 'onderzoek' wees uit dat mijn aanwezigheid in het zadel in combinatie met zijn lopen ervoor zorgt dat het wegzakt. Zijn linker rughelft is ook lager door de scheefheid, waardoor de achterkant van het zadel als eerst wegzakt en zo het hele zadel meetrekt. Een fries heeft toch al zo'n lastige schoftloze rug waar niets op blijft liggen, maar doordat zijn rug ook wat lager ligt, schuift het helemaal erg. De anatomica blijft beter liggen, maar nog lang niet goed.
De 'boerenfluitjes'-oplossing zou zijn dat de linker kussens van het zadel achterin een stuk dikker worden opgevuld, om zo het gat op te vullen wat ontstaat als hij loopt. Dus eigenlijk zoeken we een 'compensatie' voor het feit dat hij links lager is.
Mijn vraag: bestaan hier zadels/dekjes/wat dan ook voor?
Ps. zadelmaker komt er hoe dan ook bij en er wordt momenteel ook niet meer op hem gereden.

), zijn welzijn komt voorop al zou dat zijn levenlang weidegang betekenen ofzo.

(oftewel, zadelpasser ;