Ervaringen met Wintec zadelpas ding

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Ervaringen met Wintec zadelpas ding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:23

Tja, hoe noem je zo'n pas geval, waarmee je wintec zadels kan meten.

Ik had er namelijk een gekocht, om op mijn toekomstige paard(ijslander) te passen. En deze naar de eigenaar opgestuurd zodat zij hem alvast konden uitproberen en maat konden doorgeven. Het paardje bevindt zich momenteel namelijk nog bij de fokker in Polen. De bedoeling was dat ik dan wist welke wintecboom en zadel ik via reiterlive kon bestellen en naar Polen laten sturen, zodat ik het daar kon uitproberen als ik daar ben en evt weer terug kan sturen als het niet past. In Polen zijn wintecbomen namelijk zo goed als niet verkrijgbaar. Ingewikkeld verhaal, maar het zou moeten kloppen.

Nu hebben ze de passer in Polen gebruikt met de handleiding er bij. En komt mij toch niet erg brede paard op maat xtra wide en die van een vriendin was zelfs de meest wijde nog veel te smal.
Dan vraag je je toch af. Wat moet er dan in vredesnaam voor boom gebruikt worden voor een fjord of tinker. En dat terwijl ze de wintec ijslanderzadels standaard uitrusten met een smalle gele boom.

Vreemd....

Wat zijn jullie ervaringen met zo'n pasding.

_Nelleke_

Re: Ervaringen met Wintec zadelpas ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:25

Uhm, ik denk dat dat meetdingetje niet zo goed functioneert. Mijn hafje heeft een blauwe wintecboom. (Medium - wide, 1 tandje breder dan medium) Ken meerdere bredere paardjes met een Wintec. Ook hele smalle paardjes met een Wintec. K zou het zadeltje gewoon 'op de gok' nemen, dan kun je daarna altijd nog een boom wisselen. Die zijn ook niet zo gek duur geloof ik.

Edit: ik bedoel dan die bomen, dat die niet zo duur zijn. Kun je het alsnog los opsturen naar Polen, die boom. (Nouja, kopstuk eigenlijk)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:28

Het probleem is alleen dat ik daar niet a la minuut een andere boom beschikbaar heb. Ik heb dus maar 1 boom om mee te passen. En als deze niet past, dan ligt het zadel voor de rest natuurlijk ook niet optimaal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:44

Hmmm.. dan weet ik het ook niet. Volgens mij heb je binnen een dag of 2 a 3 een wintec boom naar Polen gestuurd.

Edit: met zo'n zadelpasding heb ik in elk geval geen ervaring.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:53

in principe als ze goed passen zou de maat wel moeten kloppen..

ik heb op mijn ene tinker met schoft een rode boom dit is de 1 na breedste en op me tinker met bijna geen schoft en net zo breed een witte boom!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 22:01

@Nelleke. Was met maar zo'n feest. De Poolse post is bijzonder onbetrouwbaar en vreselijk langzaam. Lees deze link maar eens: http://www.knurps.nl/2008/01/poolse-pos ... -slak.html
Ik zou alleen iets met een pakketdienst als UPS of DHL vertrouwen als het die kant op moet.

@Hiboune. Dat zou natuurlijk het verschil kunnen wezen. Paardje heeft weinig schoft. Misschien dat die passer voornamelijk voor warmbloedpaarden gemaakt is.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 02:19

Ik heb al eerder van en ijslander gehoord die een heel brede boom moest hebben, maar er niet op lijkte. Dat is dus omdat ijslanders soms brede schouderen hebben, maar geen of schoft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 06:16

Je idee is erg leuk, maar .... Waarom zou je al die moeite doen en die kosten maken?
Hebben ze daar geen zadels waar je even mee mag rijden?

Een zadelmaker kan toch ook gewoon komen kijken als de pony hier in nederland is gearriveerd?
Dan heb je tenminste ook een deskundig oog die de ligging van het zadel bekijkt en een goed passend zadel aanmeet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:20

Lacrima schreef:
Ik heb al eerder van en ijslander gehoord die een heel brede boom moest hebben, maar er niet op lijkte. Dat is dus omdat ijslanders soms brede schouderen hebben, maar geen of schoft.

Dat is bij veel IJslanders zo, daarom kan het ook zo verrekte moeilijk zijn om een goed passend zadel te vinden. De boommaat zegt daarnaast ook niet alles, de bouw van het paard (hoe ziet zijn rug eruit, hoe breed is hij, enz.) speelt ook een rol. Je paardje staat in Polen, ik gok zomaar bij Punktur? Houd er dan rekening mee dat Rauddreki-paarden korte ruggetjes kunnen hebben. Kortom, ben het met CM eens dat het erg verstandig zou zijn om zodra je paard er is in NL een goede zadelpasser te zoeken.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:45

Dank je Heste Jente. Ik ben op de hoogte van de korte ruggen. Ken ook meerdere mensen van daar die erg tevreden zijn met de pasvorm van de wintec zadels. Aangezien de winteczadels hier veel duurder zijn dan de via Duitsland aangeschafte. Wil ik het eerst proberen met zo'n zadel. Ligt het voor geen meter dan kan ik hem altijd direct terug sturen. Maar dan is het wel handig eerst enigszins de boommaat te weten.
Binnenkort gaat er iemand met haar eigen winteczadel die kant op en legt hem ook even op mijn paard. Dan heb ik al een eerste indruk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:57

Ik zeg nergens dat jij niet zo'n zadel uit Duitsland op je paard moet gaan leggen. Ik bedoelde dat je dat zadel goed passend moet laten maken, waar het ook vandaan komt, en dat dat handiger gaat als je paard eenmaal in NL is Lachen Paard wordt nu ook met een zadel gereden neem ik aan, is het niet het eenvoudigst om even te vragen wat voor maat boom daar in zit? Dan hoef je alleen nog maar op te zoeken wat dat in wintecmaat is.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 13:08

De paarden hebben daar geen eigen zadels. En wat ze hebben zijn allemaal verschillende merken. Dus dat wordt een beetje lastig.
Heb daar ook eigenlijk weinig gezien dat de zadels niet passen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:17

Marsu schreef:
De paarden hebben daar geen eigen zadels. En wat ze hebben zijn allemaal verschillende merken.

Dat weet ik. Kun je zelfs nog met meerdere merken vergelijken. Stel: Elselien heeft een Astund, een Topreiter en een Skagfjord die goed liggen op je paard. Als je een lijstje hebt met de maten van die zadels kun je een topicje op GP openen, zul je zien dat er genoeg bokkers zijn die je verder kunnen helpen. Die kennis van jou zou haar eigen wintec dan ook kunnen vergelijken met de zadels ter plekke, en die informatie kun jij dan weer naast die van de gangenpaardbokkers leggen Lachen

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 22:57

Ik heb nog even een rekensommetje gemaakt in geval ik een zadelpasservice laat komen.

De dichtstbijzijnde is Atorka.
Het zadel waar ik belangstelling voor heb kost daar 785 E
Advieskosten 100 E
Voorrijkosten 45 E
----------------
Totaal 930 E

Aankoop in Duitsland zonder passervice, kan binnen 30 dagen terug sturen.
Zadel 595 E
Verzendkosten 21 E
-------------
Totaal 616 E

Dat vind ik toch wel een erg groot verschil.

Ik wacht de uitslag van het passen van de meegebrachte wintec even af. Past het niet, dan ga ik verder zoeken en wacht ik tot ze in Nederland is.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:51

Tuurlijk is het een groot verschil, maar ik ben het wel eens dat je het beste kan passen als je paardje hier is.
De ervaring leert dat je het echt moet zien liggen.
Ik heb zelf de ellende gehad van een zadel wat ik besteld had in de juiste maat en eenmaal binnen lag het niet goed en dit wel tot 3 zadels nog aan toe! Toen was ik er klaar mee en sindsdien moet ik eerst elk zadel zien liggen, juiste maat of niet.

Mocht je het zadel uit Duitsland willen:
Is het dan niet mogelijk om een wintec hier te passen, kijken welke maat boom goed ligt en dan het zadel in Duitsland te bestellen?? Is niet helemaal fair, maar wel het proberen waard, niks zo belangrijk als een goed passend zadel.

In Nederland heb je Arie Boer en die schijnt heel goed te zijn met passen en hij schijnt ook te komen kijken ook al koop je het zadel niet bij hem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:03

Marsu schreef:
Ik heb nog even een rekensommetje gemaakt in geval ik een zadelpasservice laat komen.

De dichtstbijzijnde is Atorka.
Het zadel waar ik belangstelling voor heb kost daar 785 E
Advieskosten 100 E
Voorrijkosten 45 E
----------------
Totaal 930 E

Aankoop in Duitsland zonder passervice, kan binnen 30 dagen terug sturen.
Zadel 595 E
Verzendkosten 21 E
-------------
Totaal 616 E

Dat vind ik toch wel een erg groot verschil.

Het grootste verschil zit hem in de prijs van het zadel, natuurlijk kun ze zo'n wintec kopen maar ook daarvoor heb je een zadelmaker nodig. Je kunt dat ding niet zomaar op je paard smijten. Zoek dan een onafhankelijke zadelmaker die alleen naar je zadel kijkt en je er geen verkoopt. Bedenk je ook dat je paard na transport naar NL van vorm kan veranderen, als ze invalt kan het maanden duren voor ze weer de vorm had die ze in Polen had en dan zit jij al die tijd met een zadel dat niet past. En daarnaast: waarom moet je nu meteen perse een zadel? Krijgt je paard geen tijd om te acclimatiseren?

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:36

Hier ben ik het wel mee eens.
Daarnaast als je met je paardje aan de slag gaat, veranderd de bespiering en dan kan nog dat het zadel wat goed lag, dan ineens niet meer past. Heb dit zo vaak meegemaakt bij stalgenoten.
Je moet altijd allert blijven of je zadel nog goed ligt, want het zadel wat eerst super lag, kan ineens niet meer goed liggen, door verandering van bespiering e.d.

Ik zou toch voor de passervice in Nederland gaan ook al is dit duurder. Kan als nog blijken dat de wintec niet het zadel voor jouw paard is. Daarnaast hebben ze bij zadelpasservice-en ook 2e hands zadels. Wie weet ligt een tweedehandszadel hartstikke goed.
Ik heb in al die jaren maar 1 spiksplinter nieuw zadel gehad en altijd 2e hands die altijd super op mijn paarden lagen en een van mijn paarden was erg smal en altijd moeilijk om een goed passend zadel te vinden, toevallig lag de tweedehands als een huis en het was ook een heel goed onderhouden zadel, wat er als nieuw uit zag!!

In iedergeval kan ik je Arie Boer aanraden, die komt in de buurt van Rotterdam e.o.