Vraag over sprenger bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Vraag over sprenger bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:35

hallo,

Ik rijd mijn paard nu met een kopere dubbelgebroken watertrens, beetje goedkoop was het. Nou merk ik dat ze bij dit bit wondjes krijg in haar mondhoeken.
Haar velletje komt zeg maar tussen de ring en het bit. ik zag bij de ruiterzaak een bit dat een mix is van een bustrens en een watertrens (wel draaiende ringen, maar het einde lijkt op die van een bustrens). ik denk dat dat bit voor mijn paard goed zou zijn omdat zijn velletje er dan niet meer tussen kan komen.
Het is een bit van sprenger, dubbelgebroken en van aurigan.
Iemand ervaring met dit bit? En is aurigan ook goed materiaal?

groetjes

Puera

Re: Vraag over sprenger bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:09

Gevonden op Calevo, volgens mij bedoel je zoiets?
Afbeelding

Ik heb er eentje 2 extra ogen in de bitringen waardoor je een zekere hefboom kan realiseren. Nooit geen problemen mee gehad. Het zou kunnen werken, maar ik denk dat een simpel bustrensje veel goedkoper is.

Zelf had ik ook een K&K dubbelgebroken watertrens ( Geld, geld! 81) maar rij mijn paard nu op een dubbelgebroken bustrens van Harry's Horse (Golden Brass)... van nog geen 20 euri. Haha! Ze loopt er superfijn op. En.... geen losse velletjes. Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:34

Het bit is te klein en daardoor komt het vel ertussen, dus een maatje groter nemen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:36

Of eentje waarvan de ringen niet rond kunnen draaien.
Heeft bij mijn paard in ieder geval wel geholpen, want die had precies hetzelfde probleem.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:02

Ja maar als je dan een ophouding geeft neem je heel het bit mee verteld mijn instructrice. bij een watertrens blijft het mooi stil liggen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:03

ik heb zelf een sprenger en ben er zeer te spreken over. En als het vel tussen de ringen komt is inderdaad het bit te klein Knipoog Heb je het bit wel goed in de mond hangen?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:06

Ik rijd mijn paarden op niks anders meer dan sprengers. Duur geintje maar het absoluut waard

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:06

niet als je ze tweedehands koopt. Heb de mijne voor 35,- overgekocht van iemand die snel van haar spullen af moest. En ja het is een echte sprenger, zat nog nieuw in de verpakking Knipoog

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:15

Tja ik wil alles nieuw hebben en zeker bitten. Elk paard heeft ook zijn eigen (en bij meerdere hoofdstellen ook meerdere bitten)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:40

ja ik ook, met bitten wil ik ze ook wel graag nieuw. Deze zat nog in de originele verpakking in plastic en was er nooit uitgehaald. Lachen

ben er nogmaals zeer over te spreken. Past mooi in de mond en paard reageert er goed op. Beter dan zo'n rvs trensje.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:40

ik denk niet dat het bit te klein is want aan allebei de kanten van de mond houd ik toch wel 2 à 3 cm over, lijkt me toch wel genoeg?
Het bit dat je op de foto ziet als je naar boven scrolt is het bit dat mij een goede oplossing lijkt, alleen dan is die dubbelgebroken. Jullie denken dat het het geld waard is?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:01

waarom niet een gewone trens van Sprenger? Mijn merrie deed ook altijd heel moeilijk met zo'n bitje, maar met een enkelgebroken bitje van Sprenger reageert ze echt veel beter.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:03

Mijn paard reageert hartstikke goed op het bit waar ik nu mee rijd, maar dr velletjes komen ertussen. Verder is ze gewoon heel goed te rijden op een dubbelgebroken bit.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:05

en als je nu eens rubberen bitringen gebruikt?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:07

Ja dat vind ik persoonlijk niet zo mooi Haha! Als er niks anders op zit dan doe ik dat wel. Maar waarom dan niet dat ene bit?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:09

Tja, wat wil je dan...? Een paard die haar mond open rijdt? Ken paarden waarbij het gewoon nodig is en waarbij geen een ander bitje, duur of niet helpt.

Heb eventueel wel ringen voor je die je mag hebben Knipoog Kun je het allicht proberen of het werkt en anders kun je altijd nog een duur bitje kopen toch?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:19

Ja ik moet eigenlijk zowiezo nog een ander bit, dit bit is gewoon goedkoop spul en begint nu al te slijten na een half jaar. Dus ik zat te kijken in de winkel en ik zag die sprenger, leek me een goede oplossing.
Wel bedankt voor je aanbod iig, ik heb thuis ook nog bitringen ergens liggen, kan ze wel gebruiken tot ik een oplossing heb gevonden.
maar nogmaals, wat denk je van dat sprenger bit?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:21

Dat sprengerbit ziet er inderdaad heel mooi uit. Het bit zit ook echt vast aan de ringen. Lijkt een beetje op een bustens qua bevestiging aan de ringen.

Ik wist niet dat je zo'n goedkoop bitje had. Dat is echt troep ja...

een vriendin van me rijdt met een bitje van de lidl. Ik zou daar echt nooit mee gaan rijden

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:23

Volgens mij draaien de ringen wel hoor.

Ik heb ook merendeel Sprenger. Heerlijke bitten.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 08:24

Ja het bit heeft het voordeel van de watertrens dat het stil in de mond blijft liggen, en het voordeel van een bustrens dat er geen velletjes tussen kunnen komen.
Bij dat goedkope bit dacht ik dat je bij die dure bitten gewoon voor de naam betaald. maar dat is dus niet zo!
(de ringen kunnen wel draaien inderdaad)

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:25

Je betaald bij sprenger niet voor de naam. Heb een keer de bitten naast elkaar gehouden en je merkt heel veel kwaliteitsverschil.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:28

Absoluut niet, gooi er maar eens een Sprenger in, en merk het verschil. Ze zijn sowieso robuuster, vaak wat zwaarder en veel slijtvaster. Goedkoop is in de paardenwereld nou eenmaal duurkoop.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:57

Latisha schreef:
ik denk niet dat het bit te klein is want aan allebei de kanten van de mond houd ik toch wel 2 à 3 cm over, lijkt me toch wel genoeg?
Het bit dat je op de foto ziet als je naar boven scrolt is het bit dat mij een goede oplossing lijkt, alleen dan is die dubbelgebroken. Jullie denken dat het het geld waard is?

WOW Bloos! Wow! dat is veels te groot..

Je mag aan weerskanten 0,5 cm overhouden,, dus als je bit aan 1 kant tegen wang legt hou je aan andere kant 1 cm over.. Knipoog

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:17

Latisha schreef:

Als je zoveel ruimte overhoud aan beide kanten lijkt het bit me iets te groot. Wat hierboven gezegd wordt over de grote klopt. Meer ruimte heb je aan beide kanten echt niet nodig! Ook een te groot bit kan ervoor zorgen dat er velletjes tussen het bit en de bitring komen!
En als je paard nu fijn loopt op een watertrens zou ik niet overgaan op een bustrens.