Zadel Ruilen of houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Zadel Ruilen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:50

Ik ben al een jaar in het bezit van een bruin Hulsebos dressuur zadel.
Aan het begin lag het zadel prima op mijn paard.
Naarmate ik haar meer ben gaan trainen is het anders gaan liggen.
Ik zelf zit teveel naar links in de zin van: Ik druk mijn linkerbeen meer uit dan de rechter.
Maar het lijkt wel alsof het zadel uitzichzelf ook naar links helt.
Dit kan natuurlijk komen doordat de bespiering van mijn paard veranderd is en tevens de wissel werking met mijn beetje scheef zitten.
Een aantal maanden geleden heb ik het zadel bij de zadelmaker helemaal recht laten opvullen.
Maar toch blijft het me steken en blijft het vervelend tijdens het rijden.
Ik twijfel dan dus ook of ik het zadel zal verkopen, ruilen of er iets anders mee doen.
Ik zou niet zo goed weten waar te beginnen misschien hebben jullie ideeen en of tips.
Verder ben ik over de kwaliteit van het zadel en de zit wel tevreden.

Afbeelding

Roxx

Re: Zadel Ruilen of houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:54

Als je zelf scheef zit vrees ik dat je met ieder zadel tegen hetzelfde probleem aan zult lopen. Ik denk dan ook dat je de oplossing in eerste instantie in je zit moet zoeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:01

Vind het zadel wel erg hoog op je pony liggen aan de voorkant, alsof de boom te smal is, het ligt ook niet recht. Helpt het niet al een hele hoop als je bontje er onder uit haalt?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:07

ik zou zelf eerst al dat stof er eens onder weghalen, shabrak, bontje... ik gok dat het zonder die dingen al een stuk beter ligt
een goed zadel heeft geen pad/bontje of weet ikveel nodig

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:03

Ik zou je zadel goed laten nakijken, kan maar zo zijn dat die hardstikke scheef is...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:59

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd.

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:04

Ik heb mijn Hulsebos ook de deur uit gedaan. Hartstikke scheef. Alle smoezen van de wereld van hun gehad waarom het scheef lag. Lag natuurlijk niet aan het zadel. Maar wel vreemd dat de kieffer die ik er nu op heb liggen wel recht blijft.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:07

Leg het zadel eerst eens waar het hoort te liggen, nl. ACHTER het schouderblad i.p.v. er OP?
Het ligt nu veel te veel naar voren, en ligt ook teveel "op" het paard.
Leg het eens kaal op de rug en kijk dan hoe het ligt? Zo is er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen, sorry....................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:08

hulsebos er iig uit. erg slechte zadels... vaak scheeve bomen enz enz. als je je zadel ook bij hulsebos heb laten opvullen raad ik je aan om een andere zadelmaker er naar te laten kijken. verder zou het handig zijn om een foto te maken zonder zo'n dik dekje en bondje zoals Dana01 al zij een goed passend zadel heeft dat niet nodig.

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:08

Zadel ligt echt op het paard op deze foto. Als je boom te smal is (geworden) voor het paard krijg je automatisch dat het sneller gaat schuiven. Helemaal als je paard weinig schoft zou hebben.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:47

Ik zou je zadelmaker ernaar laten kijken.Hij kan precies waar het niet past.Succes

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:07

Het zadel is op deze foto te smal voor je paard. Misschien kun je eens je bontje eronder uithalen en dan eens gaan rijden. Want nou ligt het zadel er nogal op en dan schijft het natuurlijk. Misschien kun je anders eens een afspraak maken met een andere zadelmaker en afwachten wat die er van zegt. Het zadel ligt op deze foto niet goed.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:12

Vind het wel jammer dat de TS niet meer gereageerd na wel gewoon online te zijn geweest Nagelbijten / Gniffelen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:27

Excuse voor de late reactie!
Druk Druk Druk! (ik weet het geen excuse)

Ik heb gister gereden met alleen een Anky pad onder mijn zadel maar nu schoof hij eigenlijk hetzelfde.

Vandaag heb ik er in alle wijsheid eens door mijn instructeur naar laten kijken. Die zij ook dat die scheef lag en dat ik wat scheef zat. Dus dat dit een wisselwerking had. Toen ik recht ging zitten merkte ik een pijn en stijfheid in mijn schouder en boven arm en ik denk dus ook dat dit de reden is dat ik scheef zit. Om die pijn te ontlasten.
Verder heeft hij het zadel strakker aangesingeld. Er hoort eigenlijk een leren hulsebosch singel bij maar daar krijgt mijn paard wondjes van dus nu zit er een neopreen singel aan.
Hij vond de singel te los zitten en gaf dat ook als reden voor het schuiven van het zadel.
Nadat hij haar beter had aangesingeld en ik rechter zat bleef het wel op zijn plek zitten.

Ik kreeg in het topic nog commentaar op het neerleggen van het zadel...
Hoe zou ik het dan anders moeten leggen is mijn vraag?

Wat ik verder ga doen is; het zadel toch maar houden denk ik. Even kijken hoe het een week gaat met strakker aansingelen.
Ik vind het nog steeds wel een heel mooi zadel. Dat werkt natuurlijk ook mee!

Thanks voor jullie opmerkingen en ga zo door Haha!

p.s Het is geen pony maar een paard Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:57

Verder naar achteren, je voorkant ligt nu te hoog, de zitting moet horizontaal liggen. Bij een diepe zitting zoals bij jou moet de achterkant dus ruim boven het kopstuk uitsteken, nu ligt het bij jou bijna horizontaal wat dus niet goed is.
Wanneer je hem verder naar achteren legt ligt hij niet op de schoft en dus rechter.
Ook mag het zadel niet te ver boven de schoft uitsteken (vinger of 3 ong) en mag het tegelijkertijd in stilstand niet drukken op de schouders.
Dan kan je iig al kijken of het past. Dan weet je of de boom niet te smal is, zoals het er nu uitziet lijkt het namelijk alsof dat wel zo is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:33

Als je aan de linkerkant van je paard gaat staan, en je gaat met je linkerarm via de hals naar het schouderblad, dan voel je dat duidelijk liggen. Het voelt als een soort bobbel die aan beide kanten zit, waar de schoft tussenin hangt.
Het schouderblad gaat in beweging als het paard dus stapt/draaft/galopeert. Als daar een zadel ligt, wordt de beweging dus erg belemmerd.
Probeer het zadel eens zonder dekjes o.i.d., dus "bloot" op de rug te leggen; dan moet je met je hand nog steeds helemaal om het schouderblad heen kunnen, daar mag dus geen zadel op liggen.
Waar de singel komt hangt af van de schuinte van het schouderblad, gewoon 1 handbreedte achter de alleboog is dus niet juist! Het hangt helemaal van de bouw van het paard af waar de singel komt, als het zadel maar goed achter het schouderblad ligt.
Een goed passend zadel schuift trouwens ook niet als je een keertje vergeten bent aan te singelen.
Aan de voorkant hoor je nog plm. 3 vingers boven elkaar tussen het zadel en de schoft te kunnen steken, de achterboom moet een paar cm. hoger liggen, zodat het diepste punt van het zadel precies in het midden valt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:58

Mijn zadel is dan wel niet scheef, maar ligt wel te ver naar voren en de boom is te smal.
Mijn paard krijgt er nu last van, dus ik ben nu op zoek naar een ander zadel. Tuurlijk moet ik ook goed zitten, maar eerst moet een zadel goed op een paard liggen.

Vroeg of laat zul je problemen krijgen (ik bedoel het paard) als je hier meer door rijdt.

Ik ga iig op zoek naar een zadel wat goed ligt.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:24

Is het nu belangrijker dat het zadel goed ligt of dat hij er mooi uit ziet Verward Het is nooit een oplossing
een zadel zo strak aan de singelen dat hij niet meer schuift. Als het zadel schuift, dan heeft dat een
reden en die verdwijnt niet door een zadel strakker vast te maken. Het enige effect dat het heeft,
is dat het probleem wellicht alleen maar erger wordt.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:43

Ik heb een passier die op het moment zo goed is opgevult en goed is aangepast voor mijn pony's dat ik er zonder singel en zonder dekje(s) onder het zadel erop kan rijden en het blijft in stap, draf, galop enz. goed liggen (de durf om er dan mee te gaan springen heb ik nou ook weer niet Sigaar ) .

Een zadel hoort naar mijn idee goed te liggen zonder singel, dekjes enz. Je moet er dan zo op weg kunnen rijden. Kan dit niet moet je goed nagaan ligt het bij mij of moet ik toch het zadel nog eens na laten kijken. Ik raad je wel aan als je het zadel nog eens na laat kijken dit te laten doen door een geheel andere zadelmaker en niet door een instructeur (deze heeft immers geen diploma's om te zien of een zadel goed ligt) de instructeur kan je er wel op wijzen of je scheef zit en of je te veel druk geeft op 1 been anders gewoon een totaal andere zadelmaker raad plegen (evt. kun je op bokt nog vragen of er meer mensen zijn met positieve ervaringen bij deze zadelmaker zo heb je iets meer zekerheid of het een redelijke zadelmaker is).

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:03

Ik moet zeggen dat met het beter aan singelen het beter blijft liggen.
En wat betreft de schouders die zijn bij mijn paard vrij.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:11

Als je onder je zadel kijkt zijn de kussens dan plat en recht gevuld? de ene niet wat voller dan de andere? laat er anders eens een onafhankelijke deskundige zadelmaker naar kijken.
Veel zadelmakers vullen scheef waardoor je scheef gaat zitten,en je paard scheve bespiering krijgt en zelfs je boom kan scheef worden op den duur.

Als je paard scheef bespierd is, is flair ook een oplossing, dit is lucht als vulling en dat kun je dus ook niet scheef drukken,je paard kan zo zijn bespiering weer opbouwen.

En verder zou ik alleen een dekje gebruiken,het zadel komt nu heel hoog te liggen en de ruimte word alleen maar krapper

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:58

@taffy

Op zo'n Flair zadel heb ik eens gereden.
Dat zit echt heel gek joh! Je voelt alles wat het paard doet echt in extremen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:58

Lady_Daniels schreef:
@taffy

Op zo'n Flair zadel heb ik eens gereden.
Dat zit echt heel gek joh! Je voelt alles wat het paard doet echt in extremen.

Ja je bent er zo aangewend hoor Ja
Alleen als de kussens te hard zijn opgepomt zit het vreemd

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:01

Ik zou het zadel weg doen.. en een nieuwe aan laten meten. Ik had eens een scheef zadel, en het heeft mijn paard helemaal kapot gemaat. En dat terwijl het een duur zadel was van een goede zadelmaker...

Ook je zit recht krijgen en dat bontje erondervandaan!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:53

Ik weet niet of hier ook mensen zijn met verstand van spring zadels maar ik heb nog een topic geopend: Hoe hoort een springzadel te liggen!
Mocht je het leuke vinden graag ook een reactie daar!
THANKs