[WN] Fork kapot, reparatie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Doreas

Fork kapot, reparatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 12:12

Heb hier een continental endurance zadel liggen (met equiflex boom) waarvan de fork kapot is. Weet iemand of dit ook te reareren valt, waar ik dit kan laten repareren, wat dit ongeveer kost en OF DIT HET WEL WAARD IS. Omgeving Appelscha.

MSQuincyTE

Re: Fork kapot, reparatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:39

Volgens mij kun je dat niet laten repareren, ik denk dat dan steeds het zwakke punt blijft van het zadel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:15

Klinkt als een bekend probleem bij de flexbomen.
In principe is er een hoop mogelijk qua reparatie, mits je een gelijke fork kunt kopen of een bestaande zo kunt bewerker dat al het leer er weer om past óf je krijgt een andere fork met dus ook ander leer er om wat dan qua kleur zo dicht mogelijk in de buurt komt de rest van het zadel.

In hoeverre het geen zwakke plek blijft c.q. het zich niet meer gaat herhalen zou ik geen uitspraak over durven doen. Net zo min hoe het net de kosten zit in vergelijking tot een ander zadel (goede 2e hands).

Verder is NL nogal dun bevolkt met kundige zadelmakers.

Hoe oud is je zadel, c.q. valt het niet meer onder de basisgarantie ??

Edit: als je hier niet bewust voor gekozen hebt zou ik hem terugbrengen
Doreas @ [WN-TR] continental pad

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:45

Ik had het zadel van iemand gekocht, die niet wist dat de voorboom stuk was. Inmiddels is het weer terug naar de oude eigenaar , die er, naar hij zegt , nog garantie op heeft. Volgens hem 10 jaar op een flexboom (en zadel was 4 jaar oud). Ben benieuwd of het gaat lukken. Het was hun een raadsel hoe het stuk heeft kunnen gaan. Iig., ik heb mn geld terug en ga verder zoeken naar een lange-afstandszadel. Bedankt voor de reacties

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:03

Zo'n raadsel vind ik dat niet Haha!
Een flexboom heeft maar een heel klein 'flex' gedeelte. Bij een paard met een erg holle rug -zeker in kombinatie met een zwaardere ruiter- zal de boom teveel flexen en dit kan de fork niet trekken. Dus breekt die.

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:10

Het zou kunnen dat hun paard een holle rug had (wet ik niet, niet gezien), maar het was zeker geen zware ruiter. Die had nl. nooit in dit zadel gepast. Maar toch, ik ga nog eens naspittten hoe dat zit, met equiflex. Ik dacht namelijk dat de gehele boom van dit materiaal was, en nu blijkt dat dit niet zo is. Welke delen zijn volgen jou, Dubbeldun, dan van het flexmateriaal?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:25

Alles de bars, dus de 2 stroken die over de rug lopen.
De pommel/fork en cantle zijn van hout.

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:18

Ok, dank voor de info. Zou het kunnen dat het zadel te droog heeft gelegen en dat het bij belasting, dwz. een ruiter gaat erin zitten, breekt (theorie van de buurvrouw)
Aangezien ik 0 ervaring heb met dit soort zadels, heeft iemand dit misschien eerder gehoord.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:20

Leer wat droog is kan kapot gaan, maar het hout in een zadel hoort droog te zijn. Het is juist niet goed als daar olie in trekt.
Op Bokt is al eerder geschreven dat zadelmakers deze problemen met flexbomen in handen gehad hebben.