Bit voor betuigde fjord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Bit voor betuigde fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 15:22

Hoi Allemaal,

Ik heb een super leuke fjord gekocht.

Ze is niet onder het zadel beleerd maar wel in het tuig.

Ze wordt daarmee gereden op een liverpool stang.
Nu vraag ik me af welke bit ik onder het zadel moet gaan gebruiken.

Ik denk sowiso een stang, omdat ze dat gewend is. Maar wat voor 1?
Ik dacht zelf misschien aan een Thiedemann bit?
Afbeelding

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes Mandy

Anoniem

Re: Bit voor betuigde fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:23

Je zou ook met een gewoon trensje kunnen proberen, als dat ook goed gaat is dat toch alleen maar mooi meegenomen? Lachen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:30

Een ongebroken trens.
Met een tiedeman heb je gelijk weer meer inwerking (kan), dat lijkt mij zo niet nodig.
Op welke sleuf wordt ze nu gemend met de lieverpool?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:40

Je zou een aantal opties kunnen proberen om te kijken waar ze het fijnst op reageert.
Dat een paard aangespannen met een Liverpool loopt hoeft niet altijd te betekenen dat 'ie onder het zadel ook te sterk is voor een gewone trens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:15

Ik heb meerdere trekpaarden gereden en ingereden. Zo ook een 8 jarige betuigde die ik ingereden heb op een dubbelgebroken k&k
En ik had nergens geen last van.
Ik zou het gewoon proberen een simpel bitje.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:52

Gewone trens Lachen

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 07:21

josie schreef:
Een ongebroken trens.
Met een tiedeman heb je gelijk weer meer inwerking (kan), dat lijkt mij zo niet nodig.
Op welke sleuf wordt ze nu gemend met de lieverpool?

Ze wordt op de 2e (middelste)sleuf gemend, ik denk dat ik het eerst eens met een ongebroken trens ga proberen, en mocht het nou niet gaan, ik dan eens voor een thiedemann bit ga.

Groetjes Mandy

rozebril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:49

ik heb ook een fjord die jaren voor de kar heeft gelopen en ik heb hem nu op een enkel gebroken bustrens en dat gaat prima
en op een buitenrit doe ik er nog wel eens zo rolletjes bit in omdat hij wat enthousiast wordt buiten Lachen

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:05

Ik heb 2 fjorden en al een aantal jaar verschillende fjorden gereden, ik heb die van mij altijd op een dubbel gebroken bitje lopen. Zoiezo is mijn ervaring dat ( wat voor paard dan ook) een koper bitje sneller en makkelijker aan neemt dan een zilvere. . . op de zilveren doen ze het ook prima maar ik vind de koperen net wat fijner.

Groetjes

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:24

gewoon een trensje gebruiken... in de koets is het teugelcontact veel minder als onder de man. ik heb 3 pony's gereden die zowel in de koets als onder het zadel gereden werden. en alle 3 reed ik ze op een trens. 1tje zelfs op een dubbelgebroken!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 04:48

Mijn twee fjorden lopen zowel onder het zadel als in het tuig en met rijden heb ik gewoon een dubbelgebroken trens en met mennen een utrechtse stang..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 05:18

Gewoon een trensje (misschien ongebroken als je paard dat prettig vind) Maar ik zou absoluut niet met een scherp (men) bit gaan rijden
Paarden die in het tuig gewerkt hebben kunnen ohz ook prima rijden op een normaal bit.
Bij mij staat een paard op stal die in het tuig met een utrechtse stang loopt en onder de man gewoon op een dubbelgebroken trensje en soms ook bitloos Knipoog

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:30

Ga je haar zelf inrijden? Heb je al begeleiding? Zeker het inrijden lijkt me geen strak plan met een stang. Zeker ook omdat het nergens voor nodig is.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:43

Ja ik ga haar zelf inrijden, ik denk nog steeds dat ik gewoon een ongebroken trens ga proberen, dan heeft ze toch een recht mondstuk, en het is ook nog eens zachter dan een enkelgebroken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:25

gewoon een enkel of dubbel gebroken bit erin,
geen gedoe met scherpe bitten ed.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:34

Een ongebroken trens hoeft niet scherper te zijn als een andere trens, maar een ongbroken trens is dan ook geen stang. Maar toch snap ik de beredering voor het gebruiken van de ongebroken trens nog niet. Omdat die ook een recht mondstuk heeft? Dat maakt helemaal niet uit...
Een betuigd paard wordt normaal gesproken onder het zadel echt niet harder in de mond door voor de kar te lopen, dus zie ik werkelijk geen bezwaar voor het inrijden met een normale (dubbel) gebroken trens.
Wat zijn de bezwaren van de TS?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:06

Een enkel gebroken vind ik 10x niets, ivm de notekraker effect, bah. Een dubbel of ongebroken lijkt me dan het beste.
De man waarvan ik haar kocht vertelde mij dat het het beste is om haar onder het zadel met een stang te gaan rijden.

daarom dus ook dit topic, omdat ik mij afvroeg of dat wel juist was. En omdat ze voor de kar ook een recht mondstuk heeft lijkt het me fijner voor haar om dus met een ongebroken trens te gaan rijden. Want heb er gister even een dubbel gebroken ingedaan, maar daar was ze de hele tijd raar mee aan het doen.

En een ongebroken trens ligt rustiger in de mond.

Groetjes Mandy

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:32

Een ongebroken trens is een heel vriendelijk bit. Het paard is een recht mondstuk gewend, dus werking op de tong.
Ik denk dat een ongebroken trens een prima keus is.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:26

Hier worden ze op 3-jarige leeftijd allemaal voor de slee/koets beleerd met een liverpoolstang (denk ik?)
Als ik ze nadien onder het zadel neem, gebruik ik een gewoon (dubbelgebroken)trensje. Levert meestal geen probleem hoor op.

De eerste keren is het even wennen, maar dat komt snel genoeg.