Correctiebit voor buitenrijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Binar

Correctiebit voor buitenrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 09:02

Ik rijd mijn paard buiten met een pessoabitje omdat hij zich soms nogal sterk kan maken (in de bak rij ik trouwens wel met een gewoon trensje!!)

In een groep maakt hij zich nog sterker...
Nu raadde iemand mij het correctiebit van K&K aan, maar ik ken het bit niet (alleen van foto)

Wie gebruikt dit bit voor buiten??? En wat is jullie ervaring met dit bit??
Zowel positief als negatief

Silence

Re: Correctiebit voor buitenrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:06

Geen controle op buitenritten, moet je nooit of te nimmer oplossen met een bit.
Dat gaat puur om de rijvaardigheid van de ruiter.
Nu hang je er een scherper bit in, maar jouw rijvaardigheid verbeterd niet.
Dat krijgt je paard door, en op een gegeven moment, is ook dat bit niet scherp genoeg meer, met als gevolg dat er weer een scherper in moet. Maar ondertussen verbeterd de rijvaardigheid nog altijd niet.
En zo kom je in een circuit terecht, dat je uiteindelijk niet meer verder kunt.
Mijn idee is, dat je daar gewoon heel veel mee moet oefenen.
Silence was in het begin ook superheet. Nu gaat hij aan een los teugeltje in alle gangen het bos door.
En ik heb nooit een scherper bit gepakt, die lossen het probleem namelijk niet op, maar verbloemen het alleen maar.
En ook maar voor een korte tijd.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:07

mijn paard is buiten ook zeer sterk en moeilijk
ik rijd mijn paard buiten gewoon met hetzelfde bit als in de bak maar ik rijd buiten wel altijd met slofteugel.
deze moet natuurlijk niet te strak maar als het paard zich sterk wil maken en weg wil houd de slof het paard beter tegen(bij mijn paard werkt het goed)

Binar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 11:50

Dit paard kan ik buiten met een los teugeltje rijden (in alle gangen), tot het moment dat hij schrikt... dan gaat zijn kop tussen de voorbenen en bokt hij in (volle) galop er vandoor... ik heb hem altijd met gewoon trensje buiten gereden maar dat doe ik gewoon niet meer, voor mijn veiligheid en die van een ander.
In een groep is hij gewoon net ff iets lastiger terug te nemen uit de galop, bij overige gangen geen problemen!!

Mijn rijvaardigheid is niets mis mee, ik les gemiddeld 2 a 3x per week Clown

Een slofteugel eraan is voor mij geen optie, aangezien hij soms de kop tussen de voorbenen gooit

Graag alleen reacties als je zelf ook met een correctiebit buitenrijdt, ik heb geen zin in discussie over hoe ik met mijn paard moet buiten rijden Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:59

Binar schreef:
Graag alleen reacties als je zelf ook met een correctiebit buitenrijdt, ik heb geen zin in discussie over hoe ik met mijn paard moet buiten rijden Bloos

dus je wilt als antwoord horen dat een correctiebit een goede optie is

eigenlijk heb je al een beslissing genomen, als je geen andere antwoorden wilt horen waarom vraag je dan hier iets op bokt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:02

Een correctiebit werkt niet tegen vastpakken. Hooguit voor een korte tijd, totdat het paard door heeft hoe hij er onderuit kan komen.

Is je paard in de bak altijd braaf, of wil hij daar ook wel eens bokken?
Wat wel goed kan helpen is trainen op stem: Ho! betekent gewoon stilstaan, en daar moet hij altijd op reageren. Vanuit stap en ook vanuit draf. Onder het zadel, maar ook aan de hand en aan de longe, zonder dat je verdere hulpen geeft, dus aan een los halstertouw. Als dat er eenmaal in zit dan kun je dat buiten ook gebruiken en zul je je paard ook makkelijker bij je kunnen houden na zo'n schrikmoment.
En ja, ik heb er ervaring mee Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:23

TS, had dit topic dan niet geopend.
Nu wil je alleen maar horen dat het goed is. Je wil niet hebben dat je antwoorden krijgt, die je niet wilt horen.
Tja, dan zou ik zeggen dat je het op moet lossen zonder het hier te vragen.
Als ik jouw reactie lees, staat het toch al vast dat je ermee gaat rijden. Dan hebben onze meningen toch geen nut meer.

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:27

ze vraagt toch alleen maar een mening over of een bit goed of slecht is en wie er ervaring mee heeft?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:05

Daar komt bij als het rijtechnisch was op te lossen dan bestonden er alleen maar 'normale' bitten.
Daar ligt wel de basis (rijtechnisch), maar is niet een oplossing voor iedereen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit bit, maar wie weet kan het je tijdelijk helpen, zodat je dan weer over kunt op een 'normaal' bitje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:33

alles is uiteindelijk rijtechnisch op te lossen. Die speciale bitten zijn er gewoon voor mensen die daar het geduld niet voor hebben Knipoog Tijd is geld, in de zakenwereld..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:42

ik heb het eens geprobeerd (ik weid hier even niet uit over het waarom, het is al lang geleden), maar mijn paard vond het helemaal niks. dus na 3 x het bit maar weer op marktplaats gezet en een hoop geld kwijt.
ach, je leert ervan... Bloos

moraal van het verhaal: als je het echt wilt, probeer dan eerst even een te lenen. Ieder paard reageert anders op een bit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:10

Waarom blijf je buiten niet gewoon met je pessoa trensje rijden als dat goed bevalt?
Ik zou niet gaan veranderen voor je buitenritjes als dat niet nodig is en je in de bak gewoon met een normaal trensje kunt rijden...

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 10:16

ik heb 1x met een correctiebitje buiten gereden, rij normaal met ongebroken watertrens. de watertrens heeft ze buiten een keer vastgegrepen en is toen gaan rennen. de keer daarna dus het correctiebit er in gehangen en had geen problemen meer. dit was trouwens wel de enigste keer (die tijd was ze verschrikkelijk met bitten en het correctiebit reageerde ze goed op, was ook totaal niet streng met het bit). nu rij ik gewoon weer met een watertrens of dubbel gebroken bitje, gaat prima Lachen (zolang ze maar voorop zit, anders is het nog een probleem)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:57

een correctiebit erin hangen is niet altijd de oplossing
het paard wordt er alleen maar harder van in de mond
ik snap dat als je paard snel gaat bokken dat een slofteugel idd niet fijn is
ikzelf zou het toch gewoon proberen met het bit wat je normaal gebruikt
als je paard er dan weer eens van tussen gaat en hard wegrent doe ik zelf het volgende;
extra been geven en eventueel iets bijtikken
klinkt raar maar zo ben jij wel weer de baas; meeste mensen nemen het paard terug en dsat wint het paard
nee; gewoon benen geven en naar voren rijden
paar minuten en dan terugnemen
als ze gaat bokken; hofd omhoog halen en naar voren
echt probeer het maar eens
e zult versteld staan van het resultaat

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 11:59

Silence schreef:
Geen controle op buitenritten, moet je nooit of te nimmer oplossen met een bit.
Dat gaat puur om de rijvaardigheid van de ruiter.
Nu hang je er een scherper bit in, maar jouw rijvaardigheid verbeterd niet.
Dat krijgt je paard door, en op een gegeven moment, is ook dat bit niet scherp genoeg meer, met als gevolg dat er weer een scherper in moet. Maar ondertussen verbeterd de rijvaardigheid nog altijd niet.
En zo kom je in een circuit terecht, dat je uiteindelijk niet meer verder kunt.
Mijn idee is, dat je daar gewoon heel veel mee moet oefenen.
Silence was in het begin ook superheet. Nu gaat hij aan een los teugeltje in alle gangen het bos door.
En ik heb nooit een scherper bit gepakt, die lossen het probleem namelijk niet op, maar verbloemen het alleen maar.
En ook maar voor een korte tijd.

mooi gezegd silence, helemaal mee eens.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:20

Dank je wel Garny.
Fijn dat ik niet de enige ben, die daar zo over denkt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:27

een correctiebit is, zoals de naam t al zegt, om te corrigeren.. Knipoog
Daar gebruik ik t dan zo nu en dan ook voor, alleen in uiterste noodzaak...
In deze situatie zou het dus eventueel wel geschikt kunnen zijn. ik zou t eerst wel even in de bak proberen om te zien hoe t paard hier reageert.
Zo gauw je t wegrennen onder controle hebt, zou ik wel weer overstappen naar je oude bit.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:47

Ik heb een ongebroken pelhalmbit met kinketting voor m'n paard als we alleen op pad gaan, hij kan nog wel eens in blinde paniek op de vlucht slaan in het verkeer en ik wil daarom iets straffer kunnen inwerken door de kinketting aan te kunnen trekken mocht dat nodig zijn. Er zitten twee teugels aan, rij op de trensteugel dus normale inwerking, stangteugel hangt veel losser maar wel erbij te pakken mocht dat mogelijk zijn. Nou gebeurd dat eigenlijk nooit meer, maar mocht het plots gebeuren dan ben ik wel voorbereid, het blijven vluchtdieren en de medeweggebruikers houden echt geen rekening met je paard. En heb idd nog steeds wekelijks les, rij al zo'n 23 jaar.
Een correctiestang vind ik niet zoveel voorstellen, meer een ongebroken stang naar de vorm van de paardenmond. Heeft ook verder niet zoveel meer inwerking als een trens mocht ie er vandoor gaan. Ik heb gekozen voor een bit met kinketting werking, menners hangen er voor de veiligheid ook een thiedemann in en dit is net zoiets maar dan voor onder de man. Doet je paard echt gek zou ik me afvragen of je het er wel op moet wagen. Succes1

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:51

En ik bedoel met op de vlucht gaan echt blind op hol slaan over stoepjes, randjes, fietspaden, langs paaltjes, lantaarnpalen, fietsers. Met dank aan een brandweerwagen in vol oornaat tegengekomen te zijn waar m'n paard zich kapot geschrokken van is, maar dat kan nou eenmaal gebeuren. Heb laasts een cursus obstakeltraining gevolgd en ben het over straat gaan en verkeer weer aan het oppakken. Reed ervoor al 2 jaar eerder met hem regelmatig over straat.

sjorsias

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:17

heb zelf ook een pessoabit maar ik besloot ook een over te gaan op de correctiebit. dit was echter een groot prijskaartje met een grote teleurstelling.. de beschrijving was dat het paard het bit niet meer kan oppakken? nou mijn paard die pakte dit bit juist heel makkelijk op! en hij werd een beetje onstuurbaar erdoor.. pessoa werkt veeeeel beter! bij mijn paardje dan iig Lachen