longeer hoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

longeer hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 22:50

Ik krijg binnenkort mijn eigen paard. Zelf wil ik hem gaan longeren, maar natuurlijk komen daar ook wat longeerartikelen bij.. Tong uitsteken
Alleen nu mijn vraag: Heb ik een speciaal longeerhoofdstel nodig ? of kan ik mijn gewone (rij)hoofdstel gebruiken??

Noujaa brand los, ik hoor het graag !! Bloos

Solaria_Liz

Re: longeer hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:42

je kan gewoon je rijhoofdstel gebruiken hoor Knipoog
je kan gewoon de teugels in elkaar draaien en de keelriem erdoorheen halen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:44

Of je haalt de teugels eraf Knipoog

Ik zelf heb wel een longeerhoofdstel omdat ik gewoon gek werd van die teugels heel de tijd. Clown

row_bow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 07:46

Ik heb wel een apart longeerhoofdstel (zonder teugels dus;) ), maar gebruik hem eigenlijk nooit omdat hij thuis ligt.
Ik haal dus de teugels van mijn "gewone" hoofdstel af.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:20

kan idd gewoon met je rijhoofdstel

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:22

Ik longeer sinds kort met een kaptoom, een hoofdstel zonder bit! Ik vind het echt een uitkomst hoor maar je moet wel een goede hebben, die goed vast zit en niet draait bij elke hulp die je geeft!

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:29

Ik longeer gewoon met hoofdstel. Soms haal ik de teugels eraf, maar je kan de teugels ook gewoon laten hangen. Wel even aan de keelriem vastmaken zodat ze er niet in kunnen gaan staan. Succes met je paardje!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:05

Okee.. Bedankt voor de reacties!!,, denk dat ik maar gewoon de teugels inelkaar draai en de keelriem er door heen haak. Lachen

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 07:50

Ik heb wel een longeerhoofdstel. Vind ik makkelijker dan elke keer de teugels eraf halen, en stel dat mijn paard het longeerhoofdstel sloopt, dan is het niet zo erg. Het was toch een goedkoop hoofdstelletje. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:29

ik heb 2 hoofdstellen. 1 voor longeren, 1 om te rijden en nu heb ik dus 1 paar extra teugels mochten ze aan mn rijhoofdstel kapot of aan vervanging toe zijn.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 10:31

Je kunt een kaptoom gebruiken, maar ook je gewone rijhoofdstel. Haal je gewoon de teugels eraf.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:52

Het nadeel van een gewoon hoofstel is dat je de longe dan onvermijdelijk hoe dan oom aan het bit moet bevestigen., dit kan op verschillende manieren, maar je blijft eenzijdig op de mond inwerken (tenzij je met dubbele longe longeerd), wat niet echt gunstis is en met wat oech bezeer je zelfs het paard of trek je het bit door de mond als hij plosteling een andere kant op gaat ofzo.
De controle is trouwens ook minder. Als het paard recht voor je uit wegstormt, kun je hem niet omkeren/stoppen.

Met een kaptoom gaat de longe niet aan het bit, maar aan een ring op de neus. Je zit een paard dus niet in de weg in de mond.
een ander voordeel is dat je betere controle hebt. Ook als het paard rechtuit wegstormd, kun je hem omkeren omdat de neus omgetrokken wordt , dus het hoofd, dus het paard tot stilstand wordt gebracht. Dit is even een extreem voorbeeld, maar het komt wél voor.

Bedenk wel dat een kaptoom strak om het hoofd moet zitten (neusriem en keelriem), anders gaat de boel schuiven en komt het bakstuk tegen het oog. Een goede kaptoom heeft de keelriem juist aan het bakstuk bevestigd min of meer onder het oog, om dat te voorkomen.

Chan84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:02

ik gebruik altijd hetzelfde hoofdstel als waarmee ik rij Lachen

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:22

Als ik ga longeren dan gebruik ik altijd me rijhoofdstel en dan haal ik de teugels er af Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:34

Lusitana schreef:
De controle is trouwens ook minder. Als het paard recht voor je uit wegstormt, kun je hem niet omkeren/stoppen.

Wedden van wel Duivel
Als meneer er vandoor gaat ren ik snel met hem mee om hem om te trekken. Zal best zeer doen, moet hij maar luisteren Vork

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 23:54

ik longeer mijn paard aan de neusriem (ook door het bit). Ik heb niet het idee dat dit nou zo'n onvriendelijke manier is.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:00

IndianLady schreef:
Lusitana schreef:

Wedden van wel Duivel
Als meneer er vandoor gaat ren ik snel met hem mee om hem om te trekken. Zal best zeer doen, moet hij maar luisteren Vork

Waarom rent je paard weg dan? Gestoord Misschien is een stukje afzetten om te longeren dan een betere optie?

Om nog even te reageren op Lusitana, met dat in de mond zitten bij een gewoon hoofdstel valt reuze mee. Natuurlijk zit je er iets aan, maar beslist niet slecht ofzo. Ik heb de longe altijd door de bitring en dan onder de neusriem langs, dus dan zit de longe maar gedeeltelijk aan het bit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:07

Hij probeert eronderuit te komen. Vaak doet hij het bij van hand veranderen. Op mn vorige stal kon ik geen apart stukje afzetten in de bak en nu heb ik een longeercirkel dus kan hij niet meer wegspringen. Probleem opgelost.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:07

Oké Knipoog

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:47

Leuk dat je binnenkort een paardje krijgt!

Je kunt gewoon met rijhoofdstel longeren. Zelf vind ik dat zo'n gedoe met de teugels dat ik een apart hoofdstel heb om te longeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:01

IndianLady schreef:
Lusitana schreef:

Wedden van wel Duivel

Ja kijk, ik ga er van uit dat we alles doen om de mond te sparen. Hoe kan een paard vertrouwen in een bit krijgen/houden en gevoelig in de mond blijven als we niet goed met het bit omgaan?

Het genoemde lijn aan bit + neusriem is natuurlijk wel een idee.

Het enige dat ik zeg is dat een kaptoom speciaal bedoeld is om mee te longeren. Juist om de mond te sparen.
Een ander voordeel van en kaptoom, dat je bij het van hand veranderen niet de lijn los hoeft te maken en dit kun je dus gewoon onder het werk door een "s" doen.
Het heeft gewoon een hoop voordelen boven een hoofdstel. Waarmee ik niet zeg dat je geen hoofdstel KUNT gebruiken.