enkel gebroken en dubbel gebroken, verschil??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

enkel gebroken en dubbel gebroken, verschil??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:02

Hoi,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan niks vinden wat ik zoek..
Dus hier dus een topic Knipoog

Wat is nou het verschil met een enkelgebroken bit en een dubbelgebroken bit?
Ik lees/hoor het namelijk best vaak, maar wat het inhoud vraag ik mij toch wel af Vork

Groetjes,
Nancy

horse_girl

Re: enkel gebroken en dubbel gebroken, verschil??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:04

Een enkelgebroken bit lijkt vaak vriendelijker, maar kan met de punt in het gehemelte steken. Een dubbelgebroken bit is vaak (ligt beetje aan ergonomische vorm of niet) meer gevormd naar de paardenmond, steekt niet in het gehemelte en is vaak minder makkelijk vast te pakken door paarden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:06

Daarnaast ontstaat bij een enkelgebroken bit een 'notenkrakers'-effect (zoiets: /\ ) als je hem aanneemt, de mondhoeken worden dan naar elkaar toe geduwd en dat is niet prettig.
Voor de verschillende uitwerkingen van bitten kan je een bit op je onderbeen leggen en dan naar jezelf toe aannemen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:09

Dus eigenlijk is een dubbelgebroken trens vriendelijker voor een gevoelige mond?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:11

Over het algemeen wel ja, let wel op de dikje en vorm van tussenstukjes. Een rond tussenstukje is vriendelijker dan een platte, maar het bit moet wel netjes in de mond passen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 13:14

horse_girl schreef:
Over het algemeen wel ja, let wel op de dikje en vorm van tussenstukjes. Een rond tussenstukje is vriendelijker dan een platte, maar het bit moet wel netjes in de mond passen.

Welke dikte zou dan goed zijn voor gevoelige mond?
Ik heb nu een enkelgebroken bustrens en volgens mij ligt die niet erg lekker in zijn mond..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:37

De dikte hangt af van de mond van het paard.
Als je een dikke trens in een kleine mond legt dan krijgt zo'n paard de mond niet meer goed gesloten en dat is dus niet vriendelijk. Maar té dun kan teveel druk geven op een klein punt, dus ook niet het vriendelijkst. Probeer er dus iets tussenin te vinden.
Zelf heb ik een 14 mm bit, dat vind ik een fijne dikte. Maar je hebt er wel een rustige hand voor nodig, en moet niet te veel kracht nodig hebben om je paard te rijden, dan werkt zo'n dunner bit te scherp in.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:53

vanaf hoeveel milimeter is een bit echt scherp??.. en dan heb ik het over een normaal paard niet echt gevoelig maar ook niet echt sterk.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:55

ik vind zelf onder de 18 mm, maar goed dan kijk ik puur naar mijn pony (geen gevoelige mond en ook niet sterk)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:08

Voor zover ik weet heb je bitten standaard in de maten 10mm, 14mm, 18mm en 21mm.
10mm is vrij scherp, met een dunner bit mag je ook niet meedoen aan wedstrijden.
21mm vind ik te dik, dan heb je nogal een dikke, zware kolos in de mond hangen, en veel paarden krijgen dan hun mond niet meer dicht.
Ik zou persoonlijk dus altijd kiezen tussen de 14mm en de 18mm. 14mm voor een paard dat makkelijk te rijden is, ik merk dat mijn paard het fijner vind, iets meer ruimte over voor de tong enzo. En 18mm voor paarden die moeilijker te rijden zijn, of voor onervaren ruiters, om drukplekken te voorkomen.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:09

Kijk eens dat je een dubbel gebroken bit met een klein middenstuk krijgt, omdat de scharnieren anders op de kaken van jouw paard te liggen komen kunnen.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:16

Okee dankje wel.. Denk dat ik dan maar voor een 14/18 moet gaan kijken.

Tabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:17

Een dubbelgebroken bit verdeelt de druk beter op de tong.

Tabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 08:20

Ik heb zelf trouwens een K&K aurigan bit, dubbelgebroken, van 18mm. Ik vind dit bit ideaal! Het is een bit wat niet scherp inwerkt en het bevoordert het 'kauwen' op het bit. Waardoor de kaak zich sneller ontspant.

Chan84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 19:58

een dubbelgebroken bit vind ik fijner, geen notegekraak enzo Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:02

Judje schreef:
Daarnaast ontstaat bij een enkelgebroken bit een 'notenkrakers'-effect (zoiets: /\ ) als je hem aanneemt, de mondhoeken worden dan naar elkaar toe geduwd en dat is niet prettig.
Voor de verschillende uitwerkingen van bitten kan je een bit op je onderbeen leggen en dan naar jezelf toe aannemen.

Dit is onderzocht en is niet waar Knipoog Je kunt tegenwoordig beter met een enkelgebroken bit rijden dan met een dubbelgebroken.

Ligt ook zeer zeker aan het merk. Ik rijd zelf met een Sprenger enkelgebroken trens.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:04

enkel en dubbel.

Het verschil?
De werking, en de ligging in de mond.
Enkel gebroken kan inderdaad 'krakers'effect hebben, de mondhoeken naar elkaar drukken als je aanneemt, en de tong ook lichtelijk knellen.
Enkel gebroken kan ook goed werken. Dit dit is iets scherper dan een dubbel gebroken.

Dubbel gebroken bitje, ligt 'stiller' in de mond. Het paard kan hier meer mee spelen, en als beide teugels worden aangenomen, word er veel minder 'gekraakt' dan een enkel gebrokenbitje. Dit bit wordt vaak het vriendelijkste bit genoemd.

Dan heb je nog verschil tussen plaatje en bolletje.
Plaatsje ligt plat op de tong, en kan een 'scherpere' inwerking hebben. Maar een bolletje ligt op de tong, en kan iets drukken. (als het bit iets te dik is).
Het is net wat jij prettiger voor je paard vind. Tussen bolletje en plaatje kan je wel verschil tijdens het rijden voelen.

Let wel ook op, bij dubbel gebroken, kunnen de 'scharnier' punten in de tong en gehemelte drukken. Je hebt ook dubbel gebroken bitjes, waarvan de scharnieren een kwartslag zijn gedraaid. Dit bitje is zachter omdat je die punten niet hebt in de tong en gehemelte.

Succes Knipoog
*als ik iets verkeerd zie, of zeg, sorry en laat het me via pb weten Knipoog ik wil graag leren*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:05

Judje schreef:

Het 'notenkrakerseffect' is wel een wat misleidende term want bij een notenkraker beweeg je de uiteinden van de notenkraker naar elkaar toe, waardoor je een hefboomwerking krijgt en vlakbij het draaipunt sterke krachten kunt opwekken.
Bij een enkelgebroken bit treedt dat niet op, omdat je de punten van het bit niet naar elkaar toe trekt, maar de beide teugels evenwijdig lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:32

EngeltjeS schreef:
Dubbel gebroken bitje, ligt 'stiller' in de mond. Het paard kan hier meer mee spelen, en als beide teugels worden aangenomen, word er veel minder 'gekraakt' dan een enkel gebrokenbitje. Dit bit wordt vaak het vriendelijkste bit genoemd.

Stiller ? 2 scharnieren is meer bewegingsmogelijkheden en dus eerder onrustiger. Stil in de mond is een ongebroken bitje, zeker bij een bustrens.

Wat betrefd de dikte kijk ik al snel richting de western en de onderlegtrenzen. De gewone zijn voor mijn pony simpelweg te dik.

Let verder ook op het gewicht van het bit. Een zwaar bit wil er ook nog wel eens voor zorgen dat een paard achter de loodlijn kruipt en onbesturbaar wordt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 04:59

Hoe het in theorie precies zit weet ik niet, maar in de praktijk maakte het bij mijn paard nogal een verschill..
Toen ik haar net had reed ik met een enkelgebroken bit. Lang aan het modderen geweest. Ze liep steeds met haar hoofd vrij hoog. Denk dat het dus in haar gehemelte prikte, want het was meteen over toen ik er een dubbelgebroken in legde..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:40

Een enkelgebroken bit prikt in het gehemelte, een dubbelgebroken bit werkt voornamelijk op de lagen en een ongebroken trens werkt voornamelijk op de tong.

Wat voor het paard het beste is ligt aan het paard.