Kan dit opgevuld worden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Kan dit opgevuld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:26

Nu een ontzettend fijn zadel voor mijn paardje gevonden. En net gepast.

Op het eerste oog ligt het zadel super netjes ligt mooi recht. Sluit overal mooi aan.
Maar bij de schoft sluit hij iets te veel aan. Als ik een dekje eronder heb liggen en erop zit kan ik net wel of net geen vinger tussen de schoft en de boom krijgen. Ligt eraan hoe hij staat.
De kussens zijn behoorlijk zacht en ik vraag me dan ook af of het mogelijk is om het zadel zowel voor als achter op te vullen zodat hij van voor hoger komt te liggen en van achter op te vullen zodat hij weer recht komt te liggen.
Of dat uberhaubt mogelijk is om zo'n aanpassing te doen aan een zadel. Of dat ik beter het zadel terug kan brengen en een ander moet kopen.

kaatje77

Re: Kan dit opgevuld worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:28

Uit je verhaal te lezen is de boom te breed.
Zou persoonlijk niet voor opvullen gaan, want dat zakt allemaal weer in en kom je weer bij het zelfde uit.
Indien mogelijk het zadel terug brengen. En een ervaren zadelpasser erbij halen.
Succes. Vork

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:34

Heb weer halve informatie gegeven in de begin post. De boommaat is wel goed.
Maar mijn paard heeft een giga hoge schoft. En nog weinig bespiering naast de schoft. Ik denk dat dat het probleem is.
Dus ik hoopte dat dat opgevuld kon worden om het zo passend te krijgen. En als hij dan weer wat meer spieren krijgt de vulling weer aan te passen.

Laat er morgen iemand naar kijken die meer verstand er van heeft als ik.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:51

het kan zijn, dat de boommaat goed is, maar dat het model van het zadel toch wat weinig ruimte laat bij de schoft. Op zich zou dat met een teruggesneden kamer toch wel voldoende moeten zijn.
Ligt het diepste punt van het zadel in het midden? Ligt je achterboom veel hoger dan je voorboom? dit moet ca 3 cm zijn. Alshet meer is, en het diepste punt ligt vóór het midden, dan kiept het zadel dus voorover en is je voorboom te wijd.

De standaard norm van 2-3 vingers kan best varieren. Afhankelijk van de schoft van je paard kan het meer of minder zijn. Belangrijkste is dat de schoft wel vrij blijft.
Daarom moet je echt eens proberen, als je op het zadel op zijn rug zit, of je nog steeds een vinger tussen schoft en zadel kan steken. En dan niet alleen helemaal vooraan, maar ook iets verder naar achter doorvoelen.

Verder zeg je dat de kussens zacht zijn. Dat moet dus ook. Harde kussens verdelen namelijk de druk niet. helaas zie je tegenwoordig vaak keihard opgevulde kussens. Ja, dan moet er weer een bontje onder om het allemaal weer wat zachter te maken...

Het beste wat je kunt doen, is een goede zadelpasser bellen. Je zegt zelf, dat het zadel vrij goed ligt en dat je het zelf ook een heel fijn zadel vindt. Nou, dan zou ik proberen om deze goed passend te laten maken.
Een ander zadel lost niet echt wat op, want ook die moet netjes passend gemaakt worden. Dit is gewoon een kostenpost die je standaard in moet calculeren, net als het zadel jaarlijks even opnieuw te laten checken.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 07:06

Het zadel klappert niet. En het diepste punt ligt ook netjes in het midden. Hij ligt ook heel mooi recht. Vandaar dat ik zei dat hij op het oog netjes ligt.
Heb er ook een klein stukje mee gereden en het ligt ook mooi stil. Als ik zelf voel kan er in de kamer een vinger tussen. Ga ik iets verder naar achter is dat een een beetje wringen. Het is niet zo dat hij echt op de schoft ligt. Heb er alleen weing ruimte over.
Ben met rijden ook niet zo slim geweest. Had er een dik dekje onder. Had er beter even niks onder kunnen leggen.
Wel was meneer veel meer ontspannen en gebruikte zijn rug veel beter dan met dat andere zadel. Of misschien is dat wel stom toeval geweest.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:52

nee hoor, dik kans dat het wel goed komt met dit zadel.
Toch vind ik dat je hem een keer moet laten nakijken.

Ik heb een vorig jaar een ander paard gekocht en het zadel dat ik had, paste goed, dacht ik. Heb het toch maar op maat laten maken. Hij loopt nu opvallend beter.

Als de boom goed is, is het trouwens echt niet zo duur hoor.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 17:13

Ik hoor zoveel verschillende verhalen. De staleigenaresse waar ik sta heeft ook zo'n moeilijk paard. Mega hoge schoft en zij heeft ook heel veel zadels gepast die allemaal niet paste door dat de schoft tegen de kamer aan zat. Zei heeft uitenidelijk voor een euroriding gekozen. Waar dus ook de kamer van te laag was. Dat heeft ze op laten vullen en ligt nu perfect. Wel laat zij elk halfjaar de zadelmaker komen om te controleren en ze houdt het zelf ook goed in de gaten dat het zadel niet gaat zakken en weer op de schoft ligt.

Een ander zei weer dat komt noooooit goed. Als je dit laat opvullen blijf je het opvullen omdat het steeds weer inzakt en dat kan soms na een maand al zijn. Dan kan je beter gelijk een goed passend zadel kopen. (goed argument maar bijna niet te vinden) Volgens hem kan ik beter een zadel kopen met ver uitgesneden kamer. Maar ik heb ze eigenlijk nog niet gezien met een ver uitgesneden kamer.
Als jullie toevallig een zadel weten met een ver uitgesneden kamer hoor ik dat graag.

Door deze twee totaal verschillende verhalen. Ben ik heel erg gaam twijfelen. Het zadel zit echt gigantisch lekker en past verder ook goed. Morgen komt dan ook de zadelmaker kijken of hij er nog wat van kan maken. Mocht dat niet lukken kan ik van het weekend het zadel terug brengen. En moet ik opzoek naar een ander dressuurzadel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 17:38

nou, succes morgen! niet te veel zorgen maken over al die uitspraken van mensen die er ook niet echt verstand van hebben. Ben benieuwd wat de zadelmaker ervan zegt!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:08

Mijn merrie heeft geen extreem hoge schoft maar m'n Stübben Siegfried kwam voor 't opvullen zo af en toe wel op de schoft. Dit zadel heeft nl. geen teruggesneden kamer.

Zadelmaker heeft de vulling compleet vervangen. Hij ligt (nog steeds) als een huis en keurig van de schoft af. Opnieuw opvullen kán dus wel helpen.

Maar goed, het is aan jouw zadelmaker om te zeggen of het een kans van slagen heeft. Succes. Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 18:24

Succes heb ik wel nodig.
Ik heb liever dat hij dit zadel helemaal opnieuw vult (a 150 euro ofzo). Als dat kan natuurlijk.
Dan dat ik weer opzoek moet naar een ander zadel.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 13:08

Ik ben helemaal gelukkig.
Vanmorgen is de zadelmaker geweest. En hij was helemaal weg van het zadel. Hij was ook erg te spreken over het brede kussenkanaal. En hij heeft alles opgemeten en gedaan. En volgens hem moet hij makkelijk passend te maken zijn.
Ik kan hem vrijdag weer ophalen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:24

hee, hoe is het zadel nu geworden? Ben heel benieuwd!

Bandino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:53

Het kan , Maar het lijkt me niet zoon slim idee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:27

hee wel even lezen he? het zadel is al bij de zadelmaker geweest!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:30

ik heb gister een zadel aanmeet service gehad die uber luxe was en waar je direct kan zien hoe en waar je zadel scheef, of te veel drukt.
door middel van druk punten op een pas met electronica is alles zichtbaar. ideaal om te kijken of het ook echt nodig is en of het zadel na de aanpassing beter ligt.

(ps dit is wel een uiterst nieuwe methode) maar zeer effectief.
ik heb zelf ook een pony gehad die een hoge schoft had en niemand kon precies zeggen of het zadel goed lag als er iets opgevuld was

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:39

Hee, goed nieuws Haha!

Ik hoop dat het lukt! Wel even laten weten of het gelukt is he? Mag ik vragen over welk zadel we praten?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:48

Ik heb een zadel van een engels merk Equinefit. Het zadel heb ik die vrijdag opgehaald. En gelijk gepast. Het scheelde wek iets dat opvullen. Maar niet heel veel. Maar had nu wel iets ruimte over als ik erop zat.
Nu zijn we twee weken verder. En is het zadel dus weer gezakt tot de op de schoft. Ik kan het nu wel weer op laten vullen. Maar dat lijkt me ook niet zo goed voor het zadel. Vulling word dan wel heel hard.
Nu heb ik voor mijn andere merrie een wintecje die op haar ook niet fantastisch meer lag en die is ook wat te klein voor mijn kontje. En daar ligt dit zadel dus wel weer heel goed op. Dus dit zadel gaat naar mijn merrie. En voor mijn ruin ga ik maar opzoek naar een ander zadel wat meteen goed past. En ook echt genoeg ruimte over laat bij de schoft.

Dus als jullie tips hebben graag.