Zadel schuift, oplossingen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fury

Zadel schuift, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:44

Aangezien ik altijd verschillende paarden bijrijd voor mensen kom ik nog wel eens wat problemen met zadels tegen. Soms los ik ze (tijdelijk!) op door een onderlegger. Maar deze keer weet ik het niet. Ik rijd nu op een pony met een brede rug (maatje fries aldus de zadelmaker), brede schouders die ook vrij ver naar achter liggen en bijna geen schoft. pony is ook niet al te lang. Nu heb ik er samen met de zadelmaker een goed passend zadel op gevonden. Tenminste dat leek zo en ook bij de eerste keer rijden beviel het prima, pony liep lekker ruim en ik hoefde eigenlijk vrij weinig te doen of hij liep al lekker ontspannen. Ook zijn singelnijd vermindert zichtbaar, dus kreeg het idee dat dit zadel hem wel beviel. Nu heb ik het zadel een week op proef en krijg nu weer dat het zadel begint te schuiven. Een kant op. Pony is ook een beetje scheef in de bespiering dus daar kan het ook aan liggen. Ik merk dat als ik linksom wil buigen hij mij op de rechterkantwil zetten en als hem dat lukt het ook presteert om het zadel die kant op de te krijgen.
Ook heeft die een bol buikje, waardoor de singel tegen zijn voorbenen wil gaan liggen, zou een bananensingel (of hoe dat ook heet Tong uitsteken ) helpen? En zou deze singel het schuiven van het zadel naar rechts tegen gaan?
Ikzelf zit niet scheef, mijn rug is namelijk helemaal nagekeken en ook mijn instructrice let hier streng op.
Zadelmaker zie ik binnenkort weer, en dan gaan we nogmaals naar het zadel kijken. Maar hoop dat er hier al mensen zijn met ervaringen en ideeen waar ik het met hem dan over kan hebben. Het zadel wat er nu op ligt ben ik opzich al blij mee, het was echt moeilijk om een zadel te vinden.

Naranga

Re: Zadel schuift, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:48

Ik zou de pony eerst wat meer doortrainen (als dat mogelijk is met dit zadel) bespiering rechter proberen te krijgen en die buik er wat af en dan eens kijken of het verbeterd. Dat soort ruggen blijven lastig.
Verder zijn er speciale zadels voor friezen, weet het merk zo niet meer, maar ja, daar betaal je wel voor...

Tanja

Re: Zadel schuift, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:57