koperen rolletjesbit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

koperen rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:01

Vandaag ben ik gaan proefrijden bij een pony die ik waarschijnlijk ga bijrijden. Het was een heel leuk beestje en ik wil er graag mee door. Alleen, de eigenaresse had er een bit met koperen rolletjes in met rijden. Ik heb wel gelijk gezegd dat me dat wat scherp leek, maar zij vond het meevallen. Ik wist er verder nog weinig vanaf en heb er niks meer van gezegd, het is moeilijk argumenten te geven als je niet precies weet hoe iets werkt.

Nou heb ik hier een aantal ouder topics over dit soort bitten gelezen, over dat ze een prikkeling opwekken door de verschillende metalen in combinatie met het speeksel van het paard. Ik zou dus veel liever met een ander bit gaan rijden, maar het is niet mijn paard en dus ook niet mijn keuze watvoor bit ze in krijgt. Ik wil het komende woensdag (dan ga ik er de tweede keer heen) nog wel bij de eigenaresse aankaarten dat ik dit echt geen fijn bit vind, door die prikkeling, maar ik snap nog niet precies hoe het werkt en ik wil het wel duidelijk kunnen uitleggen.

De uitleg in andere topic gaat het over potentiaalverschillen, en dat het hetzelfde werkt als bij aluminiumfolie op je vullingen, maar hoe gaat dan dan precies? Ik weet dat het vervelend voelt, maar waarom voelt het dan vervelend? Ik heb nooit natuurkunde gehad dus ik wil graag uitleg voor dummies Bloos

Koper

Re: koperen rolletjesbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:14

Bedoel je een gewoon trensje maar dan met koperen rolletjes zo halverwege? Paarden vinden koper vaak lekker en daardoor maken ze extra speeksel aan, als de pony van zichzelf een droge mond heeft wanneer hij wordt bereden zal zo'n bit met koperen rolletjes juist helpen om het bit minder stroef te maken in zijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:17

hestejente schreef:
Bedoel je een gewoon trensje maar dan met koperen rolletjes zo halverwege? Paarden vinden koper vaak lekker en daardoor maken ze extra speeksel aan, als de pony van zichzelf een droge mond heeft wanneer hij wordt bereden zal zo'n bit met koperen rolletjes juist helpen om het bit minder stroef te maken in zijn mond.

Ja het is een enkelgebroken bit met rolletjes halverwege het mondstuk. Ik snap dat paarden koper misschien lekker vinden, maar door twee verschillende soorten metaal kan je een kleine stroom (prikkeling, geen schok) in de mond krijgen. En ik snap niet hoe dat werkt, daar vraag ik dus uitleg over Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:18

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:50

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 10:56

Ik wil het komende woensdag (dan ga ik er de tweede keer heen) nog wel bij de eigenaresse aankaarten dat ik dit echt geen fijn bit vind, door die prikkeling, maar ik snap nog niet precies hoe het werkt en ik wil het wel duidelijk kunnen uitleggen

Je geeft aan dat je het geen fijn bit vindt, dat kan. Maar je geeft ook aan dat je niet precies snapt hoe het werkt. Die 2 dingen gaan niet samen.
Laat je eerst door iemand die verstand van zulke dingen heeft goed uitleggen wat de werking is van het bit. Leer de pony kennen en bepaal dan je mening. Die volgorde lijkt mij logischer dan eerst aandragen dat je het geen fijn bit vindt, dan informatie inwinnen hoe het bit eigenlijk werkt, en dan de pony rijden. De eigenaresse heeft dat bit er ws. niet inhangen omdat ze het mooi vindt Clown Ze zal er een bedoeling mee hebben, en dat wil ze je vast uitleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:13

heel veel ruiters weten niet de werking van dit bit texelse..en gooien het er maar in omdat hij het niet vast kan pakken.

Ik zelf zou nooit, maar dan ook nooit op een paard stappen met deze rommel erin...

bij mij doet de link het overigens gewoon Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 11:16

Ik denk niet dat je kan zeggen dat paarden het koper 'lekker' vinden, het smaakt wel anders. Ik vind het zelf smerig, maar ga er idd wel speeksel van aanmaken.
En idd een rolletjesbit is sowieso niet mijn manier van werken, ik los dingen liever rijtechnisch op dan dmv optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:05

texelse schreef:
Ik wil het komende woensdag (dan ga ik er de tweede keer heen) nog wel bij de eigenaresse aankaarten dat ik dit echt geen fijn bit vind, door die prikkeling, maar ik snap nog niet precies hoe het werkt en ik wil het wel duidelijk kunnen uitleggen

Je geeft aan dat je het geen fijn bit vindt, dat kan. Maar je geeft ook aan dat je niet precies snapt hoe het werkt. Die 2 dingen gaan niet samen.Laat je eerst door iemand die verstand van zulke dingen heeft goed uitleggen wat de werking is van het bit. Leer de pony kennen en bepaal dan je mening. Die volgorde lijkt mij logischer dan eerst aandragen dat je het geen fijn bit vindt, dan informatie inwinnen hoe het bit eigenlijk werkt, en dan de pony rijden. De eigenaresse heeft dat bit er ws. niet inhangen omdat ze het mooi vindt Clown Ze zal er een bedoeling mee hebben, en dat wil ze je vast uitleggen.

Ik geloof dat je me nog niet helemaal snapt: Ik weet dat het bit een prikkeling geeft en daarom vind ik het geen fijn bit. Wat ik niet snap is hoe de prikkeling wordt opgewekt, daar vraag ik dus informatie over Lachen
Ik kan helaas m'n beginpost niet meer aanpassen, maar ik zal voortaan wat duidelijker mijn vraag proberen te formuleren.

Ik heb overigens wel meteen gevraagd waarom ze dit bit gebruikte, het antwoord daarop was dat ze wel een gewone trens had en dat ze daar ook goed op liep maar dat ze haar met het rolletjesbit nog lichter vond. En tsja, ik vind dat je niet naar een sterker bit moet overstappen als ze op een gewone trens ook goed lopen Knipoog Zeker omdat het een vrij groene pony betreft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 15:07