[WN] echt 'schaap' gekocht, hoe wassen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

echt 'schaap' gekocht, hoe wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 18:58

heb een echt (los) schaap voor onder mn pad op de kop kunnen tikken, maar hoe ga ik dat ding straks wassen?
wordt natuurlijk door gebruik behoorlijk schmutzig en ik heb al eens eerder een schaap verzopen dat gekrompen en hard uit de was kwam.. Blond dat wil ik met deze graag voorkomen.
Bij westernpads zit er wel vaker een echt schaap onder dus kom maar op met die adviezen!

deze kleine lettertjes zijn voor diegenen die nog niet door hadden dat het geen echt schaap is maar een onderlegger van schapenbont

spatter

Re: echt 'schaap' gekocht, hoe wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:20

ik denk in bad laten weken en het liefst met zo min mogelijk zeep om de huidvetten te laten zitten

maar ga je dat vel onder je pad stoppen en dan je zadel erop?

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:21

met speciale shampoo

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:22

dat schijnt wel beter voor je paard te zijn Lachen dat het schaap contact maakt met je paard. De pad is groter dan het schaap.

welke shampoo dan Miiejj
Laatst bijgewerkt door cissy op 30-06-08 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:22

Van Christ is er een speciaal wasmiddel voor in de wasmachine C7 heet het geloof ik. Daar kan je alle wollen en lamswollen spullen mee wassen, het leder blijft soepel en het wol fluffy.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:23

kijk, daar heb ik wat aan...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:25

Ik denk dat de kant-en-klare lamsvelletjes van christ heel wat dunner en makkelijker wasbaar zijn dan echte schapen. Ik heb thuis ook een paar echte schapen (en geiten en een wild zwijn en rendieren Tong uitsteken), maar ik zou niet weten hoe je die moet wassen. Ze zijn wel soepel, maar ik zou ze toch echt niet zomaar in de wasmachine stoppen. Eerder als ze echt vies zijn in een lauwwarm sopje weken. Het is immers vuil en zweet van het paard, dat weekt vast ook 'gewoon' wel los.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:27

heb m nog niet binnen dus weet niet hoe dik het leer is, mijn ervaring met het verzopen schaap is dat die dus hard geworden is en viltig, heb m al geprobeerd te borstelen maar dat mocht niet baten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:29

toen ik mijn schaap kocht gaf ze me als advies mee om hem een uurtje op zen kop in de sneeuw te leggen als ik vond dat hij schoon moest

dus wachten tot er sneeuw ligt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:29

cissy schreef:
heb een echt (los) schaap voor onder mn pad op de kop kunnen tikken, maar hoe ga ik dat ding straks wassen?
wordt natuurlijk door gebruik behoorlijk schmutzig en ik heb al eens eerder een schaap verzopen dat gekrompen en hard uit de was kwam.. Blond dat wil ik met deze graag voorkomen.
Bij westernpads zit er wel vaker een echt schaap onder dus kom maar op met die adviezen!

deze kleine lettertjes zijn voor diegenen die nog niet door hadden dat het geen echt schaap is maar een onderlegger van schapenbont

Dit moest ik echt twee keer lezen ROFL Helaas heb ik geen tips voor je, maar je hebt wel iemand een lachstuip gegeven. Dat je het even weet Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:30

Ik denk inderdaad dat schaap wel viltig wordt als er iets op ligt te wrijven (je zadel dus). Maar ik denk niet dat je m zo vaak kan wassen dat je dat kan voorkomen. Wanneer huid nat is kan het inderdaad opdrogen als karton. Je kan het als het nog vochtig is met de huid-kant over een rand (van tafel oid) heen en weer trekken tot het droog is. Op die manier blijft het soepel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:31

cissy dat krijg je in de wasmachine, daarom zei ik ook weken in bad

kombinatie van schaap en pad onder het zadel lijkt me niks
volgens mij veels teveel van het goede

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:31

*Ligt naast stoel van het lachen, klimt er weer op en gaat serieus aan de slag*

Ik was mijn (Mattes) schaap in de wasmachine met dat middel van Christ, en daarna gaat het de droger in op een kort programma'tje zodat schaap er weer lekker fluffy uitkomt.

Heb nog geen klachten gehad, noch van schaap noch van peerd,dus neem aan dat het goed is gegaan Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:32

Hemel...dierenbeul!! Een schaap mag helemaal niet worden gewassen! Dan wordt hij trouwens loodzwaar en kan je hem nooit meer aan de lijn hangen om te drogen! Droogtrommel is natuurlijk sowieso uit den boze, dan worden ze misselijk van het ronddraaien,gaat de vacht vol braaksel zitten en kan je opnieuw gaan wassen.
Nee meid een schaap hoort lekker in de wei en de regen spoelt de vacht vanzelf wel schoon.

Sorrie ik kon het even niet laten Clown Ik moest zo lachen om je titel! Haha! Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:45

sorry hoor maar is serieus onderwerp ja! Clown

maar ik kan het oude schaap dus weer soepel krijgen door hem over de stoelleuning heen en weer te halen?
en nieuwe schaap kan op zn kop in de sneeuw om schoon te worden? dat gaat dan lang duren hier in NL.

Spatter, waarom hebben de betere pads zoals PC dan een echt schaap eronder en ook nog dat airride ertussen?
ik ga uiteraard niet mn neopreen pad over het schaap heen leggen dan krijg ik mn singel niet vast en ga ik glijden, maar een showpad is niet zo dik en volgens mij is dat schaap daarvoor bedoeld.
zal even foto opzoeken http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0238262951
als ik m alleen onder mn zadel leg zie ik m niet meer denk ik...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:47

Ik heb heul ernstig en serieus geantwoord..althans het tweede deel van mijn post wel. Haha!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:48

cissy schreef:
maar ik kan het oude schaap dus weer soepel krijgen door hem over de stoelleuning heen en weer te halen?

Ja, mijn zusje looit huiden en die maakt ze ook zo soepel. En ook als ze ze niet 'in één keer afmaakt' dan maakt ze ze later gewoon weer nat om daarna verder te gaan. Ik denk wel dat je even bezig bent met een heel schaap Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 19:50

Gezien schaap gewoon haar is, in de wasmachine met een beetje shampoo. zo heb ik lang lamswollen truien gewassen en er gebeuren dan geen erge dingen mee!!!!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 19:53

Dovish, wil je eens aan je zusje vragen hoe je dan de haarkant eventueel kunt ´opfrissen´ van dat verzopen schaap Lachen

suleilitha, er zit nog leer aan het haar en daar ging het dus mee fout in de was, arme schaap helemaal hard en gekrompen. Trouwens, lamswollen truien gaan bij mij ook altijd fout...

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:05

Ik heb wel eens een schaap ingeshampood (gewoon met mensen-shampoo) en daarna uitgedouched. Dat wilde prima. We hebben zelfs wel eens een schaap geverfd met haarverf en zelfs dat ging Knipoog Ik zou het dan eerder een hand-douch'je geven dan in de wasmachine gooien. en onder het douchen kan je het haar ook nog een beetje uit de war halen/ wat kammen. Als het nog niet helemaal vervilt is tenminste.

En ik zal mijn zusje ook nog even om tips vragen als ik het morgen niet vergeet!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:11

IK hou me in...ik hou me in!! Kunnen jullie niet schapenvacht zetten...het word steeds meer een zaak voor de dierenbescherming. Over de stoelleuning heen en weer halen...hoe verzin je het! Sorrie dit is de laatste keer, maar het is zo'n schot voor open doel dit! Niet boos worden ben nu echt weg.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 20:13

Cissy als je belangstelling hebt heb ik nog zo'n flesje met speciaal wasspul staan is 3 me egewassen, schaapjes zijn verkocht maar flesje stat hie nog
oor ene kleine vergoeding mag je het hebben

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:15

Susan, vertel maar wat voor spul het is en wat je ervoor wilt hebben.

aerdenhout, wat maak je je toch druk Ach gut iedereen weet toch wat we bedoelen? is juist leuk zo... typt ook makkelijker dan schaaaapennnnvacht... Clown ik word echt niet boos hoor, ben er toch zelf mee begonnen, beetje lol in je leven mag best hoor ROFL

edit: even gezocht naar eerdere topics over schapen, heb het dus niet van een vreemde, is heel normaal onder westernruiters Lachen [WN-TR] nieuw schaapje en
[WN-TR] Schapevacht pad
(zie ook nog nuttige tips voorbij komen! hahaha)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:52

HOud ons op de hoogte of je schaap schoon is geworden, ik zou er voor de zekerheid een kotsbakje aanplakken anders kan je idd weer opnieuw beginnen:= Hoewel ik moet zeggen dat mijn schaap nog nooit misselijk is geworden van dat middel van Christ. Zal het eens navragen morgen voor je.

Hihihihihihi!! Heeeerlijke humor dit!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 22:54

schaap moet eerst nog arriveren in goede orde, dan poosje gebruikt gaan worden en wordt dan pas gewassen, dus kan effe duren!