zonder zadel lijkt niet mogelijk....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

zonder zadel lijkt niet mogelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 15:38

vanaf dat ik haar heb heeft mijn paard erg veel moeite met het rijden zonder zadel, nu maakt dat verder niet zoveel uit, maar ik vraag me af waarom. Ik heb haar inmiddels zover dat ik zonder zadel naar de wei kan stappen en in de bak kan stappen, zodra ik mijn been aanleg begint het gedonder, ze lijkt extrreem op mijn been te reageren en maakt een soort huppel (springt in draf zeg maar).
Laast was ik even zonder zadel aan het uitstappen en deed ze dit (ik wilde haar even terug duwen naar de hoefslag met mijn been) toen een stalgenoot dit zag gebeuren. Ik het verhaal uitgelegt (want tja, ergens is het erg komisch, aangezien ze echt gaat "stuiteren" ) en zij stelde voor dat ik haar barebackpad eens probeerde (een dekje met een singel, meer is het eigenlijk niet)
Stom genoeg reageerde ze nu veel minder heftig op mijn been....
Door de jaren heen heeft ze verschillende zadels gehad (eerst een dressuur, toen een waardeloos westernzadel, toen een goed westernzadel, toen een barefoot (ze was drachtig en western pastte niet meer), toen een Bates, en nu een Ainsley)
Met geen van deze zadels vertoont ze het gedrag wat ze zonder zadel vertoont.
Iemand enig idee?

CM_

Re: zonder zadel lijkt niet mogelijk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:41

Ik ken meer paarden die dit hebben.
Ik denk dat een zadel de druk van de ruiter gewoon beter verdeeld, en het paard niet tegen de druk van de benen kan als de druk niet verdeeld word.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:43

De mijne is zonder zadel ook veel meer aan mijn been, ik denk dat je hulpen veel sterker inwerken, en je zit ook niet zo stabiel als met zadel,

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:45

Zonder een zadel is de drukverdeling minder groot, dus reageren ze sterker op de hulpen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:50

Als je zonder zadel gaat rijden en je been iets aanlegt, creëer je ongemerkt druk op je zitbeenknobbels en die drukken vlak naast de ruggegraat.
Ik ben van mening dat die heftige reactie van je paard daarvan komt.
Ik rijd nu soms wel zonder zadel maar inderdaad een dik dekje erop met een elastische singel, wordt je ook niet zo vies. Knipoog