[WN] verschillende soorten bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lonneke01

verschillende soorten bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 14:16

Je hebt zo verschrikkelijk veel soorten bitten. maar waar dienen ze allemaal precies voor.
op te beginnen een snaffle.
- snaffle, maar dan enkel of dubbel gebroken of met zo een rolletje erin.
- d-snaffle, enkel of dubbel gebroken of een rolletje

shanks,
met bogen, enkel gebroken, met rolletje, helemaal vast, aan alle kanten beweegbaar.

Maar niet te vergeten ook alle hunterbitten nog.
Wie kan mij een beetje wegwijs maken. Verward

Signe

Re: verschillende soorten bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 20:22

Om te beginnen kun je idd het beste een snaffletje pakken. Enkelgebroken kan, dat wordt ook wel 'trainingsbitje' genoemd. ikzelf ben overgestapt op een snaffle met rolletje omdat dat zachter is en die van mij daar beter op reageert. ALs je van de dresuur in de western 'overstapt' moet je erom denken dat de dresuurmondstukken vaan dikker zijn en de western dunner, dus die werken harder in als je met constante aanleuning rijdt.
De D- verwijst naar de vorm van de ringen. Je hebt ze met ronde ringen en met D vormige. Beide mogen op wedstrijden gebruikt worden.

Shanks: de mondstukken. Er zijn er met tongbogen endergelijke, dara kan ik je weinig over vertellen, de één zegt tong vrijheid, maar dat metaal raakt wel vaak het verhemelte. Ik heb zelf een rechte met een rolletje van Myler ( zij kunnen je trouwens heel goed adviseren!) Het rolletje zorgt er dus voor dat de scharen onafhankelijk bewegen ( en dus druk op 1 kant van het hoofdstel komt) Bevalt mij erg goed, net als de snaffel eigenlijk.

De S-schaar is handig als je paard neigt de scharen vast te pakken, maar ze hebben verder geen inwerking op de funcite van het bit.

Hoe langer de schaar des te kleiner de hand moet bewegen om een effect in de paardenmond te veroorzaken.

Hunterbitten kan ik je ook niet mee helpen.

Lonneke01

Re: verschillende soorten bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 06:43

oke dankjewel.
Wat is de site van myler, had al even gezocht maar kewam er niet uit. Dan stuur ik hun een mail, ben wel erg benieuwd namelijk waar het allemaal precies voor is.