Welk zadel geschikt.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Welk zadel geschikt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:47

Ik weet dat er al een hele hoop van dit soort topics lopen dus ik denk ik gooi er ook maar 1 tegenaan Tong uitsteken .
Voor Zuhra ben ik op zoek naar een ander zadel. Het zadel wat ik nu heb kan ik niet meer mee rijden want het is veel te smal geworden. De eisen die ik aan mijn zadel stel zijn:
ten eerste natuurlijk dat het goed past. Ik heb een breed paard met een korte rug en weinig schoft. Ze is uit de harry horse serie zadels gegroeid en ook de standaard wintec past haar niet meer. Ze is zo veel gegroeid dat ik nu aan het 4e zadel toe ben in een jaar tijd (1 heeft er maar een week of 2 op gelegen die paste meteen al niet goed).
Ten tweede: ik zou graag een dressuurzadel willen hebben (mag eventueel ook een boomloos zadel dressuurmodel). Omdat zuhra nog jong is ga ik zeker de komende 3 jaar nog niet springen. Een mooi veelzijdigheidszadel kan ook maar dan moet het wel goed liggen.
Het budget is voor compleet zadel tussen de 500 en 600 euro. Ik wil het liefst een tweedehands merkzadel van een goed merk.

Willemina_L

Re: Welk zadel geschikt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:49

Ik kan je maar een ding aanraden; neem een gecertificeerd iemand in de hand! Surf naar www.msfc.nl en vind iemand in de buurt die je verder kan helpen. Geloof me, het kan je zoveel ellende besparen!! En stuur me anders een pb, kan je er veel over vertellen door eigen ervaring..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:04

Er zit hier iemand in de buurt maar ik ken haar persoonlijk en ik mag haar niet zo heel erg. Zij heeft in haar assortiment geen zadels onder de 600 euro en dan valt dat voor mij dus af. De andere msfc'er die hier in de buurt zit heeft al helemaal geen zadels dan zou ik eerst een paar zadel aan moeten schaffen en dan vervolgens haar die zadels laten controleren. Verder zitten ze allemaal te ver weg om te laten komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:26

Als je genoegen neemt met een kunststof zadel heeft Thorowgood er ook speciaal voor het brede paard (haflinger e.d.). Daarnaast zijn er ook wat meer rasspecifieke zadels die speciaal geschikt zijn voor brede paarden met een korte rug en weinig schoft, bijvoorbeeld een Iberisch of IJslands zadel, ook tweedehands. Sommigen zien er net zo uit als een dressuurmodel Ja

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:10

Voor dat budget heb je nog wel een aardig tweedehands zadel, ik weet niet waar je woont maar kun je niet met je paard naar een goede ruitersportwinkel gaan, kun je daar eventueel je oude zadel ook nog inruilen b.v bij divoza doen ze dat. Of anders een instructrice laten kijken. Veel succes!!.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 12:31

Het paard verplaatsen is nog niet echt een mogelijkheid. Ik vind het erg eng om op vreemd terrein te rijden. Het zou wel kunnen maar het liefst wil ik toch thuis passen.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:40

bikkellove schreef:
Voor dat budget heb je nog wel een aardig tweedehands zadel, ik weet niet waar je woont maar kun je niet met je paard naar een goede ruitersportwinkel gaan, kun je daar eventueel je oude zadel ook nog inruilen b.v bij divoza doen ze dat. Of anders een instructrice laten kijken. Veel succes!!.

Als ze ergens geen verstand van zadels hebben is het divoza wel (Zoetermeer).....
Zadelboer van bokt heb ik wel goede ervaring mee Lachen

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 13:06

Ik heb net contact gehad met divoza. Ze komen woensdag met een paar zadels om te passen.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:37

Het is maar net wat voor ervaring je er mee hebt, en ik heb wel goede ervaring met divoza (leek). Veel succes met het vinden van een passens zadel.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:11

Ze nemen vooral een paar brede zadels van de wintec serie mee. Nou ben ik niet zo echt te spreken over het wintec type zadels maar toch eens even kijken.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 08:18

Hallo InekeH87, ik heb je een pb terug gestuurd, maar nog niets gehoord? Als je echt iemand met verstand van zaken wil laten kijken, neem dan een MSFC-er in de hand!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 14:19

Bij divoza hebben ze een msfc-er als zadelpasser die komt dus morgen.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:43

Van de wintec type's vind ik zelf de isabell werth het fijnst, die geeft de meeste steun. Maar dat is mijn persoonlijke mening, bij die andere vind ik altijd dat je er zo óp' zit. Nou ben benieuwd of er iets bij zit voor je.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 19:02

Als jouw paard een korte rug heeft, heeft het misschien ook wel veel schwung in de rug. Dus kan je niet met een zadel met grote keilkussens terecht, b.v. de Wintec Isabell Werth.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 20:54

Wat bedoel je met schwung in de rug ? (sorry ben nog een redelijke leek op paardengebied)

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 23:24

Goede vraag, ik ben helaas ook (nog) niet echt ingelicht in al die Nederlandse vaktermen. Vergeef me dus a.u.b. In Duits praat je wel over "Schwung im Rücken", wat betekend dat de rug van het paard op een gebogen lijn naar boven lijkt. Het tegendeel is een rechte rug die op een horizontale lijn lijkt.
Beeld voor de verklaring: http://i26.tinypic.com/2vcgdu8.jpg

Zie je wel de verschil? Nu heeft de ene zadel en gebogen zadelboom terwijl de andere een rechte zadelboom heeft, je moet dus de juiste voor jouw paard kiezen. Meestal hebben ponies, barokke paarden, fjorden enz. schwung in de rug, maar warmbloeden een rechte rug. Vaak sluiten en korte rug en een gebogen rug op elkaar aan.
De Wintec Isabell is een extreem lange en rechte zadel, dus past hoogstwaarschijnlijk niet op en korte gebogen rug.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 10:06

Zuhra heeft een redelijk rechte rug dus geen schwung. Ik zal een foto van de rug van zuhra erbij doen.
Dit was wel aan het begin van de training meer dan een jaar geleden ze is nu zeker nog 5 centimeter in de hoogte en een heel stuk in de breedte gegroeid.
Afbeelding

Op deze foto lijkt ze echt nog maar een pony'tje maar ze is nu echt een paard geworden.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:48

Schwung kan worden omschreven als het energetisch naar voren gaan van het paard. Het gaat hierbij vooral om wat het achterbeen doet. Er dient een duidelijke buiging van het achterbeen aanwezig te zijn. Een paard kan heel snel lopen, maar dus geen schwung hebben. De beweging van het achterbeen dient duidelijk voorwaarts/opwaarts te zijn (vooral in draf goed te beoordelen). Dit kan alleen als de rug goed losgelaten is.

Lacrima

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 00:45

Idd, dat is een rechte rug. Misschien kan de Isabell daar dan wel op, indien het niet te lang is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:39

ik heb nu een tijdelijke wintec met cair. Volgens de zadelmaker was ze erg dik (vind ik zelf ook) zeker 50 kilo te veel. Ze stond al op een dieet maar nu is dat nog iets strenger. Ik ga de komende 2 tot 3 maanden haar goed aan het werk zetten en als ze dan weer netjes op gewicht is komt hij weer om een definitief zadel aan te meten.
In de wintec zit nu een witte boom.

dien89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:43

Ik ben opzoek naar een nieuw zadel voor mijn arabier ik heb nu een Prestige Appaloosa olimpic (zo iets ongeveer) Maar deze ligt niet goed op haar ze heeft zoals de meeste arabieren namelijk weinig schoft dus dit zadel past haar niet goed. Wie heeft er een goed advies over een goed zadel. Het moet niet al te duur zijn trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:45

ineke:
thorowgood heeft hele fijne zadels voor dit type rug..zadels met vrij rechte kussens en wel breed.is dat misschien wat voor jou?

wintec heeft juist hele ronde kussens,past dat wel op jouw dier?
wil je es een foto van paard met dat zadel maken?

dien89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:23

Ze is ook net pas 3 geworden dus ze zal nog wel wat groeien zowel in de hoogte als in de breete qua bespiering ik zal binnekort even foto's van haar maken met het prestige zadel op. M'n andere paard een nrps daar zit dat zadel wel goed op dus gelukkig is het geen weg gegooid geld geweest Tong uitsteken. Ik heb in de divoza en het kunstof kieffer zadel gezien is dit ook wat?? of is de zit daarvan erg hard?