tweedehands boomloos zadel wel doen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

tweedehands boomloos zadel wel doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 16:20

Hoi,
Mijn paard heeft ruim 2 jaar rust gehad omdat het zowel lichamelijk als geestelijk niet goed ging.
Nu ben ik al even bezig met te longeren aan de dubbele longe en dat gaat heel goed.
Ook merk ik aan hem dat hij zijn plekje gevonden heeft, en dat hij een stuk zekerder van zichzelf geworden is. Hij laat zichzelf nu gewoon zien.
Hierdoor gaan we er naartoe werken dat hij nog eens mee op buitenrit kan.
Ik heb hiervoor een ander zadel nodig en ik wil dan ook een boomloos zadel, dit omdat ik hem beter wil voelen en geen knellende boomzadel meer op zijn rug wil die mogelijk weer ergens niet goed ligt ( als dat fout gaat ben ik zo weer terug bij af ).
Nu ben ik me aan het inlezen en vraag ik overal informatie op.
Ik vroeg me alleen af of een tweedehands zadel ook goed kan zijn voor je paard, omdat deze zadels zo erg naar het lichaam van het paard vormen.
Ik vroeg me dus af of een tweedehandszadel ook goed komt te liggen op je paard of dat je bij dit zadel beter altijd een nieuwe kan kopen.
Weet iemand dit?

Groetjes Pharlap.

willeke_x

Re: tweedehands boomloos zadel wel doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:23

Ik ken verschillende mensen die een tweedehands barefoot of randoll's hebben gekocht. Geen van hun allen klaagt daarover... Ik gebruik mijn randoll's ook op verschillende paarden. Het is niet zo dat het zadel zich erg vormt naar het paard zodat het op anderen niet meer te gebruiken zou zijn. Omdat er geen boom inzit is het zadel juist héél flexibel waardoor het op andere paarden ook perfect KAN passen. Ik zeg uitdrukkelijk KAN want het zadel past zeker niet op alle paarden. Paarden die te rond zijn, daar kan het wel eens op gaan schuiven (weinig tot geen schoft) of paarden met te hoge schoft, daar kan het wel eens gaan knellen. Maar je kan wel al veel verbeteren door van pommel te wisselen in die modellen. Hoe het zit met zadels als ghost, freeform enz weet 'k niet.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:32

Hoi,
Bedankt voor je reactie.
mijn paard heeft wel een wat hogere schoft, en na 2 jaar rust ook geen bespiering meer natuurlijk, maar daarvoor ben ik ook met hem aan het werk.
Wat denk jij bij het zien van deze schoft, zou het lukken of niet?

Afbeelding

Groetjes Pharlap.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:38

ik heb wel een tweedehandse gekocht. via bokt zowaar;) is mij goed bevallen hoor Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:47

Ik zie niet in waarom een 2e hands boomloos geen goed idee zou zijn Haha!
De pasvorm veranderd niet, sterker nog hij zal zich makkelijker vormen omdat de stugheid er al uit is én ze zijn goedkoper als nieuw Haha!
Alleen maar voordelen dus.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:48

je kan niet aan zo'n foto zien of het zou kunnen lukken. Maar je kan eventueel wel de verkoper vragen of je het zadel eens op je paard mag passen. Weet dat de pommels die ze bij barefoot hebben ook passen in de torsions en de randoll's.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:01

Er zijn ook boomloze zadels te koop waarvan je de inlays kunt vervangen. Daardoor lijkt het hele mogelijke probleem dat jij noemt ondervangen te kunnen worden.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 20:54

Bedankt voor de reactie's!
Ik snap dat het moeilijk is om het vanaf een foto te zien, maar ik vind het ook moeilijk om straks alleen op mijn eigen oordeel af te gaan, aangezien het voor mij ook de eerste keer is het zo'n zadel.
Ik wil toch ook proberen om over een tijdje een tweedehands barefoot te kunnen krijgen.

Groetjes Pharlap.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:18

Christel1164 schreef:
Er zijn ook boomloze zadels te koop waarvan je de inlays kunt vervangen. Daardoor lijkt het hele mogelijke probleem dat jij noemt ondervangen te kunnen worden.

Klopt, maar dat is ook maar beperkt... Je kan niet alle problemen aan de schoft oplossen met zo'n boomloos zadel of met een speciale pad.

Pharlap schreef:
Bedankt voor de reactie's!
Ik snap dat het moeilijk is om het vanaf een foto te zien, maar ik vind het ook moeilijk om straks alleen op mijn eigen oordeel af te gaan, aangezien het voor mij ook de eerste keer is het zo'n zadel.
Ik wil toch ook proberen om over een tijdje een tweedehands barefoot te kunnen krijgen.

Groetjes Pharlap.

Als je zo'n zadel zou passen moet je nagaan of het zadel niet knelt aan de schoft. Dat kan je héél eenvoudig zien door je hand tussen de schoft en de pommel te steken en langs de zijkanten af te tasten. Ga desnoods even zelf in het zadel zitten en voel even onder het zadel terwijl iemand anders je paard vast houdt, Je zou in principe die pommel niet mogen voelen onderkant van je zadel. Rij het paard licht in het zweet met het zadel en kijk dan eens als je het zadel af neemt of alles ongeveer even nat is. Het enige dat droog moet zijn is het gootje op de ruggenwervel want daar mag de pad, noch het zadel de rug raken. Ik kan vanop de foto ook niet uitmaken of jou paard de ruggenwervel heeft uitsteken of niet... Indien de ruggenwervel wat uitsteekt heb je toch echt ofwel dubbele inlages nodig ofwel voldoet een boomloos zadel ook niet.

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 11:50

Afbeelding
Misschien is deze duidelijker.

De ruggengraat steekt niet zo uit bij hem.
Ik heb ook nog bij singlefooters ( schrijf je dat zo Bloos Haha! ) geinformeerd via de site en hun denken dat het wel moet lukken en adviseren ook dubbele inlagers en een hogere pommel.
De dubbele inlagers adviseren ze ook naar aanleiding van zijn gescheidenis.

Dinsdag ga ik ook nog naar iemand toe die ze verkoopt. Dan kan ik ook de zadels even zien in ieder geval.

Groetjes Pharlap.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:56

Er is niks mis mee om een 2e hands boomlooszadel te kopen. Je moet wel oppassen dat je niet een model koopt te veel verouderd is.