zadel voor paard met hoge schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

zadel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:01

Ik wil een tweedehands dressuurzadel gaan kopen voor mijn kwpner.

Afbeelding
(meneer had geen zin meer in foto's maken. Die wilde alleen naar de wei)

Naar welke merken kan ik het beste kijken en welke absoluut niet?
Ben wel opzoek naar een zadel met een beetje vorm. Dus geen plat ding zonder wrongen.
Ik zit zelf aan een euroriding, kentaur enz te denken.

dolor

Re: zadel voor paard met hoge schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:06

ik denk dat je het beste kan gaan kijken naar een zadel met een terug gesneden kamer. dat geeft al veel schoft vrijheid. voor de rest is het passen en kijken of het dan goed ligt of niet.
je kan ook een zadelmaker laten komen. veel zadelmakers hebben namelijk tweede hands zadels, dus is het wel goedkoper, maar wordt er alsnog gelijk goed gekeken of het zadel goed ligt en of het eventueel aangepast kan worden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:22

Ik wil er zoiezo een zadelmaker bij hebben. Ben als de dood dat het toch niet zo goed past als ik denk. Alleen de zadelmaker die ik altijd heb verkoopt zelf geen zadels. Dus ik koop iets van particulier. Met de afspraak dat ik hem teruhg kan brengen als het niet past en laat dan de zadelmaker kijken als ik zelf het idee heb dat het wel goed ligt.
Welke zadels hebben een terug gesneden kamer.

En heeft hij ook een ver doorlopende schoft of valt dat mee?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:14

Ik heb hetzelfde probleem gehad met Ozis, zij heeft wat dat betreft ook een moeilijke bouw. (smal, hoge schoft)
Ik heb destijds Drunens Ruiterhuis laten komen om een zadel te passen, gelukkig heb ik goed passend zadel kunnen vinden!

Gezien Ozis bouw paste er slechts enkele merken, Euroriding was er inderdaad een van. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Anatomica.
Als ik jou was zou ik Drunens Ruiterhuis gewoon laten komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:30

O.a. Kieffer heeft ook (bijna) altijd een teruggesneden kamer. Als een nieuwe te duur is, zijn er ook vast nog betaalbare tweedehandsjes. Ik ken het Drunens Ruiterhuis niet, maar als zij een goede service hebben en veel zadels kunnen meenemen, zou ik het ook zo proberen. Met een zadel te kopen en evt. terug te brengen, kan het ook lang duren en dat is niet echt praktisch, denk ik.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:12

Kan het niet goed zien op de foto, maar lijkt of hij lichte atrofie heeft naast de schoft. Van een foto is altijd moeilijk, moet je in het echt zien. Als dat het geval is dan moet je een zadel nemen waarmee hij kan groeien (spieren). Neem je een zadel wat nu goed past, dan zal zijn bespiering niet kunnen groeien.

Je kan een template maken van je paard (model om zadel aan te meten) en hiermee aan geven wat voor maat/model zadel je zoekt. Een zadelmaker of iemand van de msfc zou je dan advies kunnen geven en alvast bepaalde zadels die bij je template passen mee kunnen nemen.

Er zijn niet echt bepaalde merken die je hier voor kan schrijven. Het is echt passen en goed kijken naar het paard. Maar een teruggesneden kamer is een goeie optie.

Er zijn ruitersportzaken die met een lading zadels bij je langs komen (ook zadelmakers en msfcers) en die kunnen ook tweedehands zadels meenemen als je dat aangeeft en ze ze voorhanden hebben.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:48

Ik heb een Pegaso, die heeft geen teruggesneden kamer, maar wel een heel hoge kamer.
Mijn paardje heeft ook een hoge schoft, maar er blijft nog een zee van ruimte over.
De Pegaso is ook een kwaliteitszadel en dus niet goedkoop.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 07:32

Ja klopt naast zijn schoft heeft hij bijna geen spieren. Ik heb hem nu een kleine twee maanden. En heb hem gekocht bij een handelaar die hem al een tijdje had staan en waar hij niet regelmatig bereden werd. Al zijn spieren zijn dan ook weg gevallen.
Ik ga van het weekend een euroriding passen. Hoop dat het past. Ik laat dan voor de zekerheid de zadelmaker nog komen om te kijken of het echt zo goed past als ik denk.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 08:35

Om te zorgen dat de bespiering terug kan komen, moet het zadel niet helemaal passend zijn. Er moet een klein beetje ruimte blijven voor het terugkomen van de bespiering. Dit kun je weer oplossing door bijvoorbeeld een pad met inlages. Naar mate het paard/de bespiering toeneemt, kun je inlages wegnemen. En dan opnieuw het zadel controleren of het dan nog goed ligt.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:25

ik heb een anky classic met teruggesneden kamer gehad op een paard met een zeer hoge schoft,

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:27

een kiefer met terug gesneden kamer is fijn. die heb ik ook en rijd goed en de schoft ligt helemaal vrij.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:28

Ik heb dus zeer recent een nieuw zadel gekocht omdat Alf uit zijn zadel groeide. Was nog niet eens zozeer te zien door de zadelmaker op het oog hoor, maar wel op reactie en zeker toen hij ging meten met een of ander spinachtig ding waarmee hij de vorm en breedte op acht verschillende plaatsen meet.

Is je paard helemaal smal, is misschien passier wat, ik heb nu een prestige omdat Alf best heel rondgeribt is mét een hoge schoft, en dat is een lastige combi.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:30

die van mij heeft ook een erg moeilijke schoft.. hoog en naast de schoft ook beetje diep.. (moeilijk uit te leggen) Ik heb er een KN Allegro opliggen met een smalle kamer.. Gaat heel goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:43

daffodil schreef:
Was nog niet eens zozeer te zien door de zadelmaker op het oog hoor, maar wel op reactie en zeker toen hij ging meten met een of ander spinachtig ding waarmee hij de vorm en breedte op acht verschillende plaatsen meet.

Is dit dat ding?
Afbeelding

@TS , zorg eerst dat de rugspieren terug komen. Koop geen zadel op deze rug, uiteindelijk zal die ook gaan knellen.
Haal de zadelmaker erbij, die weet vaak goede opties om dit soort ruggen weer vol te krijgen, en dat hoeft in het begin helemaal nog niet zoveel te kosten. Het komt meer neer op de training die jij het paard geeft.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:45

Ja dat is m, ik dacht nou Alf zal wel gaan rennen maar hij vond m niets griezelig. Jan zei wel dat het voor het eerst was dat ie een paard had wat zo lang stilstond en gewoon afwachtte wat er ging gebeuren. Blijkbaar vinden paarden het wel een raar ding!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:46

Saddletech heet dat ding. Is een goeie manier om de rug te meten, alleen wel prijzig ( tov een flexibele liniaal)

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:52

Mijn paard heeft net als jouw paard ook zo'n hoge schoft.
Idd niet makkelijk om een goed passend zadel te vinden. Eerst had ik een Wintec ...maar die lag voor geen meter ...
Kieffer & Kentaur pasten goed.
Uiteindelijk heb ik een tweedehands dressuurzadel dat nog maar 3 maanden gebruikt was kunnen overkopen van een mevrouw die moest stoppen met de hobby doordat ze het financiëel niet meer aankon. Zij had het zadel net op maat laten maken in engeland voor haar paard. Haar paard had ongeveer dezelfde bouw als mijn paard. Ik heb het zadel een paar keer uit mogen proberen & dan gekocht. Dan heb ik de zadelmaker laten komen & die heeft alles nagekeken & de kussen moesten nogwat worden opgevuld. Nu ligt het echt perfect & het zit zalig. Ook een super diepe zit met beenwrongen. Het merk weet ik niet van buiten ...Het was iets met Equi ...nog iets ...maar het kwam dus helemaal van engeland.
Ik heb dus een volledig aangepast aan mijn paard, dressuurzadel voor 380 €.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:57

Niisj schreef:
Het was iets met Equi ...nog iets ...maar het kwam dus helemaal van engeland.

Equinefit, wordt gemaakt in Engeland ( Wallsall) en verkocht door een Nederlander. Mooie zadels, goede kwaliteit.

Echter, de TS zou nu echt nog geen zadel op maat moeten kopen. Eerst die rug weer terug in de bespiering.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:07

Bourrelier schreef:
Niisj schreef:
Het was iets met Equi ...nog iets ...maar het kwam dus helemaal van engeland.

Equinefit, wordt gemaakt in Engeland ( Wallsall) en verkocht door een Nederlander. Mooie zadels, goede kwaliteit.

Echter, de TS zou nu echt nog geen zadel op maat moeten kopen. Eerst die rug weer terug in de bespiering.

Ja dat was het ! Equinefit !
Ben het wel eens met dat het paard eerst wat in bespiering moet komen voor een zadel op maat te kopen.
Heb ik eerst ook moeten doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 16:58

Ik heb nu tijdelijk met een wintec gereden. Maar dit past gewoon niet. En wil dan snel een goed passend zadel. Maar wat kan ik nu het beste doen? Voorlopig niet rijden en eerst spieren kweken door longeren. En dit dan paar weken/maanden doen. Zodat ie weer wat spieropbouw krijgt en dan een goed passend zadel kopen?
Hier nog twee foto's. Ik heb helaas geen goede standfoto van opzij. Kan ik morgen wel maken.

Afbeelding
Afbeelding

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:58

Ik heb toen eerst ook met mijn paard eerst de rug wat in orde moeten krijgen qua spiermassa. Ik had toen ook een Wintec, die lag eigenlijk ook voor geen meter. Qua boom lag dit zadel dan weer heel goed, ze had nog voldoende ruimte over tussen de schoft & de boom maar de kussens drukten vanachter heel erg op haar rug omdat het zadel naar beneden afliep (ik weet niet of je weet wat ik bedoel maar het is nogal moeilijk uit te leggen) als ik het erop legde & de druk niet gelijk verdeeld was over de rug. Kussens laten opvullen was geen optie want het was zo'n Wintec met luchtsysteem. Toen heb ik tijdelijk zo'n schapenvachtje vanachter waar het zadel op haar rug drukte, eronder gelegd. Zo ging het al wat beter. Ze schoot niet meer weg omdat ze druk voelde op haar rug. Toen heb ik veel verzameloefeningen, overgangen gereden & haar altijd zo goed mogelijk door haar rug proberen rijden. Voor de rest heb ik ook extra eiwitten bijgegeven door haar voer.
Na een maand zag ik mooi verschil. En nu kan ik trots zeggen dat haar rug niet meer hol is.
Toen heb ik dus mijn nieuwe zadel gekocht & dit ligt echt perfect & we trainen lekker voort & werken nog aan die spieren ! Zadelmaker zei als ze nog meer spiermassa krijgt, het zadel opnieuw moet worden nagekeken maar hij denkt dat het niet zal gaan knellen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:48

xCarlyx schreef:
die van mij heeft ook een erg moeilijke schoft.. hoog en naast de schoft ook beetje diep.. (moeilijk uit te leggen) Ik heb er een KN Allegro opliggen met een smalle kamer.. Gaat heel goed Lachen

En hetzelfde verhaal hier. En het zit ook nog eens ontzettend lekker.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:37

misschien is het een idee om een boomloos zadel te gebruiken totdat haar spiermassa wat is gegroeit

(als dat past op een hoge schoft? er zijn genoeg bedrijven waar je een week zo'n zadel mag uitproberen)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 20:06

Ik heb wel een tijdje boomloze zadels uitgeprobeerd. Maar vond het niks voor mij. Om lekkere buitenritten te maken vond ik het ideaal maar met dressuur rijden in de bak. Had ik toch het idee dat ik heel onstabiel zat. En dit paard vind het heerlijk om weg te springen ben bang dat ik dan met een boomlooszadel geen houvast heb met zijn gekke sprongen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:04

hier ook het zelfde probleem.
na veel passen bleven er 2 zadels over,de knight rider en de kentaur.
ik laat het zadel geregeld na kijken en als de bespiering een eind goed is komt er pas een definitief zadel.
ik wou echt geen wintec en een zadel moet nu ook goed zijn,zonder bontjes e.d.