Halsterhoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 13:42

Deze zomer wil ik vaker gaan buitenrijden met mijn paard, en ook lekkere lange ritten maken. Voor de veiligheid wil ik een halster bij me hebben, en ook om tussendoor te laten grazen enz.
Nu lijkt een halster over mijn hoofdstel me niet erg praktisch, niet met grazen, en ook lijkt het me erg warm en veel tuig om haar hoofd.
Ik wil dus eigenlijk een goedkoop halsterhoofdstelletje, waar je het bit makkelijk af kan klikken, maar die wel stevig is. Hij zal niet vaak gebruikt worden, dus ik wil geen dure aanschaffen. Het mag ook een bitloos hoofdstel zijn die met bit gebruikt kan worden, en als halster. Biothane vind ik niet mooi.

Zal een goedpassend halster met bitstukjes eraan ook werken?

"Eisen":
- Niet duur
- Stevig
- Makkelijk in gebruik
- Leer/nylon ofzoiets, iig géén biothane
- Maatje cob

Ik heb er al een aantal gezien, maar die vind ik of te duur, of ze zijn er niet in cob:
- http://www.nickyskeet.nl/prod/574__top_ ... hazel.html
- http://www.nickyskeet.nl/prod/1614_3_in ... bruin.html
- http://www.horseshophorsepower.nl/produ ... cts_id=697

Koper

Re: Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 14:10

Ik heb wel geklooid met een stalhalster met bithangers, op zich werkt het wel als je eenmaal een systeem hebt gevonden. Wat me handiger lijkt om je paard te laten grazen of eventueel even vast te zetten is een halsriem, kost minder, minder tuig en ook niet over en door mekaar en onderweg kun je als je 'n ruim verstelbare hebt het ding ook nog als halsriem gebruiken. Ik heb er een van Superhorse die toen ik er een gaatje bij had geprikt aan alle eisen voldeed (haakjes aan de teugels maken, van bit haken en aan halsriem vastmaken en voila, je kunt je paard gemakkelijk vastzetten) Het grootste voordeel vind ik dat je de neusriem van het gewone hoofdstel kunt blijven gebruiken, die zit er natuurlijk niet voor niks op. Een nadeel is dat je het hoofdstel even af en weer om moet doen voor en na een tussenstop.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 15:22

Bedankt voor je reactie Lachen
Een halsring is helaas geen optie, Vorstin is niet echt een rustig en braaf, dus ik durf buiten echt haar hoofdstel niet af te doen Nagelbijten / Gniffelen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:32

Okee... laatst waren wij met 't hele spul (2 IJslanders en een draver) op stap, de draver is ook zo'n heethoofd, die kun je dus niet van de trailer halen en dan op de parkeerplaats halster af hoofdstel om Gewoon halster omgelaten en hoofdstel eroverheen, ging prima, zijn hoofd is er lang genoeg voor. Als je 't kopstuk van het halster wat naar achter doet kan dat van het hoofdstel er gewoon voor. Of anders toch maar zoeken naar een halsterhoofdstel, succes!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:41

Is een touwhalster onder het hoofdstel een optie?

Ik moet even goed diep nadenken waar ik halsterhoofdstellen goedkoop zag liggen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:51

Afbeelding

een halsterhoofdstel Haha!
super handig, je kunt zo het bit met teugels eraf klikken en dan heb je gewoon een halster Haha!
deze heb ik gekocht bij het drunens ruiterhuis voor ongeveer 45 euro ofzo..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 15:58

Ik heb ze van Norton uit pvc. Deze zijn erg fijn, we gebruiken ze met zwemmen of als we in de stromende regen rijden. Je kan heel gemakkelijk de bakstukken eraf klikken.
Eerder gebruikte ik ook een halster en deed daar het bit aan vast zetten, maar dat was toch niet zo'n succes en zat ook niet lekker voor mijn paard.
Die van Norton kosten € 49.95. Ik heb er eventueel nog 1 liggen in het paars maat cob.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:02

Ik heb laatst touwhalster onder hoofdstel gebruikt. Werkt perfect, zelfs toen de friezen besloten te gaan lopen kloten. Maar niet handig als je ze werkelijk wil vast zetten.

Halsterhoofdstellen vind ik over het algemeen zwaar en lastig weer om het bit vast te maken. Bij de jumper hangen er wel een aantal en ik heb net mn hh versie verkocht.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:04

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:05

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:11

Wow, bedankt voor de reacties!
Mijn voorkeur gaat echt uit naar leer of nylon, dat pvc en biothane enzo vind ik niet zo mooi Bloos
Een touwhalster zou er inderdaad ook onder kunnen, dan kan ik Vorstin alleen weer niet vastzetten. Of zijn ze ook zo te knopen dat dat wel kan?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:13

Vastzetten, mits je er altijd bij staat zou wel kunnen.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:16

de jumper is dat die dierenwinkel? hebben ze die halsterhoofdstellen in elk filliaal?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:20

magda_90 schreef:
Vastzetten, mits je er altijd bij staat zou wel kunnen.

Nee dat kan niet, een paard kan gruwelijke snijwonden krijgen als hij gaat hangen in een touwhalster. Ook als je er naast staat.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:21

Die van mij heeft onder toezicht vastegstaan (het touw hebben wij altijd 2 keer om de paal heen geslagen geen knoop) dat ging prima (ok ze hing ook niet).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:23

Wij hebben een hele grote in leeuwarden met een uitgebreid paardengedeelte. Daar is wel alleen die gekleurden van HH te krijgen en dan niet die nylon.

Als je wilt vastzetten is een touwhalster niet handig. Je kan wel altijd dan weer een halster om doen en daarmee vast zetten. Maar dat is misschien onhandig.

Ik vond de nylon HH wel erg zwaar veel zwaarder dan bijv touwhalster + hoofdstel. Maar volgens mij zijn er wel hele degelijke en goed geprijsde leren te vinden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:24

Precies, ze hing niet. Paard van ts is neem ik aan niet gewend aan een touwhalster en zal misschien niet beseffen dat ze vaststaat aan dat lichtgewicht ding en proberen weg te lopen. Tel daar de vreemde omgeving bij op... lijkt me geen fijn plan.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 16:43

Mijn paard heeft inderdaad nog nooit een touwhalster omgehad, en ze wil nog wel eens hangen. Een touwhalster lijkt me dan toch niet zo slim.
Ik ga nog even verder speuren, in ieder geval al bedankt voor de reacties Lachen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:46

Wel lastig dat de goedkope halsterhoofdstellen alleen in Full te vinden zijn Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 18:58

het valt wel mee hoor met een halster onder het hoofdstel Haha! op noorderhaven hebben ze het altijd omdat ze veel achter elkaar vast staan Tong uitsteken als je het toch te warm vind ofzo koop dan een goedkoop knopen halster, voor dat halfuurtje rust dat ze kan eten kan dat best, tenminste, als je dan wel een lang touw (longeertouw ofzo) of weet ik veel wat meeneemt dat je dr zelf kan vast houden:P of ga naar de creasite van Dabo Knipoog daar staat hoe je een halster-hoofdstel kan maken

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 20:15

Snoekiej schreef:
Wel lastig dat de goedkope halsterhoofdstellen alleen in Full te vinden zijn Scheve mond

Maar die vallen wel klein.Ik heb een Norton en normaal een Cob hoofdstel maar nu heb ik een full.

goeie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 07:00

hoi , ik heb simpel musketons aan de bakstukken gemaakt en kan het bit er dus makkelijk uitklikken.
goedkoop en een super oplossing!