Hoevaak tuig schoon maken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

Hoevaak tuig schoon maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 19:28

Hoevaak maken jullie, jullie tuig schoon. En hoe uitgebreit. En wat doe je dan allemaal? Tong uitsteken Tong uitsteken

Angelaa2

Re: Hoevaak tuig schoon maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:29

uhm.. denk 1x in het half jaar Bloos
maar ik rijd denk ik 3x in de week, nu vaker ivm vakantie.
Als ik het doe ben ik denk ik wel een uurtje bezig, doe eerst schoonmaak spul op alles laten intrekken en dan nog invetten Knipoog

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 16:27

Mijn hoofdstel maak ik denk ik 1 keer in de 2 weken helemaal schoon met zadelzeep.. (kan ook voor hoofdstel Tong uitsteken) En vet hem ongeveer 1 keer in de 3 maanden in, en wissel af en toe eens af met olie. Voor me zadel deed ik precies hetzelfde.. Heb nu alleen een wintec dus nu niet meer Tong uitsteken.

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 18:06

1x in de 3 maanden invetten en 1x in de 6 maanden met zadelzeep..

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:40

eens in de maand maak ik me leren laarzen, dressuurzadel, springzadel en hoofdstel schoon en vet ik het in.
De laarzen met speciale petrie flesjes, de rest met zadelzeep en lederolie.
En als het geregent heeft dan laat ik het drogen en vet ik het natgeregende harnarchement in, maar dan haal ik het niet uit elkaar.
Bij de maandelijkse schoonmaak haal ik wel het hoofdstel uit elkaar en de beugels en beugelriemen van het zadel af.
Soms als het heet is en hij zweet veel dan doe ik het ook vaker.
Dus zoeizo eens per maand maar indien vaker nodig doe ik het vaker.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 19:55

Ik maak het iig elke dag school. Als het erg smerig is met zadelzeep. Is het niet zo smerig, dan met een sponsje met wat water. Daarnaast wordt het zeker 1x per maand allemaal ingevet, soms 2x. Voor concours wordt het iig allemaal schoongemaakt (ook weer al dan niet met zadelzeep).

noura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:33

Na het rijden probeer ik altijd wel even een doekje over het tuig te halen. Meestal als het paard heel erg gezweet heeft.
Voor de wedstrijden doe ik het wat uitgebreider.

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 22:36

Het hoofdstel van mn verzorgshet vet ik altijd in na gebruik. Het zadel maar heel af en toe.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:34

Ik probeer mijn hoofdstel, zadel en laarzen dagelijks even schoon te maken, laarzen met water zadel en hoofdstel met een beetje zadelzeep. Mijn laarzen doe ik ook een paar keer per week met zwarte schoensmeer (van Cavallo) insmeren en na 10 minuten uitborstelen. Denk dat ik het zadel en hoofdstel ongeveer 1x per maand invet.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:48

Ik wilde eerst mijn laarzen elke week doen, maar de bak is zo stoffig, dat werkt niet... Nu probeer ik gewoon mijn laarzen na het rijden even (vochtige) doekje erover te halen en paar keer per maand met Kiwi erover.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 15:49

Mijn leren laarzen neem ik toch wel regelmatig met een vochtige doek af. Af en toe doe ik ze eens met lederdressing, 1 keer per 2 maanden denk ik.

Mijn hoofdstel wordt ook na elke keer rijden met een vochtige doek afgenomen om alle zweetrestjes eraf te halen. Invetten gebeurd eens per maand, omdat het leer nog niet zo soepel is.

Mijn oude KN van 20 jaar oud poets ik erg weinig, het leer is al erg soepel van het jarenlang gebruiken.

bikkellove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:21

Hoofdstel en zadel dagelijks, met een beetje zadelzeep. En dan 1 keer per maand grote schoonmaak alles uit elkaar en invetten of olieen. Laarzen doe ik meestal ook dagelijks ook met zadelzeep.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:24

uhmm Clown
eigenlijk alleen als ik zin heb.

Ik heb eigenlijk ook zat in te vetten zoals: 3 zadels, 4 hoofdstellen, compleet tuig enz. (meerdere paarden Knipoog )
Dus af en toe neem ik iets mee naar huis om ste beurt en dan maak ik het schoon, vet ik het in, laat ik het intrekken en dan haal ik het eraf. Lachen

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 21:08

Iedere dag na het rijden neem ik mijn hoofstel, singel en zadel af. Ik vet hem ongeveer 1 keer per maand goed in.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:20

ik haal er elke week wel een doekje over het tuig heen. en eens in de maand vet ik het in

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:21

Laatst bijgewerkt door ikenindi op 25-06-08 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:22

Iedere keer na het rijden haal ik een vochtig doekje over zadel en hoofdstel om zo het zweet, stof en vuil weg te nemen. Eens in de maand poets ik zadel en hoofdstel grondig en vet ik het ook in.
Ik doe het al jaren zo en het bevalt prima Ja

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:25

Aangezien er nog een vergelijkbaar recent topic over is, die hierboven genoemd wordt, [HAR] hoe vetten jullie in? wordt dit topic gesloten.