Verschil western en 'gewoon' hoofdstel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Verschil western en 'gewoon' hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 11:04

Vooraleer iemand denkt dat ik achterlijk ben, ik weet daadwerkelijk het verschil qua "uiterlijk"... Knipoog
Wat ik me wel afvroeg is:
Ik heb al altijd met een gewoon hoofdstel gereden met gecombineerde neusriem.
Daarbij zeggen ze je altijd dat de neusriem en de sperriem strak genoeg moeten zitten zodat je paard z'n mond niet kan openen en bv. z'n tong boven het bit leggen (kan dit trouwens?!)
Gisteren heb ik een strandwandeling gemaakt en die paarden hadden een westernhoofdstel aan, dus zonder enige neusriem.
Ik heb er helemaal geen problemen mee gehad, maar wat is nu het nut van die neusriemen eig.?
Een paard z'n mond toesnoeren en om welke reden? Ik kon doodgewoon rijden met dat westernhoofdstelletje ook...

Iemand? Verward

InekeH87

Re: Verschil western en 'gewoon' hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:23

Ik snap zelf ook het nut niet van het strak aansnoeren ik rijd zelf dan ook zonder sperriem en met een redelijk losse neusriem.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:55

Ik rijd altijd zonder sperriem maar wel met neusriem. De (met name) dressuurruiters rijden het paard aan de teugel en nagefelijk, en moeten vaak wendingen maken, als ze dan vragen, en er zit geen sperriem of neusriem aan dan trekken sommigen het bit door de mond heen, en als er geen neusriem aan het hoofdstel zit, kan de sperriem er ook niet aan dus.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:58

Ahem, als ik mijn paard nageeflijk rij, zonder neusriem en/of sperriem, trek ik dat bit echt niet door de mond heen hoor Verward Zou toch niet best zijn als dat echt zo was Verdrietig
Er zijn al heel veel discussies rond het met of zonder neusriem rijden gebruik de zoekfunctie maar eens Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:00

ik rij mijn paard met neusriem en spriempje maar wel losjes dus niet heel straks heeft ze niet nodig het staat wel leuk bij haar maar als ze er last van hou hebben haal ik het eraf.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:01

snap ook niet wat voor nut die neusriem heeft want hoe zou de neusriem het bit door de mond trekken tegen kunnen gaan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:03

Er is niet veel verschil
Alleen de neusriem en sperriem ontbreekt.

Als je dat nodig hebt om te zorgen dat je het bit niet door de mond van een paard trekt, moet je je toch gaan afvragen waar je nu eigenlijk mee bezig bent.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:06

dat dacht ik ook nielsd!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 11:43

Maar wat is nu het werkelijke nut van die neusriem. Weet iemand dit ? Ik heb wel het idee dat met een neusriem het bit stiller ligt omdat de bakstukken wat minder kunnen klepperen (heb ik het idee kan natuurlijk helemaal fout zijn)