Wanneer zadel op maat gemaakt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LadyAngel

Wanneer zadel op maat gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 20:43

Wist even geen betere titel..

Mijn pony van 4 jaar is aardig doorgereden dus ze heeft wel al wat spieren maar natuurlijk nog lang niet alles, en ze groeit nog uiteraard.
Ik heb nu een boomloos zadel wat ook geschikt is voor mijn andere pony die nog ingereden moet worden, nu wil ik alleen graag een op maat gemaakt dressuurzadel van daaleman, maar is dit wel verstandig vanwege de leeftijd? het is namelijk een niet heel goedkoop zadel..
En vanaf wanneer zouden jullie het anders adviseren?

LadyAngel

Re: Wanneer zadel op maat gemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 13:14

Echt helemaal niemand een idee?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:15

Vanaf hun 8e zijn ze totaal uitgegroeid (heb ik gehoord dan Bloos )

Enne, ik zou het niet doen nog, omdat ie idd nog groeit, dus ik zou nog even een tijdje wachten. Knipoog

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:16

Heb niet echt een idee nee,
maar opzich denk ik dat het wel kan, want als hij weer bespierder of minder zou worden kan je dat toch weer aan laten passen.
Want als je paard 10 is, en hij staat even stil, krijgt hij toch ook minder spieren.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:16

Zolang je nog geen moeite heb met dit zadel, zou ik idd nog even wachten.

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 13:21

Tja ik heb dus wel moeite met dit zadel dat is het punt nou juist.
Maar wil ook weer niet elk jaar een nieuw zadel aan schaffen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:22

Hmm ik zou toh wachten tot je wat veder in de training bent zodat ze meer spieren heeft.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 13:28

Ik heb mijn zadel op maat laten maken toen Devon 4 was.
Er zit een dusdanige vulling in dat deze meewerkt met de groeiende bespiering van het paard en door er regelmatig een zadelmaker naar te laten kijken kan het aangepast worden indien nodig.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 14:25

Het is heel afwaiiselend wanneer een paard helemaal uitgegroeid is. Veel paarden zijn pas rond hun 5e a 6e jaar qua skelet uitgegroeid, maar groeien daarna nog verder in hun spieren.

Spieren kunnen zowiezo nog het hele leven wat veranderen bij verandering van werk of bv bij een blessure/

Je kan dus best bij een 4-jarige een maatzadel aanschaffen, maar blijf ervan bewust dat je paardje uit dit zadel kan groeien (net als uit elk op dit moment passend zadel natuurlijk!)

Goed met je zadelmaker/passer overleggen hoe jullie het in de gaten gaan houden en zelf goed op blijven letten is belangrijk.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 17:40

LadyAngel schreef:
Wist even geen betere titel..

Mijn pony van 4 jaar is aardig doorgereden dus ze heeft wel al wat spieren maar natuurlijk nog lang niet alles, en ze groeit nog uiteraard.
Ik heb nu een boomloos zadel wat ook geschikt is voor mijn andere pony die nog ingereden moet worden, nu wil ik alleen graag een op maat gemaakt dressuurzadel van daaleman, maar is dit wel verstandig vanwege de leeftijd? het is namelijk een niet heel goedkoop zadel..
En vanaf wanneer zouden jullie het anders adviseren?

Ik had daaleman hier laatst even over gebeld. Ip kun je na een half jaar tot 3/4jaar doorrijden een zadel aan laten meten. Wel moet je wat aan kunnen geven of het paard door de arbeid breder of smaller is geworden op bepaalde plaatsen Lachen
Houd in je achterhoofd dat het dan als nog na verloop van tijd niet meer passend is. Voor een nieuwe boom ben je dan 600 euro kwijt en incl een nieuw kussenbed in totaal 800 euro.